• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91061307547
  • خبرنگار : 71219

فردا بزرگداشت فرهنگ پهلواني و ورزش زورخانه‌يي است

زورخانه‌ها را حفظ كنيد

زورخانه‌ها را حفظ كنيد

فردا روز بزرگداشت فرهنگ پهلواني و ورزش زورخانه‌يي است. ورزشي كه دو سال قبل با عنوان آيين‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي در فهرست ميراث معنوي يونسكو ثبت شد.

فردا روز بزرگداشت فرهنگ پهلواني و ورزش زورخانه‌يي است. ورزشي كه دو سال قبل با عنوان آيين‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي در فهرست ميراث معنوي يونسكو ثبت شد.

به گزارش خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، 14 شهريورماه مصادف با 17 شوال، روز نبرد پهلواني حضرت علي (ع) با عمر بن عبدود در جنگ خندق است. به همين دليل، اين روز به‌عنوان روز فرهنگ پهلواني و ورزش زورخانه‌يي در تقويم كشور نامگذاري شده است كه با توجه به ثبت جاني اين اثر معنوي در يونسكو، اهميت بيشتري مي‌يابد.

آتوسا مومني - مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري - با اشاره به ثبت اين ميراث معنوي در فهرست ميراث ملي و جهاني درباره‌ي فعاليت‌هايي كه براي احياي اين فرهنگ و ورزش انجام شده است، بيان كرد: تلاش مي‌كنيم در تمام جلسات مهم و برگزاري همايش‌ها، از ميراث معنوي ثبت‌شده‌ي خود به نوعي استفاده كنيم تا با حضور متخصصان رشته‌هاي مختلف، گامي در راستاي حفظ آن‌ها برداشته شود.

وي تاكيد كرد: جنس فعاليت در حفظ و احياي ميراث معنوي، با ميراث كالبدي متفاوت است. در حوزه‌ي ميراث معنوي اشاعه‌، فرهنگ‌سازي و معرفي اهميت دارد. به همين دليل، ما روش‌هاي حفظ و احياي خاصي نداريم و فقط تلاش مي‌كنيم اين‌گونه آثار را در جامعه بيشتر معرفي كنيم. در اين‌باره علاوه بر همكاري با فدراسيون ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌يي، با صداوسيما نيز وارد مذاكره شده‌ايم تا در معرفي اين ورزش باستاني همكاري بيشتري داشته باشد.

او درباره‌ي زورخانه‌هاي موجود در كشور نيز توضيح داد: يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي ما در استان‌ها اين است كه زورخانه‌ها حفظ شوند. در نظر داريم بيشتر زورخانه‌ها را مرمت كنيم تا براي احيا و حفظ اين ورزش نگهداري شوند.

مومني اضافه كرد: تا دو سه ماه آينده با حضور رييس‌جمهور، مراسم بزرگداشت ثبت جهاني فرهنگ پهلواني و ورزش زورخانه‌يي برگزار خواهد شد. همچنين در نظر داريم تا پايان سال، مراسم نكوداشت تمام آثار ثبت‌شده در فهرست‌هاي ميراث جهاني را برگزار كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha