• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۸:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91051711115
  • خبرنگار : 71191

مرمت قاب آيینه‌ي قاجاری کاخ ـ موزه‌ي حوضخانه در نياوران

مرمت قاب آيینه‌ي قاجاری کاخ ـ موزه‌ي حوضخانه در نياوران

مسؤول واحد حفاظت و مرمت كاخ ـ موزه‌ي نياوران گفت: قاب آيینه‌ي قاجاری کاخ ـ موزه‌ي حوضخانه، با تلاش واحد حفاظت و مرمت مجموعه‌ي فرهنگی ـ تاریخی نیاوران مرمت و به‌سازی شد.

مسؤول واحد حفاظت و مرمت كاخ ـ موزه‌ي نياوران گفت: قاب آيینه‌ي قاجاری کاخ ـ موزه‌ي حوضخانه، با تلاش واحد حفاظت و مرمت مجموعه‌ي فرهنگی ـ تاریخی نیاوران مرمت و به‌سازی شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، فاطمه محسنی بيان كرد: این اثر به‌دلیل آسیب‌های مختلف بیولوژیکی، مکانیکی و شیمیایی در لایه‌های مختلف تکیه‌گاه، رنگ و ورنی به آزمایشگاه حفاظت و مرمت نقاشی کاخ انتقال یافت و پس از انجام مطالعات هنری، تاریخی و شناسایی دستگاهی رنگ‌ها، کشت قارچ، شناسایی گونه‌ي حشرات، بررسی اسیدیته چوب و کاغذ تکیه‌گاه و شناسایی نوع چوب، عملیات مرمت آغاز شد.

او اظهار كرد: نسبت به آفت‌زدایی، قارچ‌زدایی اقدام و کار بازسازی بخش‌های چوبی، شیشه‌يی، مشبک و منبت با به کارگیری مواد دارای PH با غلظت بالا، تزریق سموم با ماندگاری بیشتر در محل حفره‌ها، از ورنی رنگ با مقاومت مناسب استفاده شد و تکیه‌گاه نقاشی و تکیه‌گاه غیراسیدی در فضای قرار گرفتن نقاشی آبرنگ و همچنین ایجاد ساپورت با PH مناسب در تکیه‌گاه نقاشی از جمله فعالیت‌های حفاظت پیشگیرانه بود.

محسني ادامه داد: قاب آيینه‌ي قاجاری از نمونه آثار نمایشی در اتاق بازی کاخ ـ موزه‌ي حوضخانه است که به‌دليل ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد این قاب آيینه با نمونه‌های موجود در موزه‌ها، تفاوت‌هاي زيادي با آن‌ها دارد.

وی افزود: وجود نقاشی آبرنگ از تصویر احمدشاه قاجار روی کاغذ و همچنین تفاوت در تکنیک نقاشی لاکی در دو بخش حاشیه‌ي آيینه و قاب و استفاده از هنر مشبک و منبت و نقوش گل و مرغ که نقوش رایج دوره‌ي قاجاری است، اهمیت ویژه‌ای به این آيینه بخشیده است.

این اثر پس از مرمت، به اتاق بازی واقع در کاخ ـ موزه‌ي حوضخانه انتقال یافت. موزه‌ي حوضخانه در طبقه‌ي زیرین کاخ ـ موزه‌ي صاحبقرانیه است. این کاخ قدیمی‌ترین بنا در مجموعه‌ي فرهنگی - تاریخی نیاوران است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha