• شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 91052817213
  • منبع : نمایندگی لرستان

/معرفی جاذبه‌های تاریخی لرستان/

مسجد امام(ره) ‌بروجرد بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور

مسجد امام(ره) ‌بروجرد بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور

ایسنا/لرستان مسجد امام(ره) در بروجرد با وسعتی قریب به 7000 مترمربع بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور است.

مسجد امام(ره) در بروجرد با وسعتی قریب به 7000 مترمربع بزرگترین مسجد تاریخی غرب کشور است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران(ایسنا) - منطقه لرستان، مسجد امام خمینی(ره) که در زمان خود مسجد جامع شهر بوده است، در مجاورت بازار اصلی بروجرد قرار دارد.

به گمان کارشناسان، مسجد امام(ره) در محل مسجدی قدیمی‎تر (احتمالاً مسجد جامع حدیث) احداث شده اما بنای مسجد فعلی در دوره زندیه آغازشده است و اقدامات تکمیلی به ویژه تزئینات وابسته به معماری این اثر ارزشمند، در دوران قاجار اتمام پذیرفته است.

این بنا از نوع مساجد چهار ایوانی است که ایوان‎های شرقی و غربی به طور کامل و ایوانهای شمالی و جنوبی با اندکی تفاوت با هم قرینه هستند.

بخشهای اصلی مسجد شامل گنبدخانه، شبستانهای غربی و شرقی، شبستان زمستانی، حجره‏‌های فوقانی محل اسکان و تحصیل طلاب علوم دینی، برف‎انداز، قاضی شرف و ...، است.

این مسجد دارای سه ورودی از جهات شمال، غرب و شرق بوده و عمده تزئینات بکار رفته در این اثر تاریخی شامل کاشیکاری، تزئینات چوبی و کتیبه‏‌های گچی با مضامین آیات قرآن و احادیث پیامبر(ص) و ائمه اطهار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در این رابطه به خبرنگارایسنا، گفت: در مركز بافت قديم بروجرد، ‌مسجدي بزرگ با وسعتي قريب به 7000 مترمربع به نام مسجد امام(ره) ‌وجود دارد.

حجت‎الله یارمحمدی، افزود: گويا اين مسجد بر روي مسجدي قديمي‌تر(احتمالاً‌ جامع حديث) ‌ساخته شده كه به استناد كتبيه گچي موجود در ايوان غربي، سال اتمام دو ايوان شرقي و غربي را شعبان سنه 1209 هجري قمري ذكر مي‌‎کند.

وی اظهارکرد: متن كتبيه چنين است «عمل استاد اسكندر تبريزي، ‌اين دو طاق مقرنس بتوسط جناب مستطاب ميرزا معصوم اتمام پذيرفت سنه شعبان المعظم 1209 » اين تاريخ در چند جاي ديگر از جمله ازاره‌هاي سنگي ايوان شمالي نيز ديده مي‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد، تصریح کرد: اين بنا داراي سه ورودي در جهات شرق، غرب و شمال بوده كه با توجه به احداث خيابانهاي جعفري و صفا در دو جهت غرب و شمال در شصت سال اخير بافت معماري اين دو جناح مورد تغيير و تحولاتي قرارگرفته است.

یارمحمدی ادامه داد: قبل از احداث خيابانهاي مذكور، بنا در مركز بافت تجاري و ازسه طرف با آن مرتبط بوده كه از ويژگيهاي بارز اين بنا است.

وی خاطرنشان کرد: مسجد امام از نظر فرم از نوع مساجد چهار ايواني و از نظر پلان شبيه به مسجد امام تهران و مسجد نبي قزوين بوده ولي از آنها بزرگتر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد، ادامه داد: سه ورودي مذكور در پشت ايوانهاي شمالي، شرقي وغربي واقع شده كه پس ازعبور از يك هشتي و دالان‌ها به فضاي حياط راه مي‌يابند.

حجت‎الله یارمحمدی اضافه کرد: ايوان جنوبي و فضاي گنبد خانه مهم‌ترين بخش بنا بوده كه دو شبستان با ستونهاي سنگي ظريف در طرفين آن احداث شده است.

وی گفت: در قسمت جنوب ايوان غربي شبستان زمستاني كه حدود 1.5 متر در كف حياط پائين‌تر بوده با پوشش طاق و تويزه احداث شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد، افزود: عمده‌ تزئينات بنا، كاشيهايي خشتي با نقش اسماء ائمه اطهار با خط كوفي بنايي، ازاره‌هاي سنگي با نقوش گياهي و اسليمي و تزيينات آجري است.

یارمحمدی اظهارکرد: در سال 1293 هجري قمري تعميرات اساسي در بنا صورت پذيرفته و تزئيناتي نيز به آن اضافه شده است از جمله در منبت‎كاري كه تاريخ 1293 روي آن منقوش بوده و بر روي ورودي شمالي مسجد نصب شده قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: قدر مسلم اين است كه ساخت مسجد در اواخر دوره زنديه و يا اوايل حكومت قاجار پايان يافته كه قدمت آن از مساجد ديگر به استثناء‌ مسجد جامع بيشتر و شايد الگويي براي ساخت آنها بوده است.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha