• شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91070804733
  • خبرنگار : 71431

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تبريز:

وضعيت آتش‌نشاني جز در كلان شهرها استاندارد نيست/آتش‌نشاني سازماني ملي شود

وضعيت آتش‌نشاني جز در كلان شهرها استاندارد نيست/آتش‌نشاني سازماني ملي شود

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تبريز كمبود اعتبار براي خريد تجهيزات مدرن، نبود قانون مدون و سازمان مركزي آتش‌نشاني در كشور و ... را از مهمترين مشكلات پيش‌ روي آتش‌نشاني و آتش‌نشانان برشمرد.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تبريز كمبود اعتبار براي خريد تجهيزات مدرن، نبود قانون مدون و سازمان مركزي آتش‌نشاني در كشور و ... را از مهمترين مشكلات پيش‌ روي آتش‌نشاني و آتش‌نشانان برشمرد.

انوشيروان كرماني‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به گسترش بلندمرتبه‌سازي در كشور به ويژه در كلان شهرها، گفت: آتش‌نشاني بسياري از شهرها و حتي كلان شهرهاي كشور براي تهيه نردبام‌هايي كه براي اطفاي حريق و انجام عمليات نجات در ساختمان‌هاي بلند از آنها استفاده مي‌شود، در مضيقه هستند.

وي با بيان اينكه متاسفانه گاهي در آتش‌نشاني‌ها براي تهيه اكثر تجهيزات و دستگاه‌هاي آتش‌نشاني حتي شيلنگ‌هاي نسوز نيز با مشكلاتي روبرو هستيم، گفت: اكثر مردم آتش‌نشاني را با عمليات اطفاي حريق مي‌شناسند، اما بايد به اين نكته توجه شود كه ستاد 125 آمادگي اعزام براي عمليات‌هاي امداد و نجات و هر خطري كه جان مردم را تهديد مي‌كند، دارد.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تبريز افزود: بنابراين آتش‌نشان زماني كه براي انجام عمليات‌هاي مختلف به مناطق اعزام مي‌شوند، بايد تجهيزات متناسب با اين عمليات را نيز در اختيار داشته باشند، تجهيزاتي كه به جز وسايل اطفاي حريق، وسايل و امكانات رفتن به عمق چاه، رفتن به ارتفاعات بلند، داخل آب و ... را شامل مي‌شود.

كرماني‌نژاد با اشاره به وارداتي‌بودن اغلب تجهيزات آتش‌نشاني، اظهار كرد: در تمام دنيا حدود هشت كشور هستند كه تجهيزات استاندارد مرتبط با آتش‌نشاني را توليد مي‌كنند كه با توجه به بروز تحريم‌ها و نيز كمبود اعتبارات، تهيه و خريد اين وسايل در كشور ما براي آتش‌نشاني‌ها مشكل ايجاد كرده است.

وي همچنين سرمايه‌گذاري براي توليد داخلي اين محصولات را نيز غيرمنطقي دانست و گفت: از آنجايي كه از هر كدام از اين محصولات خريد چندين دستگاه كافي است، بنابراين ضرورتي براي بومي‌سازي و توليد داخلي آن احساس نمي‌شود، چرا كه هزينه‌اي كه براي ساخت كارخانه‌هاي اين تجهيزات صرف مي‌شود، به مراتب بيشتر از هزينه‌اي است كه صرف خريد آنها مي‌شود و اين امر در تمام كشورها نيز رايج است.

آتش‌‌نشاني

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تبريز با بيان اينكه متاسفانه كوچك‌ترين كمكي به شكل مستقيم از سوي دولت به آتش‌نشاني‌ها نمي‌شود، اظهار كرد: بحث ديگري نيز كه وجود دارد اين است كه بودجه آتش‌نشاني‌ها از سوي شهرداري تصويب مي‌شود، بنابراين گاهي شهرداري به جاي اين كه هزينه‌اي را صرف ايمني و خدمات ايمني در شهر بكند، آن را در امور ديگري نظير زيباسازي، عمليات عمراني و ... مي‌كند، چرا كه با توجه به بودجه اندكي كه دارد تلاش مي‌كند تا با همين بودجه به نوعي در مرحله اول رضايت شهروندان را جلب كند.

به گفته وي، متاسفانه شهروندان با ديدن عمليات‌هاي عمراني در شهر و اقداماتي كه در امر زيباسازي و ... از سوي شهرداري انجام مي‌شود، رضايت بيشتري كسب مي‌كند تا اين كه بودجه‌ها صرف خدمات ايمني و تجهيزات آتش‌نشاني شود كه همين امر بعضا در مواردي كه تعداد آن زياد نيست سبب مي‌شود بودجه آتش‌نشاني به اموري غير از آن تخصيص يابد.

كرماني‌نژاد اضافه كرد: اين اظهاراتم به اين معنا نيست كه نبايد براي مردم امكاناتي نظير پارك و ... ايجاد كرد، چرا كه مردم در كنار ايمني به چنين مواردي نيز احتياج دارند.

وضعيت آتش‌نشاني جز در كلان شهرها استاندارد نيست

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تبريز با بيان اينكه به جز برخي از كلان شهرها، وضعيت آتش‌نشاني و تجهيزاتشان در ساير شهرها قابل قبول و استاندارد نيست، چرا كه در شهرهاي كوچك آتش‌نشاني زيرمجموعه‌هاي خدمات شهري است گفت: در چنين شرايطي وقتي بودجه خدمات شهري شهرداري‌هاي كوچك كم باشد به آتش‌نشاني نيز امكانات خوبي تعلق نمي‌گيرد.

وي با بيان اينكه سعي كرديم در آتش‌نشاني تبريز تجهيزاتمان را به استاندارد روز نزديك كنيم، گفت: در بسياري از حوادث كه وقوع آن در مناطق خارج از حوزه شهرداري تبريز است نيز ما به كمك مردم مي‌رويم كه از ميان آن مي‌توان به اقدامات آتش‌نشاني تبريز در زلزله اخير اشاره كرد.

هر 50 هزار نفر نيازمند يك ايستگاه آتش‌نشاني هستند

كرماني‌نژاد با تاكيد بر اينكه طبق استانداردها، بر اساس هر 50 هزار تن جمعيت شهري بايد يك ايستگاه آتش‌نشاني وجود داشته باشد، خاطرنشان كرد: با توجه به جمعيت شهر تبريز، بايد در حدود 30 ايستگاه در تبريز وجود داشته باشد، اما در حال حاضر 19 ايستگاه آتش‌نشاني در تبريز فعال است.

آتش‌نشانان

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تبريز از كلنگ‌زني بيستمين ايستگاه آتش‌نشاني تبريز همزمان با روز آتش‌نشان خبر داد و گفت: اميدواريم امكانات و اعتبارات لازم براي تاسيس ايستگاه‌هاي بيشتر آتش‌نشاني در تبريز فراهم شود.

وي يكي ديگر از مشكلات پيش‌روي آتش‌نشانان در سراسر كشور را مشخص نبودن نوع قرارداد و استخدامشان برشمرد و به ايسنا گفت: علت تفاوت‌ها نيز اين است كه آتش‌نشاني هر شهر با توجه به قوانين حاكم در شهرداري آن شهر اقدام به جذب نيرو مي‌كند و همين امر سبب شده كه در بعضي از مناطق نحوه استخدام‌ها با قرارداد كارگري، در برخي ديگر با قرارداد كارمندي و ... است.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تبريز با اشاره به ساعات كاري كه براي آتش‌نشانان در شهرهاي مختلف وجود دارد، اظهار كرد: بر اساس استاندارد، يك آتش‌نشان بايد به ازاي 24 ساعت كار، 48 ساعت استراحت كند كه ما سعي كرديم اين امر را در آتش‌نشاني تبريز رعايت كنيم، اما متاسفانه نبود آتش‌نشان متخصص و دلايلي نظير آن سبب شده در بسياري از شهرها، آتش‌نشانان ساعات كاري غيرمتعارفي نظير 24 ساعت استراحت - 24 ساعت كار، 12 ساعت كار – 12 ساعت استراحت و ... داشته باشد كه اين امر طبيعتا باعث ايجاد شرايط نامناسبي براي آتش‌نشان مي‌شود.

آتش‌نشاني سازماني ملي شود

كرماني‌نژاد تشكيل قانون مدون و تاسيس سازمان مركزي آتش‌نشاني در كل كشور را از مواردي برشمرد كه سبب مي‌شود مشكلات آتش‌نشانان تا حد قابل توجهي مرتفع شود و گفت: براي نامگذاري اين سازمان از عناويني نظير سازمان ملي ايمني مي‌توان استفاده كرد.

وي همچنين در خصوص نحوه پذيرش استخدام آتش‌نشانان نيز با طرح اين انتقاد كه متاسفانه در برخي از شهرداري‌ها كارمندي كه داراي سابقه چندين ساله كار در شهرداري است را براي كار به آتش‌نشاني منتقل مي‌كنند، گفت: اين كار نادرست است، چرا كه بايد آتش‌نشان به شكل تخصصي جذب شود.

آتش‌نشانان

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تبريز ادامه داد: سن استخدام براي آتش‌نشانان بايد حداكثر 25 سال باشد، چرا كه تحقيقات و بررسي‌هاي علمي نشان مي‌دهد كه فردي كه آتش‌نشان مي‌شود، تا حدود 10 سال پس از استخدام يعني 35سالگي مي‌تواند در عمليات‌هاي اطفاي حريق و ديگر عمليات‌هاي سنگين نجات حضور يابد و ريسك خطر بالايي داشته باشد.

به گفته كرماني‌نژاد، پس از حدود 35سالگي است كه بايد آتش‌نشانان از انجام كارهاي عملياتي فاصله گرفته و به بخش‌هاي ستادي و مديريتي فعاليت كنند و در سال‌هاي آخر نيز به عنوان مشاور و كارشناس در آتش‌نشاني باشند.

وي همچنين با اشاره به تصويب قانون مشاغل سخت براي آتش‌نشانان، اظهار كرد: با وجود اين كه اين قانون در برخي از آتش‌نشاني‌هاي شهرهاي مختلف اجرا نمي‌شود، اما براي كاركنان آتش‌نشاني تبريز اين قانون اجرايي شده و در شمول قانون مشاغل سخت قرار مي‌گيرد.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تبريز اضافه‌كرد: يكي ديگر از حسن‌‌هاي تشكيل سازمان يكپارچه آتش‌نشاني در سطح كشور اين است كه چنين قوانيني نظير مشاغل سخت به شكل سليقه‌اي و مطابق قوانين حاكم در هر شهرداري براي هر آتش‌نشان اجرا نخواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha