• جمعه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91051307763

پس از گفت‌وگو با جليلي

اشتون: ایران براي اعتمادسازي به مسایلی که مطرح کرده‌ایم پاسخ دهد

اشتون: ایران براي اعتمادسازي به مسایلی که مطرح کرده‌ایم پاسخ دهد

رویترز گزارش داد که مذاکره‌کنندگان اصلی ایران و اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه موافقت کردند مذاکرات بیش‌تری داشته باشند، اما اتحادیه اروپا نشانی حاکی از این که پیشرفت در زمینه حل موضوع هسته‌يي ايران قریب‌الوقوع است، ارایه نکرد.

رویترز گزارش داد که مذاکره‌کنندگان اصلی ایران و اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه موافقت کردند مذاکرات بیش‌تری داشته باشند، اما اتحادیه اروپا نشانی حاکی از این که پیشرفت در زمینه حل موضوع هسته‌يي ايران قریب‌الوقوع است، ارایه نکرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اشتون روز پنج‌شنبه پس از گفت‌وگوی تلفنی با سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته‌یی ارشد ایران در بیانیه‌ای گفت: من راه‌های دیپلماتیک برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی درباره موضوع هسته‌یی ایران را بررسی کرده‌ام. هم‌چنين بر لزوم این که ایران اکنون به مسایلی که مطرح کرده‌ایم پاسخ دهد تا اعتمادسازی شود تاکید کرده‌ام. من پیشنهاد دادم و دکتر جلیلی نیر موافقت کرد که پس از بررسی‌های بیش‌تر در پایان ماه دوباره گفت‌وگو کنیم.

به گزارش رويترز، شش قدرت عضو گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) که کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نمایندگی آن‌ها را بر عهده دارد در تلاشند ایران را متقاعد به کنار گذاشتن برنامه هسته‌یی‌اش کنند.

دو طرف نتوانستند در سه دور مذاکرات اخیر که از ماه آوریل آغاز شد به دستاوردی دست یابند. اما هیچ یک مایل نیستند زنجیره مذاکرات گسسته شود، چون این نگرانی وجود دارد که این امر به وقوع یک جنگ جدید در خاورمیانه بیانجامد.

هر گونه توافقی احتمالا تنها در طول مذاکرات سیاسی بین ایران و 1+5 اتفاق خواهد افتاد، اما پس از آن که دیپلماسی در ماه ژوئن به بن بست رسید، دو طرف هنوز نتوانسته‌اند درباره زمان ملاقات با يکدیگر به توافق برسند.

به دنبال به بن‌بست رسیدن مذاکرات در ماه ژوئن در مسکو، کارشناسان دو طرف مذاکراتی فنی با هدف روشن‌سازی جنبه‌هایی از برنامه هسته‌یی ایران برگزار کردند، اما به گفته دیپلمات‌ها مذاکرات فنی نتایج چندانی به دنبال نداشت.

ناظران می‌گویند که ایران بر اين عقیده است که اگر باراک اوباما به دور دوم ریاست جمهوری برسد، واشنگتن ممکن است تمایل بیش‌تری به مصالحه درباره تحریم‌ها داشته باشد.

کلیف کوپچان، یک تحلیلگر خاورمیانه در این‌باره گفت: هیچ یک از دو طرف خواستار این نیست که این مذاکرات کاملا شکست بخورد.

به گزارش ايسنا به نقل از بيانيه دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي ايران، دكتر سعيد جليلي، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به برخورد سازنده، موثر و مبتكرانه جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو‌ها تصريح كرد: پاسخ روشن و مشخص به ايده‌هاي واقعي جمهوري اسلامي ايران يك انتظار منطقي است.

كاترين اشتون، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و هماهنگ‌كننده گفت‌وگو‌هاي گروه 1+5 با جمهوري اسلامي ايران نيز با استقبال از ايده‌هاي مطرح شده از سوي طرف ايراني در گفت‌وگو‌هاي اخير در استانبول، اظهار كرد: براي جمع‌بندي ديدگاه‌هاي 1+5 درباره ايده‌هاي جمهوري اسلامي ايران قصد دارد تا با 6 كشور گفت‌وگو كرده و تا پايان ماه رمضان جمع‌بندي را به دكتر جليلي اعلام نمايد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha