• دوشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 91042615607
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

شيوع کمر درد و عوارض آن در زنان بيشتر است

يک جراح مغز و اعصاب:تنگي كانال نخاع موجب فلج مي‌شود

يک جراح مغز و اعصاب:تنگي كانال نخاع موجب فلج مي‌شود

يك متخصص جراحی مغز و اعصاب گفت: تنگی کانال نخاعی ممکن است مادرزادی باشد که در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما تنگی کانال نخاع اکتسابی که معمولا در اثر بالا رفتن سن ايجاد مي‌شود، مي‌تواند مشكل ساز شود.

يك متخصص جراحی مغز و اعصاب گفت: تنگی کانال نخاعی ممکن است مادرزادی باشد که در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما تنگی کانال نخاع اکتسابی که معمولا در اثر بالا رفتن سن ايجاد مي‌شود، مي‌تواند مشكل ساز شود.

دکتر حمید رحمت در گفت وگو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، در مورد شکل اصلي ستون فقرات اظهار كرد: مهره‌های ستون فقرات هر یک به شکل یک انگشتر هستند که برروی هم قرار می گیرند و حلقه این انگشترها مجرای طویلی را می سازد که نخاع و ریشه‌های عصبی در داخل آن قرار دارند.

رییس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران افزود: اگر مهره‌اي به جلو،عقب یا از یک طرف به طرف دیگر خم شود و يا حركت كند، مجرای ستون مهره‌ها باریک شده و تنگی کانال نخاعی ايجاد می‌شود.

اين عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص علل تنگی کانال نخاع اظهار كرد: تنگی کانال نخاع ممکن است مادرزادی باشد که در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

درد شديد در زمان راه رفتن، علامتی از تنگي كانال نخاع است

اين متخصص جراحی مغز و اعصاب گفت: تنگی کانال نخاع اگر به دلايل اکتسابی يعني بر اثر بالا رفتن سن و تغییرات در دیسک بوجود آید، مي تواند مشكل ساز و خطرآفرين باشد. اين عوامل می توانند به تدریج بر روی ریشه‌های عصبی فشار آورند و در نهايت منجر به اختلالات رگهای ریز آن ناحیه شود.

دکتر رحمت با اشاره به يكي از نشانه‌هاي تنگي كانال نخاع اظهار كرد: در ابتداي بيماري، درد آن زودگذر بوده و معمولا بعد از راه رفتن طولانی ايجاد مي‌شود. بعد از مدتی این ناراحتی‌ها مانند درد و گزگز در پاها دائمی می‌شود و بیمار نمی‌تواند بیش از چند قدم راه برود و حتما باید چند دقیقه‌ای بایستد یا بنشیند تا بتواند دوباره چند قدمی راه برود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پيشرفت اين بيماري در بدن گفت: در موارد پیشرفته فلج نسبی کم و بیش شدیدي در اندام‌های تحتانی ایجاد می‌شود كه با درد زيادي همراه است.

وي با اشاره به راههاي پيشگري از این بیماری اظهار داشت: اگر بیمار ورزش و نرمش‌های لازم را مرتب و پيوسته انجام دهد، پیشرفت این عارضه کند شده و به تاخير مي‌افتد و بیمار می‌تواند چندین سال زندگی راحتی داشته باشد.

دکتر رحمت با تاكيد به زمينه‌هاي ارثي و محيطي تنگی کانال نخاعی گفت: عامل سن، زمینه خانوادگی، نحوه زندگی، چاقی و بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قند، مصرف دخانیات و فشارهای نامناسب به مهره‌ها و عضلات کمر و شکم در پیشرفت بیماری دخالت دارد.

وي افزود: افسردگی، فشارهای روحی و روانی نیز در بروز و تشدید علائم دخالت دارند.

درمان‌های دارويی و ورزش در این بيماران نقش دارد

اين متخصص جراحی مغز و اعصاب با اشاره به درمان‌هاي مختلفي كه براي اين بيماري صورت مي گيرد، گفت: اولين و ابتدايي ترين راه درمان تنگي كانال نخاع استفاده از درمان دارويي و ورزش است كه در بهبود علائم اين بيماري نقش چشم گیری دارد.

وي در خصوص عمل جراحی براي برطرف كردن تنگي كانال نخاع اظهار كرد: عمل جراحي تنگي كانال نخاع در حالی باید انجام شود که سایر اقدامات درمانی بی‌اثر و بي فايده باشند و ناراحتی‌های بیمار زندگی روزمره او را مختل کند.

دکتر رحمت افزود: پوکی استخوان درد و ناراحتی زيادي را در فرد ايجاد مي‌كند و مي تواند موجب شکستگی‌های خود به خودی مهره‌ها شود ولی الزاما باعث تنگی کانال نمی‌شود.

رییس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران در پايان خاطرنشان كرد: کمر درد و عوارض آن، پوكي استخوان و البته تنگي كانال نخاع در زنان شايع‌تر است.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۲۲:۳۸

با سلام، من 2 سال هست کمردرد شديد دارم. پيش دکتر رفتم، گفتن ديسك کمر هست. ورزش دادن با ليزر هم امتحان کردم ولى فرقى نکرد. صبحها و شبها خيلى شديد درد مي‌کنه. نمي‌دونم چکار کنم. ممنون