• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91042817244
  • منبع : مطبوعات

شمقدري: سينماي ايران مخاطب خود را از دست نداده است

شمقدري: سينماي ايران مخاطب خود را از دست نداده است

جديدترين سخنان رئيس سازمان سينمايي كشور در نخستین همایش بین المللی بین رشته‌ای هنر، زبان و تکنولوژی منتشر شد.

جديدترين سخنان رئيس سازمان سينمايي كشور در نخستین همایش بین المللی بین رشته‌ای هنر، زبان و تکنولوژی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از روابط عمومي سازمان سينمايي، متن كامل سخنراني جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي كه براي شركت در نخستين همايش بین‌المللی بین رشته‌ای هنر، زبان و تکنولوژی كه 28 تيرماه در مشهد مقدس برگزار گرديد بدين شرح است:

« هنر یکی از موهبت‌های بزرگ خداوند به انسان و هديه الهي است

و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامي هیچ اندیشه‌ای مادامی که به زیور هنر آراسته نشود ماندگار نخواهد بود.

هنر وقتي در بیان صفات وارزش‌های انسانی از جمله عدالت، انسانیت، اخلاق و معنویت درآيد متعالي مي‌گردد و مي توان گفت هنر واقعي همان هنر متعالي است . این همایش با ترکیب سه وجهی خود یعنی هنر، زبان و تکنولوژی تعریف جهت‌دار و معنا بخشی از صنعت سینماست. به تعبیر ديگر سینما از یک سو باید متعالی باشد و از سوی دیگر باید با بیان و زبان هنری همراه باشد و از منظر دیگر همزاد و همراه با فن‌آوری.

امروزه پاسخ به این سوال برای محققان و کارشناسان این حوزه کار ساده‌ای نیست، که سینما محصول هنر است یا محصول فن‌آوری؟

آیا تکنیک‌های هنری و زبان هنری به کمک فن‌آوری آمده است و از آن استفاده کرده است تا صنعت سینما خلق بشود یا اینکه این فن‌آوری بوده است که هنر را به خدمت گرفته است.این در هم تنیدگی و پیچیدگی است که سینما را به عنوان عالی ترین سطح خلاقیت و نوآوری هنر و تکنولوژی بازتابانده است.

جمهوری اسلامی ایران به برکت گفتمان دینی، انسانی و ارزشی خود و به عنوان الهام بخش‌اندیشه‌ها و آرمان‌های الهی وانسانی با به خدمت گرفتن سینمای متعالی جایگاه بایسته و شایسته‌ای در جهان به خود اختصاص داده است. بزرگترين پرسش را که صنعت سینما از جامعه علمی و دانشگاهی دارد این است که چگونه پژوهش‌های بنیادین با هدف ترسیم چشم انداز سینمای متعالی در آینده شكل خواهد گرفت.

در حال حاضر گفتمان حاکم بر مدیران سینمایی بهبود وضع موجود و حرکت به سمت زایش و آفرینش آثار فاخر و خلاق است که بستر تجلی زندگی انسان معنوی در آینده است اما چطور می‌توان به این نقطه مطلوب و آرمانی دست یافت اگر نظریه و گفتمان ملی در پژوهش‌های بنیادین و روش شناسی در فهم و درک بین هنر و تکنولوژی محقق نشود؟

حال که تمام شئون زندگی با تغییرات و پیچیدگی‌های روزافزون فن‌آوری در حال دگرگونی است پیش‌بینی می‌شود فرايند خلاقیت و آفرينش آثار هنری مسير متفاوتی را نسبت به گذشته تجربه كند اگر چه هويت و ماهيت اثر و پيام يك جهت بيشتر ندارد. امروز صنعت سینما بیش از هر زمان دیگر نیازمند یافته‌ها و تلاش‌های علمی و فکری شما محققان برای ممزوج كردن مزرهای تعاملی و تقابلی بین هنر و تکنولوژی است.»

شمقدري در بخش ديگري از سخنانش مطرح كرد: « در خصوص هنر و تکنولوژی و سینما چند نظریه وجود دارد:

- عده‌ای معتقدند سینما به‌ لحاظ گستردگی و اثر بخشی ذات هنر در رأس هنرهاست.

- دسته دوم بر این باورند، که سینما هنر است اما تحت سیطره تکنولوژی قرار گرفته است

- گروه سوم اعتقاد دارند که سینما ماهیت تکنولوژیک دارد و اصلا هنر به شمار نمی‌رود.

- نگاه چهارمی هم وجود دارد که معتقد است سینما تلفیق هنر و تکنولوژی است. طرفداران این نظریه به دو بخش تقسیم می‌شوند عده‌ای معتقدند که همنشینی و همکاری متقابلی بین هنر و تکنوولوژی وجود دارد و در مقابلِ آن نگرش تعاملي نگرش تقابلی قرار دارد که ساحتِ یکی ساحتِ دیگری را نابود می‌کند. یعنی برخی مواقع غلبه با هنر است و گاهی غلبه با تکنولوژی.

ـ نگاه پنجمی هم به شکل افراطی وجود دارد که بر این اعتقاد است که سینما خود هنر است چه از ساحتِ هنر وام گرفته باشد یا نگرفته باشد. یعنی خود تکنولوژی سينما

فی‌الذاته هنر جدید است در کنار هنرهای دیگر. در مقابل این نظریات گوناکون و بعضاً متضاد آن چیزی که غیر قابل کتمان است تلفیق این دو حوزه با یکدیگر است. ذات تکنولوژی دولبه است. از یک سو نابود کننده گذشته و از سوی دیگر آفریننده آینده. از یک سو سنت‌ها و شیوه‌های گذشته را بی‌هیچ مصلحتی نابود می‌کند و تکنیک و شیوه‌های جدید را بی هیچ گزینشی می‌آفریند.

تعامل با تکنولوژی نیازمند بصیرت و هوشمندی است و تنها راز و رمز ماندگاری در این عرصه، خلاقیت و نوآوری و حضور اندیشمندان و صاحبنظران و محققان مولد است. این تغییرات در حوزه سینما در قالب ، سینمای سه بعدی و چهار بعدی و سینماهای تعاملی با فن‌آوری‌های نوین، همچون سينماي ديجيتال كاربري‌هاي كامپيوتري، موبایل‌ها، تدوین غیر خطی، آرشیوها و تکنیک‌های فیلم سازی بخوبی برای فعالان این عرصه قابل درک است.

شاید برای ما سینماگران این ضرب المثل خيال انگيز یک شبه ره صد ساله رفتن تحقق بيروني يافته باشد وقتی من به مقايسه شرايط دوران فیلمسازی خودم را سي سال قبل به خاطر می آورم این تغییرات شگرف فناوري‌هاي جديد کاملاً حیرت‌آور است.

فهم و درك بصري مخاطبان جهاني امروز از سينما زبان مشترك ساده و قابل فهمي را به ارمغان آورده است. تجربه فيلم ديدن همچون ديگر تجربه‌ها و فعاليت‌هاي طبيعي و فطري بشر، پديده جديدي است كه در كنار دنياي واقعي ، يك دنياي خيالي نيز خلق كرده است.

و اگر بپذيريم انسان گاه در خيال خود زيست مي‌كند و نفس مي‌كشد امروز سينما بخش مهمي از تخيل آدمي را به اسارت خود در آورده است و تكنولوژي و خلاقيت‌هاي هنري راه نفوذ بر ذهن‌ها و افكار و انديشه‌هاي بشري را تسهيل و ساده كرده است.

اگر زبان مشترك جديد يعني سينما در ترسيم عدالت و آگاهي و كمال جويي بشر به خلق واژگان مشترك جهاني دست نيابد آنگاه عرصه سينما يكسره در خدمت بردگي انسان در تمناهاي نفساني و غرايز و زندگي حيواني او خلاصه خواهد شد. من معتقدم زباني كه بخواهد پيام‌هاي متعالي و افكار بلند و آرمان‌هاي الهي و معنوي را عرضه نمايد قادر خواهد بود با دو بال هنر و تكنولوژي به پرواز در آيد و انسان را از ناسوت به ملكوت برساند.

امروز در جمهوري اسلامي و به اتكاي آرمان‌هاي بلند انقلاب اسلامي سينما به اين توانايي رسيده است. اين همايش ميتواند بخشي از اين تجربه‌هاي فطري و غير آكادميك را در قالب رفتارهاي آكادميك و علمي تحليل و بررسي كند و نظريه و تئوري توليد نمايد.

اميدوارم با برگزاري اولين همايش بين المللي بين رشته‌اي هنر، زبان و تكنولوژي، بتوان با بهره‌وري از نظريات محققان، نخبگان ، هنرمندان و سينماگران گام‌هاي بلندتري در اين مسير برداشت و راهكارهايي را براي پايان دادن به ناملايمات در جهان معاصر ، ارائه داد.

فن آوريهاي جديد شرايط را تغيير داده است برخي معتقدند سالنهاي سينما امروز مخاطب خود را از دست داده است اما بايد يادآور شد فناوريهاي جديد باعث شده به عنوان مثال شبكه نمايش خانگي رشد يابد كه مخاطب از چهل مليون به 250 ميليون نفر ارتقا پيدا كند. اين تغيير مخاطب ناشي از فرآيند تكنولوژيك است.

پس درمي‌يابيم سينماي ايران مخاطب خود را از دست نداده است بلكه فرآيند عرضه آن تغيير كرده هر چند تمام تلاش اين مديريت اين است كه سالنهاي سينما نيز مخاطب خود را پيدا نمايد.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha