• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91050302064
  • خبرنگار : 71049

ديدار معاونان اشتون و جليلي در استانبول

ديدار معاونان اشتون و جليلي در استانبول

علي‌ باقري و هلگا اشميد، معاونان جليلي و اشتون ساعت 10 به وقت محلي روز سه‌شنبه در استانبول براي ايجاد تفاهم و هماهنگي ميان ديدگاه‌ها‌ي ايران و 1+5 و زمينه‌سازي براي گفت‌‌وگوي تلفني كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا و سعيد جليلي، مذاكره‌كننده ارشد ايران ديدار كردند.

علي‌ باقري و هلگا اشميد، معاونان جليلي و اشتون ساعت 10 به وقت محلي روز سه‌شنبه در استانبول براي ايجاد تفاهم و هماهنگي ميان ديدگاه‌ها‌ي ايران و 1+5 و زمينه‌سازي براي گفت‌‌وگوي تلفني كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا و سعيد جليلي، مذاكره‌كننده ارشد ايران ديدار كردند.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مذاكرات مسكو كه 29 و 30 خرداد برگزار شد، ايران و 1+5 توافق كردند براي از سرگيري مذاكرات ابتدا هيات‌‌هاي كارشناسي با يكديگر گفت‌‌وگو كنند و در صورت مثبت بودن گفت‌وگوها معاونان اشتون و جليلي براي برخي هماهنگي‌ها گفت‌وگو كنند و در نهايت كاترين اشتون و سعيد جليلي با يكديگر تماس مي‌گيرند.

هنوز از محتواي اين ديدار خبري منتشر نشده است.

علي باقري را در اين سفر حميدرضا عسگري، عضو تيم مذاكره كننده ايران با 1+5 همراهي مي‌كند.

دفتر كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي درباره ديدار هلگا اشميد و علي باقري اعلام كرد: اين ديدار به اين منظور انجام مي‌شود تا دو طرف درباره "احتمال ديداري در آينده در سطح سياسي" با يكديگر صحبت كنند.

گفت‌‌وگوهاي فني، حقوقي و سياسي هيات‌هاي كارشناسي ايران و 1+5، 13 تيرماه انجام شد. در اين نشست يك روزه دو طرف يك بار ديگر به طرح پيشنهاد‌هاي‌شان كه در بغداد و مسكو ارايه شده بود، به تفصيل پرداختند. از سويي 1+5 نيز در اين نشست به "ارايه پيشنهاد‌هايش از طريق ويدئو پروژكتور" پرداخت. دو طرف نيز به طور جداگانه سوالاتي را درباره پيشنهاد‌هاي يكديگر مطرح كردند و در نهايت قرار شد تا ادامه گفت‌وگو‌ها در ديدار معاونان اشتون و جليلي دنبال شود.

بر اساس اين گزارش، چنان چه نظر دو طرف بر اساس نشست كارشناسي تامين شود و چارچوبي مشخص به دست آيد، گفت‌وگوي‌ تلفني جليلي و اشتون صورت مي‌گيرد.

ايران پيشنهادش را در قالب پنج محور در قالب موضوعات هسته‌يي و غيرهسته‌يي به 1+5 در بغداد و نيز مسكو ارايه كرد. ايران در موضوعات هسته‌يي به تبیین مبانی فرآیند، اقدا‌م‌ شفاف‌ساز، گام اعتمادساز، تقویت همکاری‌های مورد علاقه و مشترک و در موضوعات غيرهسته‌يي به تقویت همکاری‌های مشترک از جمله در زمينه‌ مسايل منطقه‌يی به ویژه سوریه و بحرین و مقابله با دزدی دریایی و مبارزه با مواد مخدر اشاره كرده است.

رامين مهمان‌پرست در نشست هفتگي‌اش با خبرنگاران در روز سه‌شنبه با اشاره به ديدار معاونان اشتون و جليلي در استانبول گفت: طبيعتا موضوعات مختلفي كه در پيشنهاد‌هاي دو طرف قبلا طرح شده است در اين مذاكرات دنبال خواهد شد. هدف، نزديك كردن ديدگاه موجود و پيشنهاداتي است كه ايران و 1+5 ارائه كرده‌اند. بايد منتظر باشيم و نتيجه مذاكرات را ببينيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم‌چنين در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه چه انتظاري از اين نشست داريد؟ گفت: ‌پيشنهادات ايران براي گفت‌وگو‌ها كاملا مطرح شده و به اطلاع نمايندگان 1+5 رسيده است؛ البته طرف مقابل هم پيشنهاداتي داشته است. هدف از اين مذاكرات رسيدن به تفاهم قابل قبول دو طرف است.

مهمان‌پرست افزود: اگر اين مذاكرات نتيجه مشخصي داشته باشد كه هم در يك دوره زماني نگراني‌هاي طرف مقابل برطرف شود و هم حقوق ما كاملا تامين شود بهترين شكل مساله خواهد بود.

او ابراز اميدواري كرد كه اين امر به همين شكل دنبال شود؛ آن‌چه كه نمايندگان 1+5 هم قبلا عنوان كرده‌اند به صورت شفاهي به رسميت شناختن حقوق هسته‌يي ايران در زمينه فعاليت‌هاي صلح‌آميز بوده است و "اميدواريم به صورت مشخص، رسمي و كامل در اين مذاكرات، اين موضوع به صورت يكي از نتايج گفت‌و‌گوهاي امروز مطرح شود."

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم‌چنين گفت: ما هم آمادگي خود را اعلام كرده‌ايم كه اقداماتي را دنبال كنيم تا همكاري‌‌هاي ما و آژانس به بهترين شكل ادامه پيدا كند و نگراني‌هاي هم كه طرف مقابل ما مطرح مي‌كند برطرف شود. اميدواريم در اين نشست ديدگاه‌‌هاي دو طرف به هم نزديك شود.

به گزارش ايسنا،‌ مذاكره‌كنندگان عضو گروه 1+5 نيز در پيشنهادي كه به ايران ارايه كردند، خواستار اين هستند كه ايران غني‌سازي اورانيوم تا 20 درصد را متوقف كند و سوختي را كه تاكنون غني‌سازي كرده از كشور خارج كند. آن‌ها علاوه بر آن خواستار بسته شدن تاسيسات فردو هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha