• شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 91043118774
  • خبرنگار : 90057

/گزارش-خبرگزاري فرانسه/

درگيري، گرسنگي، وبا و ملخ: دشمنان مالي

درگيري، گرسنگي، وبا و ملخ: دشمنان مالي

"يك كودك نوپا كه در بخش كودكان به همراه بيست كودك ديگر نگهداري مي‌شود، در حال گريه كردن است. تمامي اين كودكان از سودء‌تغذيه رنج مي‌برند و بسيار لاغر هستند. اينجا يكي از شهرهاي شمالي مالي است كه اشغال آن توسط گروه‌هاي تندرور، يك بحران انساني را به وجود آورده است."

"يك كودك نوپا كه در بخش كودكان به همراه بيست كودك ديگر نگهداري مي‌شود، در حال گريه كردن است. تمامي اين كودكان از سودء‌تغذيه رنج مي‌برند و بسيار لاغر هستند. اينجا يكي از شهرهاي شمالي مالي است كه اشغال آن توسط گروه‌هاي تندرور، يك بحران انساني را به وجود آورده است."

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري فرانسه در گزارشي توصيفي از شرايط نابسامان انساني در مالي افزوده است: « به گفته ابراهيم مايگا، سرپرستار يكي از بيمارستان‌ها در شهر گائو، اين كودكان همگي از سوء‌تغذيه مزمن رنج مي‌برند. او مي‌گويد كه اين كودكان پس از آنكه در حال احتضار قرار مي‌گيرند تازه تحت معالجه خاص قرار مي‌گيرند.

گائو، همچون ساير شهرهاي شمالي مالي، توسط گروه‌هاي تندروي مرتبط با القاعده از ماه مارس اشغال شده است. اين گروه‌ها تندرو قصد دارند تا نواحي شمالي را از نواحي جنوبي و همچنين "باماكو" پايتخت اين كشور جدا كنند.

مناطق شمالي مالي از بحران غذا و قحطي رنج مي‌برند. ميليون‌ها نفر از مردم اين نواحي به دليل كمبود باران در سال گذشته از گرسنگي به سر مي‌برند.

كمك‌هاي غذايي يا از طريق پروازهاي چارتر توسط سازمان‌هاي خيريه و شوراي عالي اسلامي مالي فرستاده مي‌شوند يا از طريق كشورهاي همسايه همچون نيجريه و الجزاير به شهرهاي گائو، كيدال و تيمبوكتو قاچاق مي‌شوند.

مراكش و قطر نيز جزو كشورهاي ارائه‌دهنده كمك‌هاي غذايي به مالي هستند.

اين در حالي است كه برخي از ساكنان اين منطقه نگران حاكمان جديد تندرو هستند كه ممكن است براي پيش بردن اهداف خود، اين كمك‌ها را گرفته و خود توزيع كنند.

يك حسابدار به شرط فاش نشدن نامش مي‌گويد: اين خطر وجود دارد كه حاكمان تندرو از اين امر به عنوان يك سلاح قدرتمند استفاده كنند و كمك‌هاي غذايي را براي كساني بفرستند كه از آن‌ها حمايت مي‌كنند.

علاوه بر كمبود مواد غذايي، شرايط و اوضاع بد بهداشتي نيز خطر شيوع بيماري‌هاي واگيردار را در شمال مالي افزايش داده است.

"آلزاتو مايگا" يكي از كاركنان بيمارستان گائو كه كودكان را در اين بيمارستان وزن مي‌كند، مي‌گويد: طي دو ماه اخير سه كودك بر اثر سوء‌تغذيه جان خود را از دست داده‌اند.

يكي از معلمان در شهر گائو نيز گفته است: ما با هم همبستگي داريم و هر كسي هر چقدر كه از دستش بر بيايد به ديگري كمك خواهد كرد.

ابراهيم مايگا، مسئول بخش اين بيمارستان مي‌گويد كه به دليل ناامني نمي‌تواند از اين منطقه خارج شود و بيماران هم براي آمدن به بيمارستان با مشكلات بسياري مواجه هستند.

يك زن كه طفل بيمارش را به بيمارستان آورده مي‌گويد كه همسرش كشاورز است اما به دليل قحطي و كمبود باران نمي‌تواند زراعت كند. كودك وي از شدت بيماري حتي نمي‌تواند از جاي خود بلند شود.

در پي كودتاي 22 مارس در باماكو و ناآرامي‌هايي كه به دنبال آن ايجاد شد، مناطق گسترده‌اي از شمال مالي توسط گروه‌هاي تندرو و گروه الطوارق تسخير شد.

از آن زمان به بعد اين گروه‌هاي تندرو كنترل خود را در اين منطقه كه وسعت آن از فرانسه بيشتر است اعمال كرده و قوانين خود را بنانهاده و به تخريب ميراث باستاني جهاني و مقبره‌ها پرداخته‌اند چرا كه در نظر آنان اين مقبره‌ها نوعي بدعت‌گذاري در دين محسوب مي‌شوند.

بيش از 365 هزار از مردم مالي خانه‌هاي خود را ترك كرده كه از اين تعداد، 250 هزار نفر به كشورهاي همسايه رفته و موجب افزايش فشار بحران مواد غذايي شده‌اند.

"جيته مولاي" رئيس كميته مديريت امور انسان دوستانه در گائو مي‌گويد: احتمال آنكه اوضاع انساني در مالي وخيم‌تر شود وجود دارد. ما به كمك‌هاي خارجي نياز فوري داريم.

كميته بين‌المللي صليب سرخ اعلام كرده كه شيوع وبا پس از مرگ دو نفر از اهالي يك روستا در نزديكي گائو، هم‌اكنون تحت كنترل است.

"عبدولايي باچيلي" يكي از اعضاي شوراي عالي اسلامي در گائو نيز مي‌گويد: كمك‌هاي جامعه بين‌المللي كافي نيستند، خويشاوندان ما مدام از ما پول درخواست مي‌كنند.

پس از اشغال مالي توسط گروه‌هاي مسلح و بي‌رحمي‌هاي اين گروه‌ها، قحطي، گرسنگي و شيوع وبا، هم‌اكنون نوبت به شيوع "طاعون ملخي" رسيده است.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha