• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91042112616
  • خبرنگار : 71454

«پيتر اوتول» در 80 سالگي با دنياي سينما خداحافظي كرد

«پيتر اوتول» در 80 سالگي با دنياي سينما خداحافظي كرد

«پيتر اوتول»، بازيگر سرشناس انگليسي در سن 80 سالگي از دنياي بازيگري خداحافظي كرد.

«پيتر اوتول»، بازيگر سرشناس انگليسي در سن 80 سالگي از دنياي بازيگري خداحافظي كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «پيتر اوتول»، بازيگر هاليوودي كه هشت نامزدي اسكار و كسب سه جايزه‌ي گلدن گلوب از جمله افتخارات سينمايي اوست، در سن 80 سالگي از دنياي سينما خداحافظي كرد.

«پيتر اوتول» روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام كرد: دنياي سينما از لحاظ احساسي و مالي من را ارضا كرده است و موجب آشنايي من با شخصيت‌ها و كمپاني‌هاي خوب و سهيم شدن در شكست و موفقيت آن‌ها شده است. اما معتقدم هرچيز پاياني دارد و وقت آن است كه من نيز با حرفه بازيگري وداع بگويم.

«اوتول» 50 سال پيش با بازي در فيلم «لاورنس عربستان» به اوج شهرت رسيد. فيلمي كه هفت جايزه‌ي اسكار از جمله بهترين فيلم و بهترين كارگرداني را براي «ديويد لين» به ارمغان آورد.

اين سينماگر سالمند با بازيگري در نقش يك ماجراجوي انگليسي اولين نامزدي اسكار خود را تجربه كرد و پس از آن مسير اسكار براي او باز شد و هفت بار ديگر نيز توانست نامزد جايزه اسكار بهترين بازيگر شود.

پس از اولين نامزدي اسكار در سال 1964، فيلم‌هاي «شير در زمستان» در سال 1968، «خداحافظ آقاي چيپس» در 1972، «طبقه‌ي حاكم» در 1980، «بدلكار» و «سال مورد علاقه من» در سال 1982 نيز نامزدي جايزه اسكار را براي «اوتول» به همراه داشتند.

«اوتول» پس از خدمت در نيروي دريايي و تحصيل در آكادمي هنرهاي دراماتيك لندن، وارد عرصه‌ي بازيگري شد و در اولين حضور موفق به عنوان نقش اصلي در نمايش «هملت» و «تاجر ونيزي» ظاهر شد.

وي در سال 2003 و در سن 70 سالگي جايزه‌ي افتخاري اسكار را دريافت كرد. اين جايزه به بازيگران و فيلمسازان مورد تحسين كه موفق به كسب جايزه اسكار نشده‌اند اهدا مي‌شود. جايزه‌ي اسكار افتخاري 20 سال پس از آخرين نامزدي اسكار براي فيلم «سال مورد علاقه‌ي من» به او رسيد. زمانيكه احتمال اينكه «اوتول» بتواند دوباره نامزد جايزه اسكار شود بسيار كم بود.

«اوتول» با فرستادن نامه‌اي به آكادمي اسكار جايزه‌ي افتخاري اسكار را رد كرد كه تا رسيدن او به سن 80 سالگي به او تعلق نگرفته بود.

وي در سال 2006 آخرين نامزدي اسكار را نيز براي بازي در فيلم «ونوس» كسب كرد، اما متاسفانه «اوتول» دوباره نتوانست جايزه اسكار را كسب كند و جايزه به «فارست ويتاكر» براي فيلم «آخرين پادشاه اسكاتلند» رسيد. اما «اتول» همچنان به خاطر دريافت اسكار افتخاري در هاليوود مورد احترام است.

«اوتول» در مراسم اسكار در سال 2006 به حضار گفت: من اسكار خودم را دارم كه تا لحظه مرگ با من است.

از افتخارات سينمايي «پيتر اوتول» مي‌توان به جايزه بافتا در سال 1963، چهار جايزه‌ي ديويد دوناتلو معروف به اسكار سينماي ايتاليا و سه جايزه گلدن گلوب اشاره كرد. انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha