• سه‌شنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91061408054

نمايش پرده‌هاي نقاشي‌خط محمد بزرگي در گالري هما

نمايش پرده‌هاي نقاشي‌خط محمد بزرگي در گالري هما

پرده‌های نقاشی‌خط «محمد بزرگی» با عنوان «مظاهر عيني» در گالری هما رونمايي مي‌شود.

پرده‌های نقاشی‌خط «محمد بزرگی» با عنوان «مظاهر عيني» در گالری هما رونمايي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمد بزرگی یکی از هنرمندانی است که چندی پیش برخی از آثارش در مجموعه «نسل جدید کالیگرافی ایران» در زوریخ به نمایش در آمد.

آرت فر وین و آرت فر ابوظبی نیز در ماه‌های آتی بخشي از نقاشی‌‌خطهای هنرمند را به نمایش خواهند گذاشت.

بزرگي معتقد است كه شبح و شبه خطوط ایرانی و عربی را بازآفرینی می‌کند و در مجموعه پیشین ، پرده‌هایش با عنوان «گریه افتخار» چیدماني بود که عموما به ریخت معمارانه کالیگرافی و اهمیت بعد در آنها اشاره داشت.

بزرگي اما در مجموعه متاخر با عنوان «مظاهر عینی» از طریق بهره‌گیری مناسبات هندسی، خاصیت نوشتاری خط را شجاعانه به چالش کشیده است.

خط او برگزفته از خطوط اسلامی است که در واقع رویکرد سنتی ایرانی خط، خیلی به آن گرایش نداشته است، به این معنی که اگر قرار باشد کار او را در یکی از دسته‌های کالیگرافی سنتی قرار دهیم، به گرایشات عربی نسبت به شیوه‌های عرفی ایرانی نزديك‌تر است.

او معتقد است: اگرخط نویسی ایران، سطرنویسی و چلیپا نویسی و صور متداول سیاه مشق باشد و هنرمند بعد از آموختن مبانی و طی مراحل تکوین به خلاقیتی در پیدایی کارش نرسد، بیش از یک صناعت نیست.

اين هنرمند خوشنويس و نقاش همچنين در مقدمه اين نمایشگاه نوشته است: «نوشتن به قصد گریز از معنای نوشتار، مثل سخنوری برای گریز از گفتن است.

همچنان که در پرده‌های نوشتاری من ، غایت، نگفتن است و نه گفتن ! و ندیدن است و نه دیدن . این معنای منتزع ، نوشته‌هایم را با تناقضی بی‌پایان مواجه می‌کند و شاید اگر حاصلی در این خوش نوشتن باشد، همین بی پایانی و حیرانی است و همین قدرت لایزال است که من را به نوشتن مومن می‌کند.

نوشتن به مثابه ننوشتن و کشیدن به مثابه نکشیدن و غوطه خوردن در نامتناهی بین فضای مثبت و منفی! خط بی هیچ اغراقی فرصتی است که من را برای بودن درعین نبودنم موجه می‌سازد.»

اين نمايشگاه تا 21 شهریور ماه، ساعت 16 تا 20 ادامه دارد و نمایشگاه روز جمعه ، 17 شهریور ماه به طور رسمي افتتاح خواهد شد.

محمد بزرگي

علاقه‌مندان مي‌توانند روزانه به نشاني تهران ولنجک، خیابان هجدهم، پلاک 9، گالری شماره 1 مرکز هنری شیرین / گالری هما از اين آثار ديدن كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha