• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91061911328
  • خبرنگار : 71191

پس از ثبت ملي خانه پدر معنوي خليج فارس در اولويت قرار گرفت:

ثبت اضطراري آثار شاخص خيابان لاله‌زار

ثبت اضطراري آثار شاخص خيابان لاله‌زار

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگري استان تهران از ثبت خانه‌ي پدر معنوی خلیج فارس در نخستين روز اجلاس ثبت آثار کشور خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگري استان تهران از ثبت خانه‌ي پدر معنوی خلیج فارس در نخستين روز اجلاس ثبت آثار کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از کمیته‌ي پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، محمدحسین فراهانی در حاشیه‌ي ثبت خانه‌ي معین‌التجار بوشهری در پنجمین اجلاس ثبت آثار کشور، گفت: خانه‌ي معین‌التجار بوشهری یکی از آثار فاخر شهر تهران است که امسال توسط کمیته‌ي پیگیری خانه‌های تاریخی به‌عنوان تنها سازمان مردم‌نهاد مدافع حفظ بافت تاریخی تهران شناسایی شد.

وی ادامه داد: پس از شناسایی این اثر و با مکاتبات این كميته با اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، پرونده‌ي ثبتی این بناي تاريخي آماده و به‌عنوان نخستين پرونده‌ي سازمان‌های مردم‌نهاد کشور در اجلاس ثبت آثار کشور بررسی شد و بدون مخالفت و به‌صورت قطعی در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

او افزود: این اولین‌بار در تاریخ اداره کل میراث فرهنگی استان تهران است که یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی در بحث ثبت آثار، مشارکت و پرونده‌ي ثبتی یک اثر مادی را آماده می‌کند. این كار، افتخار بزرگی برای شهر تهران و سازمان‌های مردم‌نهاد محسوب می‌شود. اميدواريم در آینده‌ي نزدیک شاهد ورود این كميته به‌صورت قوی‌تر به بحث ثبت خانه‌های تاریخی شهر تهران با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگري استان تهران باشيم.

به گزارش ايسنا، مدیرکل ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور نيز در حاشیه‌ي ثبت خانه‌ي معین‌التجار بوشهری در پنجمین اجلاس ثبت آثار کشور خواستار ثبت اضطراری همه‌ي بناهای تاریخی خیابان لاله‌زار توسط کمیته‌ي پیگیری خانه‌های تاریخی تهران شد.

آتوسا مومنی گفت: ثبت خانه‌ي ‌معین‌التجار بوشهری یکی از افتخارات شهر تهران در پنجمین همایش ثبت است که برای نخستين‌بار در تهران توسط یک سازمان غیردولتی انجام شد.

وی اظهار كرد: با توجه به ضرورت حفظ دیگر آثار تاریخی خیابان لاله‌زار به‌عنوان نخستين خیابان گردشگری تهران و نبض زیست‌محیطی شهر تهران از گذشته تا کنون، کمیته‌ي پیگیری خانه‌های تاریخی تهران پس از شناسایی همه‌ي آثار داراي ارزش براي ثبت خیابان لاله‌زار، خارج از اجلاس ثبت و به‌صورت اضطراری آثار فاخر این خیابان ارزشمند را در فهرست آثار ملی کشور می‌تواند قرار دهد.

معاون صنایع دستی کشور نيز در حاشيه‌ي اين همايش پیشنهاد كرد كه از سازمان‌های مردم‌نهاد دوست‌دار میراث فرهنگی با حضور ريیس‌جمهور تجلیل شود.

محمدحسن صالحی مرام ادامه داد: ثبت خانه‌ي معین‌التجار بوشهری یکی از مهم‌ترین رخدادهای پنجمین اجلاس ثبت آثار است، چون برای نخستین‌بار در شهر تهران یک سازمان مردم‌نهاد اقدام به ثبت خانه‌ي پدر معنوی خلیج فارس كرده است تا از هویت خلیج همیشه فارس و بافت تاریخی شهر تهران دفاع کند.

او با تقدیر از این اقدام ارزنده‌ي کمیته‌ي پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران، افزود: با توجه به این‌که امروز سازمان‌های مردم‌نهاد دوست‌دار میراث فرهنگی، بازوان توانمند سازمان میراث فرهنگی محسوب می‌شوند، ضرورت دارد با همکاری دفتر ثبت آثار و معاونت میراث فرهنگی، هر سال در مراسمی از كميته‌هاي برتر در این حوزه با حضور ريیس‌جمهور تجلیل شود.

خانه‌ي حاج معین‌التجار بوشهری در قلب خیابان لاله‌زار، کوچه‌ي بوشهری قرار دارد و به‌دلیل خدمات فراوان این شخصیت تاریخی در زمینه‌ي خلیج فارس و حمایت از تولید داخلی به پدر معنوی خلیج همیشه فارس و همچنین پدر معنوی تولید ملی و حمایت از کار سرمایه‌ي ایرانی معروف است.

خانه‌ي معين‌التجار بوشهري در تهران

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha