• شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 91041709407
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/گزارش/

سومين نسل از "آدم" آرميده در دل اصفهان

سومين نسل از "آدم" آرميده در دل اصفهان

ایسنا/اصفهان شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد مقبره سومين نسل از فرزندان حضرت آدم در كشور ايران و استان اصفهان واقع شده است. مقبره "حضرت انوش پسر شيث فرزند حضرت آدم" در روستايي دور افتاده فهران شهرستان فلاورجان قرار دارد. اين مقبره پس از بازسازي و مرمت، زايران و شيفتگان سومين پيامبر خدا را از گوشه و كنار كشور به سمت خود مي‌كشاند.

شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد مقبره سومين نسل از فرزندان حضرت آدم در كشور ايران و استان اصفهان واقع شده است. مقبره "حضرت انوش پسر شيث فرزند حضرت آدم" در روستايي دور افتاده فهران شهرستان فلاورجان قرار دارد. اين مقبره پس از بازسازي و مرمت، زايران و شيفتگان سومين پيامبر خدا را از گوشه و كنار كشور به سمت خود مي‌كشاند.

با اين حال مقبره حضرت انوش(ع) از نظر بسياري از مورخان كشور پوشيده مانده و توسط مسؤولان مورد بي‌توجهي بسياري قرار گرفته است، به نحوي كه با وجود زايران بسيار، اين حرم از داشتن كمترين امكانات مانند آب محروم مانده است.

اداره اوقاف شهرستان تاكنون هزينه‌اي براي حرم حضرت انوش پرداخت نكرده است

يك عضو هیئت امنا حرم حضرت انوش پسر شیث و نوه‌ حضرت آدم گفت: حرم حضرت انوش، حرم سومین نسل انسان بر روی زمین است.

محمدعلی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: این منطقه در دو قرن گذشته به صورت یک مکان متروکه بود و زمين‌هاي كشاورزي تا نزديكي قبر حضرت انوش ادامه داشته، ولي يكي از اهالي به نام اصغر یادگاری با همكاري چند نفر خیر، اقدام به مرمت و ساخت حرم مي‌كند.

وی با بيان اينكه مقبره حضرت انوش حدود 200 سال پیش در روستاي فهران که مکاني مذهبی بوده، ساخته شده و هیئت‌‌هاي عزاداری در آن فعاليت مي‌كردند، افزود: در حال حاضر حرم حضرت انوش در هفت کیلومتري شهر قهدریجان –فولادشهر واقع شده است.

مرادی با اشاره به اينكه اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان تاكنون هزينه‌اي براي حرم حضرت انوش پرداخت نكرده است، بيان كرد: مخارج و هزینه‌های نگهداري، مرمت و ... این مکان توسط مردم خير شهر قهدريجان فراهم می‌شود، ولي اداره اوقاف 20 درصد از كمك‌هاي مالي خيرين را به عنوان بودجه و سهمیه خود برداشت مي‌كند.

وی خاطرنشان كرد: عدم كمك اداره اوقاف به حرم انوش باعث اعتراض شدید مردم شهر قهدريجان شده است اما تاكنون هيچ ارگاني به اين موضوع رسيدگي نكرده است.

عضو هیئت امنا حرم حضرت انوش با اشاره به اينكه مخارج تمامي مراسم اين مكان توسط خیرین و از بیت وحید خراسانی تأمین می‌شود، اضافه كرد: در این مکان مراسم‌‌هاي بزرگ مذهبی، مانند دعای کمیل شب‌ جمعه هر هفته برگزار مي‌‌شود.

وي با بيان اينكه برگزاري مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) مصادف با 25 شوال بزرگترین مراسم مذهبي حرم حضرت انوش است، ادامه داد: زايران براي حضور در اين مراسم از شهرستان‌ها و استان‌هاي اطراف به اين حرم مي‌آيند.

قادر به تأسیس ساختمان مناسب برای زايرین نبوده‌ایم

مرادي افزود: تاكنون به دليل کمبود زمین، نبود بودجه و درآمد ناکافی، قادر به تأسیس ساختمان مناسب برای زايرین نبوده‌ایم، اما چندين مکان کوچک به صورت موقت در حال ساخت و ساز است که جواب‌گوی نياز زايرين نيست.

وي نبود آب، گاز و آسفالت را از ديگر مشكلات این مکان عنوان كرد و بيان كرد: با پیگیری‌های مداوم در سه سال اخیر تنها لوله‌ اصلی گاز تا نزدیکی این مکان كشيده شده اما مسوولان اداره آب هيچ اقدامي نكردند.

عضو هیئت امنا حرم حضرت انوش با بيان اينكه حرم حضرت انوش 24 ساعته براي زيارت زايرين آماده است، خاطرنشان كرد: اين حرم روزهای پنج شنبه و جمعه بیشترین تعداد زائر را دارد.

پيگيري مردم براي آب رساني به حرم تاكنون بي نتيجه مانده است

هم‌چنين يك عضو ديگر هيئت امناي حرم حضرت انوش در اين خصوص گفت: اين مكان در ابتدا يك مكان متروكه بوده و حتي بقعه‌ها، بارگاه و چند اتاق باقي مانده در اين مكان توسط عده‌اي تخريب شده است.

محمود جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار كرد: بعد از تخريب اين مكان، مردم منطقه با استفاده از چاه آبي كه در اين منطقه بوده زمين‌هاي كشاورزي را آبياري و به كشاورزي مي‌پرداختند.

وي بيان كرد: در زمان‌هاي گذشته وسعت زمين‌هاي كشاورزي در اين منطقه به اندازه‌اي بود كه تا نزديكي قبر حضرت انوش مي‌رسید.

اين عضو هيئت امناي حرم حضرت انوش افزود: 20 سال پس از گسترش زمين‌هاي كشاورزي، يكي از اهالي محل متوجه وجود اين قبر و ارزش آن ‌شد و با كمك مردم خير شهر اقدام به ساخت اين حرم کرد.

وي خاطرنشان كرد: اگرچه بسياري از مراسم‌هاي مذهبي در اين مكان برگزار مي‌شود، اما با وجود پيگيري مردم براي گازرساني و آب‌رساني به اين حرم تاكنون به نتيجه‌اي نرسيدند.

خيرات حرم صرف فعاليت‌هاي عمراني، فرهنگي و مديريتي بقعه مي‌شود

هم‌چنين مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فلاورجان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، گفت: درصدي از درآمد به دست آمده از حرم حضرت انوش به حساب اداره اوقاف واریز می‌شود.

حسن فاضلی اظهار کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان متولی حرم حضرت انوش است، اما اين اداره بودجه‌ زيادي ندارد، با این حال این اداره عهده دار پرداخت حقوق خادم حرم حضرت انوش است. هم چنین هزينه فعاليت‌هاي فرهنگی و عمرانی این حرم توسط اداره اوقاف پرداخت می‌شود.

وی افزود: با تلاش‌هاي بسيار لوله گاز برای این محل فراهم شد، اما یکی از بزرگترین مشکلات حرم انوش نبود آب است.

فاضلی با اشاره به اینکه مسافت حرم حضرت انوش از منطقه شهری بسیار زیاد است، اضافه کرد: اداره اوقاف برای تجهیز این حرم چند نامه به ادارات مختلف از جمله فرمانداری، اداره آب و شهرداری نوشته است، اما تاکنون اقدامي از سوي اين ارگان‌ها انجام نشده است.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فلاورجان ادامه داد: برخی از هزینه‌های حرم حضرت انوش باید از خیرات ضریح حرم فراهم شود، اما اين خيرات درآمد چندانی ندارد.

وی افزود: این حرم به صورت سالانه مراسم سالگردي به مناسبت شهادت امام صادق(ع) ترتیب می‌دهد، اما عنایت‌ها نسبت به حرم حضرت انوش بسیار کم شده است و لازم است اداره کل اوقاف استان و مسوولان مربوطه همکاری بيشتري داشته باشند.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فلاورجان گفت: درآمد هر بقعه و امامزاده‌ براي انجام امور عمراني، فرهنگي و مديريتي هزينه مي‌شود.

فاضلی اظهار كرد: ابتدا دستمزد و حق بيمه خادم اين بقعه از درآمد خيرات اين حرم داده مي‌شود و بعد از آن، باقي مانده خيرات صرف فعاليت‌هاي عمراني، فرهنگي و مديريتي بقعه مي‌شود.

به گزارش ايسنا؛ يكي از اولين راهنمايان دين، حضرت انوش (ع) پسر شيث و پسر آدم بود. نام مادرش نزله يا حورا و لقبش ريسان بود كه بعد از پدر خویش(حضرت شیث بن آدم ابوالبشر(ع) ) وصی و جانشین پدر در امر نبوت و راهنمايی و هدایت بشر شد و با ورود به كشور ايران به هدایت خلق پرداخت.

حضرت شیث(ع) پدر حضرت انوش(ع) اولین کسی بود که مردم را به یگانه پرستی دعوت كرد و بعد از وفات او پسرش حضرت انوش(ع) جانشين او شد. حضرت انوش(ع) اولین کسی بود که به کمک و راهنمايی حضرت جبرائیل(ع)، درخت خرما را کشت كرد.

گزارش از: ناهید مرادی، خبرنگار ایسنا، منطقه اصفهان

مقبره حضرت انوش

مقبره حضرت انوش

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha