• دوشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91070302022
  • خبرنگار : 71356

24 ساعت همراه با چهارمين فرزند هاشمي رفسنجاني

«مهدي هاشمي» از فرودگاه امام (ره) تا زندان اوين + عكس

«مهدي هاشمي» از فرودگاه امام (ره) تا زندان اوين + عكس

«مهدي هاشمي» دومين پسر و چهارمين فرزند اكبر هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از مدت‌ها به كشور بازگشت. او پس از گذشت 24 ساعت از تجمع جمعي از دانشجويان در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) وارد تهران شد و اين آغازي بود براي رسيدگي‌هاي قضايي به پرونده مطرح عليه وي. مهدي هاشمي پايان وقت اداري امروز به زندان اوين انتقال يافت.

«مهدي هاشمي» دومين پسر و چهارمين فرزند اكبر هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از مدت‌ها به كشور بازگشت. او پس از گذشت 24 ساعت از تجمع جمعي از دانشجويان در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) وارد تهران شد و اين آغازي بود براي رسيدگي‌هاي قضايي به پرونده مطرح عليه وي. مهدي هاشمي پايان وقت اداري امروز به زندان اوين انتقال يافت.

ورود به فرودگاه با پرواز دوبي ـ تهران

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي هاشمي ساعت 21:30 شامگاه يكشنبه ـ دوم مهرماه ـ با پرواز دوبي ـ تهران از طريق فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) وارد تهران شد.

ياسر و فاطمه هاشمي نيز كه برای استقبال از مهدي به دوبي رفته بودند، همراه وي وارد تهران شدند. محسن هاشمي هم از جمله افراد خانواده هاشمي بود كه در فرودگاه به استقبال «مهدي» رفت.

نماينده دادستاني تهران نيز در فرودگاه حضور داشت و گفته شده بود که وي براي تفهيم اتهام مهدي هاشمي به فرودگاه آمده اما قرار نيست هاشمی بازداشت شود.

در حالي كه شامگاه شنبه جمعي از دانشجويان كه از بازگشت مهدي هاشمي آگاه شده بودند، در فرودگاه امام (ره) تجمع كردند، يكشنبه‌شب فقط تعدادي از خبرنگاران و عكاسان رسانه‌هاي داخلي در فرودگاه حضور داشتند.

دانشجويان تجمع‌كننده اقدام خود را محاكمه مهدي هاشمي در دادگاه افكار عمومي نام گذاشته بودند؛ با اين اعتقاد كه مهدي هاشمي در حوادث پس از انتخابات سال 88 دست داشته است.

با وجود آنکه یاسر هاشمی در لحظه خروج از فرودگاه اعلام کرد که مهدی هاشمی بازداشت شده، وکیل مدافع مهدی هاشمی خبر داد که وی بازداشت نشده است.

سید محمود علیزاده طباطبایی درباره چرایی خبر اعلام شده از سوی یاسر هاشمی گفت که برای مواجه نشدن مهدی هاشمی با خبرنگاران، ماموران دادستانی وی را از «یاسر» و «فاطمه» جدا کردند و به همین دلیل، چنین خبری از روی عصبانیت اعلام شد وگرنه مهدی هاشمی بازداشت نشده و تحت تدابیر امنیتی به سمت منزل پدر راهی شده است.

وی همچنين در گفت‌وگو با ایسنا گفت كه در فرودگاه اتهامی به مهدي هاشمي تفهیم نشده است زیرا اصولا در فرودگاه تفهیم اتهام نمی‌شود بلکه تنها به موکلش اخطار داده شده و این امر ابلاغ شده است که ظرف 24 ساعت خود را به دادسرا معرفی کند.

از سوي ديگر یاسر و فاطمه هاشمی انتقادات شدیدی را به دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی وارد کردند.

در هنگام خروج از فرودگاه، یاسر هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: مهدی مشکلی ندارد و به همین خاطر با افتخار به ایران بازگشته است.

وی در برابر این پرسش یکی از خبرنگاران که "پس پرونده های مطرح شده درباره مهدی هاشمی چیست؟"، پاسخ داد: دزدان 3 هزار میلیاردی دارند با آزادی می‌گردند. پرونده‌های داغ‌تری هست که باید به آنها رسیدگی شود.

فاطمه هاشمی نیز با انتقاد از دستگاه قضایی اظهار کرد: دزدان، جاسوسان و فاسدان آزادند ولی فرزندان ريیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روانه زندان می‌شوند.

وی همچنین مدعی شد كه دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی دوست نداشتند مهدی به کشور برگردد ولی او برگشت چون پاک و سالم است.

حضور مهدي هاشمي در دادسراي اوين

پس از گذشت اولين شب از ورود مهدي هاشمي به تهران و تجمع عده‌اي مقابل منزل وي، وكيل مدافع وي صبح دوشنبه از حضور موكلش در دادسراي امنيت (شهيد مقدس) خبر داد.

ساعاتي بعد اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (اتحادیه اول) با انتشار اطلاعيه‌اي درباره ورود مهدی هاشمی به ايران، پرهيز دستگاه قضا از پرداختن به مسايل حاشيه‌اي در رسيدگي به پرونده وي و شرح صدر تشكل‌هاي دانشجويي در اين رابطه را خواستار شد.

حضور خانواده هاشمي در مقابل دادسرا و اظهارات عفت مرعشي

دقايقي بعد ياسر، محسن و فاطمه از اعضاي خانواده هاشمي به همراه عفت مرعشي همسر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در محوطه بيروني دادسرا در مقابل زندان اوين حضور يافتند.

عفت مرعشي از احضار فرزند خود به دادسرا انتقاد كرد و گفت: اتهامي را كه وجود ندارد مي‌خواهند تفهيم كنند. به مردم اتهام مي‌زنند. مردم اتهامي ندارند.

مادر مهدي هاشمي همچنين با انتقاد از برخي رسانه‌هاي خاص اظهار كرد: اسامي دزدان را در دادگاه با حروفي مانند "چ"، "ر"، "د" و ... بيان مي‌كنند ولي اسم پسرم را در همه جا پر كرده‌اند و فرياد مي‌زنند.

وي همچنين پس از ملاقات با دختر خود (فائزه هاشمي) در اوين و ابراز رضايت از وضعيت او گفت: قول داده بودند وكيل پسرم همراه او باشد ولي الان وكيلش را راه نمي‌دهند. خودش را هم داخل برده‌اند و بازجويي‌اش از صبح تا الان طول كشيده است.

اظهارات عليزاده طباطبايي از حضور در دادسرا تا نظر هاشمي رفسنجاني پيرامون بازگشت مهدي

پس از گذشت حدود دو ساعت و نيم از حضور مهدي هاشمي و عليزاده طباطبايي در دادسراي شهيد مقدس، وكيل مدافع مهدي از دادسرا خارج شد و به ايسنا گفت: من در داخل دادسرا پشت در اتاق نشسته بودم و اجازه حضور در جلسه به من داده نشد.

وي افزود: آقاي رشته‌احمدي معاون دادستان تهران و سرپرست دادسراي شهيد مقدس به من گفت كه اين امر جزو اختيارات قانوني ماست كه به وكيل مدافع در هنگام بازجويي از متهم اجازه ورود بدهيم يا ندهيم.

عليزاده طباطبايي اظهار كرد: اين مساله طبق تبصره ماده 128 قانون آيين دادرسي كيفري صورت گرفته است.

به گزارش ايسنا، توضيحات تكميلي سيد محمود عليزاده طباطبايي نيز به صورت مكتوب از سوي محسن هاشمي در اختيار خبرنگاران مستقر در مقابل بازداشتگاه اوين قرار گرفت كه در آن آمده بود:

«به دليل پايان يافتن بخش مقدماتي تحصيلي در دوره دكترا و مشكلات ناشي از تحريم براي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي، آقاي مهدي هاشمي به كشور بازگشته است. البته آقاي مهدي هاشمي در طول سه سال گذشته بارها تصميم به رفت و آمد به كشور داشته است كه عمدتا به دليل توصيه برخي از بزرگواران و دلسوزان نظام از اين رفت و آمد منصرف شده است.

اين عدم تردد به كشور باعث بعضي سوء تفاهمات و بزرگ‌نمايي شد كه با حضور ايشان در كشور ان‌شاءالله برطرف مي‌شود.

مطمئنا مهدي هاشمي با نظر خود مراجعت كرده و بر اساس گفته‌هاي خودش ديگر هيچ توصيه‌اي را براي نيامدن نپذيرفته است و اعلام كرده است كه هيچ حجتي براي ماندن در خارج از كشور ندارد و اميدوار است حال كه كشور در برابر آماج فشارهاي ناجوانمردانه خارجي است، با حضور خود التزام عملي خود را به حفظ و سربلندي كشور و نظام جمهوري اسلامي ايران نشان دهد.

امروز مهدي هاشمي براي رسيدگي به سوء تفاهمات در دادسرا حضور يافته است. از سال‌هاي گذشته تعدادي پرونده مطرح بود كه با حضور خود ايشان و پيگيري‌ها و وكالت اينجانب براي تمامي آنها در مراحل مختلف از جمله دادسرا و يا دادگاه، حكم منع تعقيب و برائت صادر شده است.

اتهامات مطرح شده عليه موكلم دو نوع است؛ اتهامات سياسي كه عمدتا مربوط به انتخابات اخير رياست‌جمهوري در سال 88 بوده است. در اين مورد شايان ذكر است كه آقاي مهدي هاشمي تا روز راي‌گيري فعاليت‌هايي در جهت ايجاد مشاركت حداكثري مردم در انتخابات داشته‌اند كه خوشبختانه هيچ‌يك از اين فعاليت‌ها خارج از چارچوب قانون نبوده است و موكل بعد از اعلام نتيجه آرا هيچ‌گونه فعاليتي نداشته است.

اتهامات ديگر، مالي است؛ اين اتهامات عمدتا مربوط به دوران مديريت وي در سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت بوده است كه متاسفانه با وجود استعفاي ايشان در سال 84 يعني حدود هفت سال گذشته از سازمان مذكور و عدم طرح موضوعات اخير مطرح شده در رسانه‌ها، موارد اتهامي در اواسط سال 88 مطرح شد.

اميدوارم قاضي و دادگاه بتوانند در جوي كاملا عادي و بدون فشار تصميم‌گيري كنند. آخرين جوسازي اين بوده عليرغم اينكه در هفت ماه گذشته حقوقي دريافت نمي‌كرده است، حقوق وي در خارج از كشور چندين برابر اعلام شده است و يا اينكه ادعا شده او مدعي است كه بعد از هماهنگي پدر بزرگوارشان با دستگاه قضايي، حاضر به ورود به كشور شده است و فكر مي‌كند كه قرار است با او برخوردي نشود كه اين امر كاملا كذب است.

اتهام استات‌اويل نيز مربوط به سال‌ها پيش است و شايد حدود 10 سال از آن مي‌گذرد. در دولت و مجلس و وزارت اطلاعات و ارگان‌هاي نظارتي وقت از جمله سازمان بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات و ... با حساسيت ويژه‌اي به اين موضوع رسيدگي شد و حتي رسيدگي‌ها از مرز كشور فراتر رفت و كمك مراكز امنيتي نيز براي شفاف‌سازي مد نظر قرار گرفت. در نهايت در گزارش‌هاي رسمي وزارت اطلاعات و مجلس شوراي اسلامي، برائت مهدي هاشمي احراز و اعلام شد و به نظر من احتمالا باز كردن مجدد اين موضوع اهداف سياسي را دنبال مي‌كند.»

وي همچنين در جمع خبرنگاران گفت: اينكه تاكنون مهدي هاشمي به كشور برنگشته بود به خاطر توصيه‌هاي مسئولان قضايي از جمله رييس قوه قضاييه و دادستاني به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بود.

عليزاده طباطبايي تصريح كرد: مهدي هاشمي مي‌گفت اين بحث‌هايي كه مطرح مي‌شود دعوا با من نيست بلكه دعوا با پدرم است. من چرا بايد بيرون بنشينم تا هر چه دلشان مي‌خواهد بگويند؟

وكيل مدافع مهدي هاشمي ادامه داد: آن چيزي كه آيت‌الله هاشمي به من گفتند اين بود كه هم رييس قوه قضاييه و هم دادستاني نظرشان اين است كه مهدي به كشور برنگردد و حتي تا هفته گذشته آقاي هاشمي به دليل تاكيد دستگاه قضايي از آمدن مهدي ممانعت مي‌كرد ولي هفته گذشته گفتند كه هم درس او تمام شده است و هم خانواده او اينجا هستند و هم اينكه خود مهدي اصرار دارد بيايد؛ لذا مشكلي ندارد كه اگر اتهامي هم متوجه اوست طبق قانون رسيدگي شود.

ابراز بي‌اطلاعي رييس سازمان زندان‌ها از وضعيت مهدي هاشمي

در حالي كه برخي رسانه‌ها خبري مبني بر انتقال مهدي هاشمي به زندان اوين منتشر كردند، مسئولان قضايي اين خبر را تاييد نكردند. از جمله غلامحسين اسماعيلي ـ رييس سازمان زندان‌ها ـ كه به ايسنا گفت: تا زماني كه كسي را به زندان معرفي نكنند اطلاعاتي به دست ما نمي‌رسد و بايد اين موضوع از دادسرا پيگيري شود.

صدور قرار بازداشت موقت و معرفي مهدي هاشمي به زندان

اما نهايتا دادستاني تهران اعلام كرد كه مهدی هاشمی پس از تفهیم اتهام با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان اوين شد و رسیدگی به اتهامات او همچنان ادامه دارد.

اظهارات وكيل مدافع مهدي هاشمي پس از بازداشت وي

سيد محمود عليزاده طباطبايي ضمن نامعقول خواندن بازداشت موقت موكلش به ايسنا گفت: آيين دادرسي كيفري صراحت دارد جايي كه بيم تباني يا فرار متهم وجود داشته باشد قرار بازداشت صادر مي‌شود؛ در حالي كه در مورد مهدي هاشمي نه بيم تباني مي‌رود و نه بيم فرار وجود دارد زيرا ساير متهمان پرونده محاكمه شده‌اند و حكمشان هم صادر شده و از زندان آزاد شده‌اند. ضمن اينكه او خودش آمده است و كسي او را اجبار نكرده است و حتي خيلي توصيه هم وجود داشته است كه به كشور برنگردد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۷-۰۳ ۱۷:۵۴

خوش آمدي پهلوان؟!

avatar
۱۳۹۱-۰۷-۰۳ ۱۹:۲۵

گزارش جالبی بود.مرسی