• جمعه / ۷ مهر ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91070704597
  • خبرنگار : 71431

غم آتش‌نشانان را چه گوشي شنواست؟

غم آتش‌نشانان را چه گوشي شنواست؟

در شبي به خواب رفته‌اي و ناگهان صداي تند زنگي خواب را از چشمانت مي‌ربايد، بايد در كمتر از يك دقيقه از خواب دل بكني، لباس‌ بپوشي و به عمليات بروي، عملياتي كه در آن عده‌اي چشم به راه فرشته نجات دوخته‌اند تا به جنگ آتش برود.

در شبي به خواب رفته‌اي و ناگهان صداي تند زنگي خواب را از چشمانت مي‌ربايد، بايد در كمتر از يك دقيقه از خواب دل بكني، لباس‌ بپوشي و به عمليات بروي، عملياتي كه در آن عده‌اي چشم به راه فرشته نجات دوخته‌اند تا به جنگ آتش برود.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، چند روزي از آغاز جنگ تحميلي نگذشته بود كه هواپيماهاي بعثي عراق پالايشگاه نفت آبادان را بمباران كردند و آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رساندند و عمليات اطفاي حريق را آغاز كردند. هواپيماهاي بعثي دوباره برگشتند و پالايشگاه را بمباران كردند و تعدادي از آتش‌نشانان در آن روز شهيد شدند و تعدادي ديگر هم پس از انتقال به بيمارستان به خيل شهدا پيوستند. آن روز 7 مهر بود، هفتم مهرماه سال 1359.

20 سال از آن روز آتشين آتش‌نشانان گذشت و در سال 79 ستاد هماهنگي امداد و ايمني آتش‌نشاني‌هاي كشور پيشنهاد نامگذاري اين روز به نام روز آتش‌نشان را ارائه داد و پس از آن اين پيشنهاد به تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد و از آن روز به بعد هفتم مهرماه هر سال به نام روز ايمني و آتش‌نشاني نام گرفت و هدف از آن نيز يادآوري حماسه‌آفريني آتش‌نشانان و ارتقاي فرهنگ ايمني و پيشگيري از حوادث شد.

بيش از 10 سال از نامگذاري روزي به نام آتش‌نشانان مي‌گذرد و آنان اگر چه بي‌منت همچنان به جنگ آتش، به عمق چند ده متري چاه، ارتفاع ده‌ها متري آسمان و ... براي نجات شهروندان مي‌روند. اما دغدغه‌هايي هم دارند.

آتش‌‌نشانان

آتش‌نشانان امروز نيازمند سازماني يكپارچه‌اند كه تصميم‌گيري و سياستگذاري‌هايشان واحد باشد آن‌گونه كه انوشيروان كرماني‌نژاد، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تبريز در اين باره به ايسنا مي‌گويد: يكپارچه‌شدن مديريت آتش‌نشاني علاوه بر اين كه يكسان‌سازي تصميمات را به دنبال دارد موجب مي‌شود، بودجه‌‌اي مشخص از سوي دولت به اين سازمان تعلق بگيرد.

فتح‌الله‌ تيموري،‌معاون عمليات آتش‌نشاني تهران نيز در اظهارنظري مشابه به ضرورت يكپارچه‌شدن سازمان آتش‌نشاني تاكيد كرد و به ايسنا گفت: يكي از مهمترين دغدغه‌هاي آتش‌نشانان در حال حاضر ايجاد سازماني مستقل با مديريتي واحد در كشور است.

نحوه استخدام و نوع قرارداد آتش‌نشانان نيز از ديگر دغدغه‌هاي آنان است، آن چنان كه عباس جعفري مديرعامل آتش‌نشاني قم نيز درباره آن به ايسنا گفت: متاسفانه قانون واحدي براي استخدام آتش‌نشانان در كشور وجود ندارد و در شهرهاي مختلف وضعيت قرارداد و استخدام آنان متفاوت است و حتي در برخي از شهرها نوع قرارداد آتش‌نشانان كارگري است و برخي ديگر نيز كارمندي، كه اين امر تبعيض آشكار ميان آتش‌نشانان است.

جعفري همچنين در اين خصوص ادامه داد: متاسفانه اين نوع قراردادها حتي در يك سازمان آتش‌نشاني سبب مي‌شد كه دو آتش‌نشان كه با هم همكار هستند و در عمليات‌هاي مشتركي نيز حضور دارند، تفاوت زيادي در حقوق و مزاياي داشته باشند.

آتش‌نشانان

محمود شادكي، رييس مركز فرماندهي آتش‌نشاني تهران اما ديدگاهش كمي متفاوت است و مخاطبش را شهروندان قرار مي‌دهد و در اين‌باره به ايسنا مي‌گويد: متاسفانه مزاحمت‌هاي تلفني مشكلات زيادي را براي ما ايجاد مي‌كند و بعضا حتي باعث مي‌شود كه نيروهاي عملياتي در زمان ديرتري به محل حادثه برسند.

وي از شهروندان و خانواده‌‌هايي كه فرزندان كم سن و سال دارند خواست كه نسبت به آموزش و جلوگيري از ايجاد مزاحمت تلفني براي سامانه 125 اقدام كنند.

به گزارش ايسنا، مسائل بيمه، مشاغل سخت بودن، شيفت‌هاي كاري و ... از دغدغه‌هاي ديگر آتش‌نشانان است. بيمه‌اي كه گاهي حتي درمانگاه‌ طرف قرارداد با سازمان‌شان هم از پذيرش آن امتناع و علتش را بدحسابي شركت ذكر مي‌كنند.

ساعات كاري در اين شغل پرخطر با استاندارد معمول در جهان فاصله دارد و در بعضي از شهرها به ازاي 12 ساعت كار، داراي 12 ساعت استراحت، در برخي ديگر نيز داراي 24 ساعت كار و 24 ساعت استراحت و ... هستند در حالي كه استاندارد خدمت برابر است با 24 ساعت كار و 48 ساعت استراحت و حتي 24 ساعت كار و 72 ساعت استراحت كه متاسفانه اين قانون نيز در برخي از شهرها اجرا نمي‌شود.

مشاغل سخت و عدم‌احتساب شغلشان به عنوان مشاغل سخت در برخي از شهرها و براي برخي از رده‌ها و درجه‌ها نيز از ديگر مشكلاتشان است چه آن كه امروزه بررسي‌هاي علمي و كارشناسي نشان داده استرس و تغيير سريع فعاليت بدني و شرايط سخت كاري آتش‌نشانان از جمله تاريكي، حرارت وجود موانع، دوده، برق‌گرفتگي، فشارهاي رواني و ... عوارض بسيار بدي روي آتش‌نشانان و خانواده آنان مي‌گذارد.

مشكلات اين قشر اگر چه در يك گزارش نمي‌گنجد اما رفع حتي يكي از آنان نيز مي‌تواند، گره‌‌هاي بسياري از كار آنان بگشايد كه به نظر مي‌رسيد ايجاد مديريت يكپارچه آتش‌نشاني در كشور در اين خصوص نقش ويژه و قابل توجهي داشته باشد.

به گزارش ايسنا، با تمام مشكلات آنان هنوز هستند و عاشقانه با به صدا درآمدن زنگ ايستگاه طوري خود را به محل حادثه مي‌رسانند كه گويي يكي از اعضاي خانواده‌شان دچار حادثه شده است. آري، اين فرشتگان نجات، به راستي كه "بني آدم اعضاي يكديگرند" را به خوبي تفسير كرده‌اند.

آتش‌نشانان

آتش‌نشانان

آتش‌نشانان

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۷-۰۷ ۱۵:۳۴

فرشتگان نجات! روزتان مبارک....