• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91051006406
  • خبرنگار : 90106

«كريس ماركر»، كارگردان سرشناس فرانسوي درگذشت

«كريس ماركر»، كارگردان سرشناس فرانسوي درگذشت

«كريس ماركر»، كارگردان سرشناس فرانسوي و از پيشگامان سينماي تجربي در سن 91 سالگي درگذشت.

«كريس ماركر»، كارگردان سرشناس فرانسوي و از پيشگامان سينماي تجربي در سن 91 سالگي درگذشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، براساس اعلام وزارت فرهنگ فرانسه، «كريس ماركر»، فيلمساز ‌، تحليل‌گر و هنرمند چند وجهي فرانسه روز دوشنبه در سن 91 سالگي دار فاني را وداع گفت.

«ماركر» كه عمده شهرت خود را به واسطه‌ي نگرش‌هاي فيلسوفانه به زمان و حافظه به دست آورد، در سال 1962 با فيلم كلاسيك علمي ـ تخيلي «اسكله» به شهرت رسيد. اين فيلم كوتاه با استفاده از عكس‌هاي ثابت ساخته شد.

اين فيلم كه آينده را به تصوير كشيده و احساس بدبختي و بيچارگي ناشي از جنگ‌هاي هسته‌اي را نشان مي‌دهد، موفق به دريافت جايزه‌ي «ژان ويگو» شد و بعدها در سال 1995 الهام‌بخش «تري گيليام» براي ساخت فيلم «12 ميليون» بود.

«كريس ماركر» در طول شش دهه فعاليت كه طي آن از فناوري‌ها و فرمت‌هاي مختلفي بهره برد، توانست به يك فيلمساز تجربي و تحليلگر فيلم تبديل شود. او برخلاف مضمون فيلم‌هايش كه بسيار از ديالوگ استفاده مي‌كرد، فرد كم‌حرفي بود و اغلب از مصاحبه با خبرنگاران خودداري مي‌كرد.

وي پس از فارغ‌التحصيلي در رشته فلسفه در فرانسه به عنوان روزنامه‌نگار، شاعر‌، فيلمساز و عكاس به فعاليت پرداخت. اولين نوشته‌هاي او شامل رمان «روح چهارده شب» بود كه در سال 1949 منتشر شد.

ماركر در سال 1952 اولين اثر مستند خود با نام «المپيا 52» كه درباره بازي‌هاي المپيك آن سال در هلسينكي فنلاند بود را كارگرداني كرد. او در سال‌هاي اوليه فيلمسازي با سينماگران سرشناسي چون «آلن رنه» و «آگنس واردا» هم دوره بود.

پس از چند همكاري با آلن رنه از جمله فيلم مستند «شب و مه» در سال 1955، كريس ماركر فيلم «نامه‌اي از سيبري» را در سال 1958 كارگرداني كرد.

وي در سال 1960 با فيلم «شرحي بر يك مبارزه» جايزه‌ي خرس طلاي جشنواره برلين را براي بهترين اثر مستند دريافت كرد.

از مهمترين آثار كريس ماركر مي‌توان به فيلم «زيبا» اشاره كرد كه مستندي 150 دقيقه‌اي است شامل 55 ساعت گفت‌وگو با مردان در خيابان‌هاي پاريس مي‌شود كه در جشنواره فيلم ونيز جايزه بهترين فيلم اول را به دست آورد .

در سال 1985 اين فيلمساز سرشناس فيلم «A.K» را درباره پشت صحنه ساخت فيلم «آشوب» توسط «آكي‌را كوروساوا» مقابل دوربين برد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha