• یکشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 91050100360
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مروری بر قلعه‌های ارجان

مروری بر قلعه‌های ارجان

ایسنا/خوزستان مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي بهبهان گفت: محوطه باستانی ارجان به دليل داشتن اهميت سياسي، نظامي و اقتصادي داراي قلعه‌هاي حفاظتي فراواني بود.

مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي بهبهان گفت: محوطه باستانی ارجان به دليل داشتن اهميت سياسي، نظامي و اقتصادي داراي قلعه‌هاي حفاظتي فراواني بود.

دولتي مختاران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خوزستان، اظهار كرد: در قديم هر شهري داراي برج و بارويي بود و دور هر شهر ديوار مي‌كشيدند و در دروازه آن برج مي‌ساختند كه به مجموعه‌ اين برج‌ها و ديوارها قلعه مي‌گفتند.

وي افزود: ارجان ايالت پنجم پارس بود كه مركز اين ايالت ارجان بود. ارجان شهري بود با قلعه‌هاي فراوان و در هر گذرگاه و تنگه‌ايي كه مشرف به اين شهر بود قلعه مي‌ساختند.

مختاران توضيح داد: يكي از قلعه‌هاي معروف "قلعه ارگان" بود كه بر فراز راه اصلي ارجان به اصفهان و پارس بود كه براي حفاظت از اين گذرگاه سه قلعه وجود داشت.

وي اضافه كرد: قلعه اول در "تنگ تكاب" يا "گذرگاه پارس" بود كه به بالا تنگه و مشرف به گلوگاه گذرگاه بود و رودخانه مارون از آن مي‌گذشت. اين دژ در يك كيلومتري ارجان قرار داشت و براي حفاظت از گذرگاه بود.

او ادامه داد: قلعه دوم "دژ مهتابي" است كه قسمت اعظم آن در درياچه مارون فرورفته است. قلعه سوم هم "دژ كوه" است كه در بالاي آن قلعه‌اي براي حفاظت از منطقه ساختند.

مختاران خاطرنشان كرد: در شمال غربي ارجان چندين قلعه وجود دارد كه معروف به "قلعه دختر" هستند و حدودا شش كيلومتر با ارجان فاصله دارند. همچنين در غرب ارجان دژي به نام "دژ هژير" وجود دارد كه نزديك به بقعه امام‌زاده شيرعلي است.

وي افزود: در جنوب ارجان نيز قلعه‌هاي متعددي وجود دارد كه معروف‌ترين ‌آنها "قلعه گل و گلاب" است كه دژ گلاب مخصوص سپاه مردان و قلعه گل مخصوص خانم‌ها و خانواده بوده است.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha