• شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 91052112890
  • منبع : نمایندگی قزوین

باغستان‌هاي سنتي قزوين ريه‌هاي شهر

باغستان‌هاي سنتي قزوين ريه‌هاي شهر

ایسنا/قزوین با توجه به اين‌كه امروزه با معضل ريزگردها و آلودگي هوا بر اثر صنعتي شدن شهر روبرو هستيم؛ باغستان‌هاي سنتي نقش ريه‌هاي شهر را ايفا مي‌كند.

با توجه به اين‌كه امروزه با معضل ريزگردها و آلودگي هوا بر اثر صنعتي شدن شهر روبرو هستيم؛ باغستان‌هاي سنتي نقش ريه‌هاي شهر را ايفا مي‌كند.

مديرعامل سازمان باغستان‌هاي سنتي قزوين در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه قزوين، با بيان اين مطلب افزود: وجود باغستان‌هاي سنتي اثرات زيست محيطي زيادي براي شهر دارد. به طوري‌كه در حاشيه باغستان شاهد هواي لطيف‌تر و خنك‌تر هستيم. همچنين در افزايش سرانه فضاي سبز نيز موثر مي‌باشند.

حميدرضا رحماني اضافه كرد: باغستان‌هاي سنتي شهر قزوين با سابقه تاریخی بیش از 1000 سال میراثی منحصر به فرد براي مردم شهر قزوين است كه در ساير شهرهاي كشور مشابه آن وجود ندارد.

وي گفت: چندين نسل از مردم ساكن در قزوين طي ساليان گذشته با تداوم باغداري سنتي ارقامي از گونه‌هاي پسته ـ بادام ـ زردآلو ـ گردو و انگور را که مقاوم به شرایط سخت اقلیمی و آب فصلی بودند را به همراه برخي از گونه‌هاي غیرمثمر و علف‌های مرتعی روی مرزها و کف باغات در این منطقه مستقر كرده و اکوسیستم پایداری را به وجود آورده‌اند.

اين مسئول افزود: باغستان‌هاي سنتي قزوين بدون ديوار بوده و محدوده قطعات آن به وسيله مرزهاي خاكي مشخص شده است. در واقع در گذشته در اطراف شهر قزوين كمربندي سبزي وجود داشته كه به وسيله اين باغستان‌هاي سنتي ايجاد شده بود. اما متاسفانه در 50 سال اخير در اثر عوامل مخربی که از بیرون و درون به آن تحمیل شده قسمتی از آن تخریب و به ساختمان و تأسیسات و مناطق شهری تبدیل شده است.

مديرعامل سازمان باغستان‌هاي سنتي قزوين در ادامه به موضوع ثبت ملي و جهاني باغستان‌هاي سنتي اشاره كرد و گفت: به منظور ثبت ملي و به تبع آن ثبت جهاني باغستان‌هاي سنتي شهر قزوين، اداره كل ميراث فرهنگي استان از مسئولان مربوطه دعوت كرد تا از نزديك از باغستان هاي سنتي بازديد كنند.

رحماني اضافه كرد: پس از بازديد مسئولان از باغستان‌هاي سنتي مقرر شد يك سري از مدارك مورد نياز مربوط به باغستان‌هاي سنتي را كه در استان موجود است، جمع آوري كرده و در اختيار آنان قرار دهيم كه در حال حاضر در مراحل پاياني اين كار قرار داريم.

وي عنوان كرد: چنانچه باغستان‌هاي سنتي شهر قزوين ثبت جهاني شود مي توانيم از بسياري از كمك‌هاي سازمان‌هاي جهاني به خصوص در زمينه‌هاي فكري، تحقيقاتي و كارشناسي براي حفظ و احياي باغستان‌ها استفاده كنيم.

واحدهاي گشت زني براي حفظ امنيت باغستان‌ها فعال هستند

مديرعامل سازمان باغستان‌هاي سنتي شهرداري قزوين با اشاره به ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي حفظ امنيت باغستان‌ها گفت: براي حفظ امنيت باغستان‌ها با همكاري نيروي انتظامي با در اختيار داشتن چندين دستگاه خودرو به صورت شبانه روزي در محدوده باغستان‌هاي سنتي مشغول گشت زني هستيم.

رحماني با اشاره به وظيفه واحدهاي گشت سازمان باغستان‌هاي سنتي شهرداري قزوين اظهارداشت: وظيفه واحدهاي گشت زني باغستان‌هاي سنتي جلوگيري از قطع غيرقانوني درختان، جلوگيري از ورود اراذل و اوباش به باغستان‌هاي سنتي، جلوگيري از چراي گوسفندان و... است.

بسياري از آتش سوزي‌هايي كه در سال جاري در باغستان‌هاي سنتي قزوين رخ داد توسط اين گشت‌ها به آتش نشاني اطلاع داده شد و از گسترش آتش سوزي و نابودي باغستان جلوگيري به عمل آمد.

وي در ادامه با اشاره به مهم ترين علل تخريب باغستان‌هاي شهر قزوين در سال‌هاي اخير گفت: توسعه شهر و بسياري از مسائل اقتصادي موجب تخريب باغستان‌ها شده است. به خصوص در 40سال اخير زندگي ماشيني و حتي ساخت و سازهايي كه توسط ارگان‌هاي دولتي صورت گرفته مثل علوم پزشكي و دادگستري نابودي قسمت‌هايي از باغستان‌هاي سنتي شهر قزوين را به دنبال داشته است.

اين مسئول افزود: در نتيجه ساخت و ساز در برخي از قسمت‌هاي باغستان‌هاي سنتي نهرها، كانال‌هاي آبياري و در واقع شريان‌هاي آبياري باغستان‌هاي سنتي در برخي از قسمت‌ها قطع مي‌شود و اين امر مشكلات عديده‌اي را در آبياري باغستان‌ها ايجاد كرده و بعضاً خشك شدن درختان را بدنبال خواهد داشت.

مديرعامل سازمان باغستان‌هاي سنتي شهرداري قزوين اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌هاي اخير با همت شهرداري و شوراي شهر قزوين جلوي ساخت وساز در باغستان‌هاي سنتي گرفته شده است.

رحماني افزود: از ديگرعلل نابودي باغستان مي‌توان به از كارافتادگي و فوت باغداران قديمي اشاره كرد. از آنجايي كه كار در باغستان‌هاي سنتي سخت و طاقت فرساست، نسل جوان علاقه‌اي به نگهداري از اين باغستان‌هاي سنتي ندارند، بنابراين با از كار افتادگي يا فوت باغداران كه در واقع مديران باغستان‌هاي سنتي هستند باغستان‌ها نيز رو به نابودي مي‌روند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha