• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۱ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91071208465
  • خبرنگار : 71038

اسامي 17 عضو جبهه پايداري اعلام شد/غلامحسين الهام در شوراي مركزي اين تشكل نيست

اسامي 17 عضو جبهه پايداري اعلام شد/غلامحسين الهام در شوراي مركزي اين تشكل نيست

آقاتهراني، روح‌الله حسينيان، ‌صادق محصولي، اصغر زارعي، كامران باقري‌لنكراني، مجيد متقي‌فر، سقاي بي‌ريا، سيدمحمود نبويان، محمد سليماني، غلامحسين رضواني، زهره طبيب‌زاده، فاطمه آليا، قاسم روانبخش، سيدمحمدرضا حسيني، علي خطيبي شريفيه، ميثم نيلي، هاشم موسوي به عنوان اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري اعلام شدند.

آقاتهراني، روح‌الله حسينيان، ‌صادق محصولي، اصغر زارعي، كامران باقري‌لنكراني، مجيد متقي‌فر، سقاي بي‌ريا، سيدمحمود نبويان، محمد سليماني، غلامحسين رضواني، زهره طبيب‌زاده، فاطمه آليا، قاسم روانبخش، سيدمحمدرضا حسيني، علي خطيبي شريفيه، ميثم نيلي، هاشم موسوي به عنوان اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري اعلام شدند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كامران باقري لنكراني سخنگوي جبهه پايداري در نشستي خبري با اشاره به اين‌كه حدود چهارده ماه از اعلام موجوديت جبهه پايداري مي‌گذرد، گفت: اين جبهه علي‌رغم اين‌كه يك جبهه‌ي نوپاست، اما به فضل خداوند و همچنين كمك جوانان عزيز چه در حوزه‌هاي علميه و چه در دانشگاه‌هاي سراسر كشور توانسته به سرعت يك تجربه جديد در حركت اجتماعي مومنانه ايجاد كند، البته اين راهي است كه احتياج به تلاش بيشتر دارد.

وي با بيان اين‌كه ما تلاش داريم بر مبناي ارزش‌ها و اصول انقلابي موضوعات‌ را دنبال كنيم، افزود: ما تلاش داريم كه نگاه و حركت‌هاي اجتماعي به سمت حركت‌هاي گفتماني و نگاه گفتماني سوق داده شود و از نگاه رايجي كه بعضا در احزاب شاهد آن هستيم، يعني تلاش براي منافع، قدرت و ثروت، خارج شود.

سخنگوي جبهه پايداري با بيان اين‌كه جبهه پايداري بعد از برگزاري انتخابات مجلس نهم حركت خود را در راستاي تدوين اساسنامه اين تشكل قرار داد، اظهار كرد: ما اساسنامه‌اي را تنظيم كرده‌ايم كه فكر مي‌كنيم يك تجربه جديد در مدل حركت‌هاي ديني اجتماعي است.

لنكراني در ادامه به اركان اين تشكل اشاره كرد و گفت: ما شوراي فقاهتي را تشكيل داديم كه در آن آيت‌الله مصباح يزدي و آيت‌الله خوشوقت حضور دارند و در واقع اين شورا يكي از اركان اصلي جبهه‌ي پايداري است.

وي افزود:برخي از تصميمات جبهه پايداري از جمله تصميمات كلان آن الزاما بايد به تاييد شوراي فقاهتي برسد و به طور معمول نيز كليه‌ي مصوبات شوراي مركزي جبهه پايداري به استحضار اين شورا خواهد رسيد كه اگر اعضاي شورا نظري در مورد آن دارند، بيان كنند.

سخنگوي جبهه پايداري همچنين با بيان اين‌كه هيات موسس اين جبهه با تشكيل شوراي مركزي كه يكي از وظايف آن بود به كار خود پايان داده است، گفت: از وظايف شوراي مركزي تشكيل ستاد براي امور اجرايي جبهه است و از طرف ديگر در استان‌ها نيز شوراهاي استاني جبهه پايداري راه‌اندازي شود كه البته در برخي از استان‌ها راه‌اندازي شده و ساختار آنها بايد مورد تجديدنظر قرار بگيرد.

لنكراني همچنين به يكي ديگر از اركان اصلي اين جبهه يعني مجمع عمومي اشاره كرد و گفت: يكي از وظايف اين مجمع، انتخاب اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري است.

وي با بيان اين‌كه شوراي مركزي جبهه پايداري فعاليت خود را آغاز كرده و ما تلاش داريم كه همواره به وظيفه ديني خود در عرصه اجتماعي عمل كنيم، تصريح كرد: تركيب شوراي مركزي جبهه پايداري متشكل از جوانان و همچنين افراد مجرب است، كساني كه داراي تجربه هستند و فكر مي‌كنيم حضور جوانان و همچنين افراد مجرب كه داراي تجربه هستند كمك مي‌كند كه ما گفتمان جبهه پايداري را در سطح جامعه بيشتر بتوانيم دنبال كنيم.

سخنگوي جبهه پايداري همچنين در ادامه به اعلام اسامي شوراي مركزي و علي‌البدل اين جبهه اشاره كرد و گفت: 17 نفر عضو اصلي شوراي مركزي جبهه پايداري هستند كه اين افراد عبارتند از: مرتضي آقاتهراني، روح‌الله حسينيان،، ‌صادق محصولي، اصغر زارعي، كامران باقري‌لنكراني، مجيد متقي‌فر، سقاي بي‌ريا، سيدمحمود نبويان، محمد سليماني، غلامحسين رضواني، زهره طبيب‌زاده، فاطمه آليا، قاسم روانبخش، سيدمحمدرضا حسيني، علي خطيبي شريفيه، ميثم نيلي، هاشم موسوي.

لنكراني همچنين اسامي اعضاي علي‌البدل اين تشكل را به اين شرح عنوان كرد: حسن حميدزاده، ستار هدايت‌خواه، حسين جلالي، عليرضا عسگريان، سيداميرحسين قاضي‌زاده.

وي گفت: تصميم بر اين گرفته شده كه اعضاي علي‌البدل نيز در جلسات شوراي مركزي حضور داشته باشند تا در جريان تصميمات قرار بگيرند.

محمدباقر لنكراني در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در ارتباط با شرايط و ويژگي‌هاي كانديداي اين تشكل در انتخابات رياست جمهوري آتي اظهار كرد: كشور ما در صحنه سياسي با يك بلوغ روبه‌روست و انتخابات آتي رياست جمهوري در ميانه دهه چهارم انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود و با اين شرايط توقعات از قوه مجريه و كسي كه سكاندار اين قوه مي‌شود بيش از گذشته مي‌شود.

لنكراني با بيان اين‌كه ظرفيت‌هاي كشور ما فراتر از گذشته و ما تجربيات زيادي را در طول اين زمان به دست آورده‌ايم، گفت: از طرف ديگر با توجه به افزايش توانمندي‌هاي ما دشمنان نيز به صورت پيچيده‌تر تلاش مي‌كنند كه با انقلاب مقابله كنند.

وي افزود: رييس جمهور آينده بايد بتواند گفتمان پيشرفت و عدالت را براساس الگوي اسلامي دنبال كند و در واقع به دنبال ترويج اين گفتمان باشد.

وي با تاكيد بر اين‌كه عدالت جايگاه محوري در تصميم‌گيري‌هاي جمهوري اسلامي ايران دارد، گفت: بخش مهمي از مشكلات به اين خاطر است كه باور قراردادن فرصت‌هاي مساوي براي همه در نزد برخي افراد ذي‌نفوذ چندان برجسته نيست.

وي با بيان اين‌كه ما بنا داريم مطالبات اين گفتمان را از رييس جمهور آينده پيگيري كنيم، افزود: كشور ما از نظر نيروي انساني نسبت به گذشته با انگيزه‌تر و توانمندتر است و در اين زمينه رشد چشمگيري داشته است.

وي با اشاره به اين‌كه جوانان شايسته زيادي در كشور ما وجود دارند، اظهار داشت: رييس جمهور آينده بايد تلاش كند كه از تمام ظرفيت‌هاي كشور به نحو احسن استفاده كند، به خصوص از ظرفيت‌هاي نيروي جوان و اين نبايد فقط در حد شعار باقي بماند و به معناي واقعي كلمه بايد از توانمندي‌هاي جوانان در عرصه‌هاي مختلف استفاده كنند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه چرا غلامحسين الهام در ليست شوراي مركزي اين جبهه حضور ندارد، گفت: يكي از شروط جبهه پايداري اين است كه افرادي كه داراي منصب اداري و اجرايي رسمي هستند، و بايد به اين منصب متعهد باشند، در اركان تصميم‌گيري جبهه حضور نداشته باشند. دكتر الهام نيز كه از برادران متعهد و ارزشمند ماست، با نظر خودشان و همچنين جمع با شوراي مركزي با توجه به دليل ذكر شده حضور پيدا نكردند.

وي با بيان اين‌كه تشكيل جبهه پايداري در اين راستا بود كه اثبات شود، براي حضور در صحنه‌هاي اجتماعي احتياج به دينداري و تفكر ديني هستيم، در پاسخ به اين سوال كه آيا اين حزب كانديدايي از درون خود انتخاب خواهد كرد، يا بيرون از آن و فردي از ديگر گروه‌هاي اصولگرا، گفت: ما تاكيد داريم كه عنوان حزب را براي خود انتخاب نكنيم.

وي با بيان اين‌كه ورود به مصاديق انتخاباتي را زودهنگام مي‌دانيم، افزود: ما معتقديم كه رياست جمهوري يك كار فردي نيست و رييس جمهور بايد نماينده يك گفتمان باشد و بيش از اين‌كه مصداق فرد مهم باشد، اين مهم است كه فردي كه مي‌خواهد امور را در دست بگيرد، چه تيمي خواهد داشت، چه گفتماني را دنبال مي‌كند و چه كارهايي را مي‌خواهد انجام دهد.

لنكراني با تاكيد بر اين‌كه شوراي مركزي اين تشكل وارد بحث مصاديق انتخاباتي نشده است، افزود: بيش از آنكه مهم باشد كه اين مصداق از درون جبهه پايداري باشد يا نه، مهم اين است كه مصداق توان پيگيري اين گفتمان را داشته باشد.

وي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري گفت: دولت نهم و دهم در خيلي از عرصه‌ها توفيق‌ داشته و ما شاهد تحول مهمي بوده‌ايم. اين دولت تلاش كرد گفتمان خدمتگذاري را احيا كند، البته اگر حركت قوه مجريه با برخي از حاشيه‌ها همراه نبود، بويژه در سال‌هاي اخير، توفيقات اين قوه مي‌توانست بيش از اين باشد و مشكلات را با شتاب بيشتري حل كند.

سخنگوي جبهه پايداري همچنين در پاسخ به سوالي در ارتباط با وضعيت كنوني اقتصاد كشور و مشكلات پيش آمده گفت: در ارتباط با اين موضوع بايد چند نكته را مورد توجه قرار داد. اولا كساني فكر نكنند كه در اين وضعيت هرچند وضعيت سختي است و اقشار ضعيف ما تحت فشار قرار دارند، مي‌تواند اين صحنه را به صحنه تسويه‌حساب يا تعارض با انقلاب تبديل كند و بخواهند با بسيج اراذل و اوباش از مردم انتقام بگيرند.

وي افزود: كساني كه در اين انقلاب آبرو دارند، موظف به خدمتگذاري هستند و از طرف ديگر پيوند مردم با انقلاب پيوندي ناگسستني است و اين افراد فكر نكنند كه مي‌توانند انقلاب را مورد هجمه قرار دهند.

وي همچنين تصريح كرد: اين افراد تصور نداشته باشند كه با چراغ سبز مقامات آمريكايي مي‌توانند برخي از آشوب‌ها را راهبري كنند؛ چراكه با اين اقدامات راه به جايي نمي‌برند و انقلاب محكم‌تر از اين است كه با اين فراز و نشيب‌ها دچار مشكل شود.

مقامات آمريكايي كه چراغ سبز نشان داده‌اند و كساني كه به دنبال اين سيگنال سعي مي‌كنند به انقلاب ضربه بزنند و اين موضوع را دنبال كنند، دچار بدفهمي شده‌اند.

وي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه مشكلات امروز ما ابعاد مختلفي دارد، گفت: وقتي در مورد راه‌حل مشكلات صحبت مي‌كنيم، بايد به ابعاد مختلف توجه داشته باشيم. از طرفي دشمن ما را تحريم كرده، شرايط پيچيده شده و فشارهايي به مردم وارد مي‌شود ،ولي اينگونه نيست كه اين مشكل راه‌حل نداشته باشد. اين مشكلات با تدابيري قابل حل است.

وي افزود:البته عده‌اي نيز از اين آشفته‌بازار سود مي‌برند و براي اين امر برنامه‌ريزي مي‌كنند. با هوشمندي سعي مي‌كنند از آب گل‌آلود ماهي‌هاي بزرگ بگيرند. بخشي از آنها افرادي هستند كه انگيزه‌هاي سياسي پشت رفتار آنهاست و اين احتياج به برخورد مناسب با آنها دارد. برخي از اين افراد نيز با نزديك شدن به مراكز تصميم‌گيري از رانت اطلاعاتي استفاده مي‌كنند. از برخي از تصميمات زودتر آگاهي پيدا مي‌كنند و با استفاده از اين رانت سود مي‌برند و بايد مراكز تصميم‌گيري به اين موضوع توجه داشته باشند كه تصميمات در ارتباط با حل اين مشكلات سري باشد تا افرادي نتوانند با اطلاع قبلي از اين تصميمات منافعي را كسب كنند و از نوعي رانت اطلاعاتي برخوردار شوند.

وي همچنين به مشكل افزايش نقدينگي در كشور اشاره كرد و گفت: افزايش نقدينگي و نبود ساز و كار اطمينان‌بخش براي حفظ دارايي‌ها نوعي خواهندگي براي برخي چيزها را در كشور فراهم كرده و اين يك موضوع هشدار دهنده است. البته نمي‌خواهم بگويم كه اين موضوع مورد توجه مسوولان نبوده، ولي ساز و كار مناسب آن به خوبي دنبال نشده و برخي از تصميمات منجر به افزايش نقدينگي شده است.

وي افزود: در برخي از مواضع نيز تصميماتي در مورد بودجه عمومي گرفته مي‌شود و انجام پروژه‌هايي به دولت تحميل مي‌شود بدون اينكه بودجه آن در نظر گرفته شود و اين زمينه كسري بودجه را فراهم مي‌كند و همانطور كه مي‌دانيد كسري بودجه و افزايش نقدينگي منجر به افزايش تورم مي‌شود. به نظر مي‌رسد مناسب است كه تفاهمي صورت بگيرد تا مشخص شود سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي در كجا بايد انجام شود.

وي با اشاره به اهميت وفاق دو قوه مجريه و مقننه و اتخاذ يك نگاه علمي و كارشناسي در راستاي كنترل نقدينگي و جلوگيري از كسري بودجه افزود: ضروري است كه در اين زمينه همه همدل باشند و سينگال‌هاي مختلفي در اين ارتباط در جامعه منعكس نشود.

لنكراني با تاكيد بر اين‌كه اگر ما شاهد يك همدلي در قوا به خصوص بين دو قوه مجريه و مقننه باشيم، اين مشكلات قابل حل خواهد بود، گفت: اگر از قوا به جاي همدلي و همراهي نوعي لجاجت و عدم همكاري مشاهده شود، اين باعث مي‌شود فرصت‌ها از دست برود و اين يك گناه نابخشودني است. توقع مردم اين است كه قوا با تشريك مساعي در راستاي حل مشكلات قدم بردارند، نه اين‌كه گرفتاري را برعهده ديگري بيندازند و در اين قضيه مهم نيست كه برنده تبليغاتي موضوع چه كسي است، بلكه مهم اين است كه مشكل حل شود و اين يك آزمون براي هر دو قوه است.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا اين تشكل اساسنامه خود را به كميسيون ماده 10 احزاب براي تاييد نداده و آيا اين تشكل قرار است در قالب يك حزب فعاليت كند يا تشكل‌هايي مانند جامعه روحانيت و جامعه مدرسين كه خود را حزب نمي‌دانند، گفت: ما تلاش داريم كه مراقبت داشته باشيم كه از عنوان حزب استفاده نكنيم و از آن گريزان هستيم، چراكه كاركرد حزب به معناي متداول آن يعني تلاش براي كسب مناسب قدرت و ثروت را نداريم. ما در جبهه پايداري به دنبال برنامه‌ريزي براي كسب منافع قدرت و ثروت نيستيم، بلكه به دنبال پيگيري گفتمان آن هستيم.

وي همچنين افزود: از طرف ديگر معتقديم كه بايد در كشور قانونمدارانه عمل كنيم و يك گروهي از حقوقدانان در حال بررسي هستند كه يك راهكار قانون مناسب ارائه كنند.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا اين جبهه تاكنون ديدگاه‌هاي اقتصادي و راهكارهايي كه در مورد اقتصادي دارد را به دولت ارائه كرده است يا نه، گفت: تلاش شده كه اين كار صورت گيرد، البته نه به صورت تشكل؛ در برخي از موارد مطالب ارائه شده، مورد پذيرش قرار گرفته و بعضي جاها نه. البته معتقديم كه بايد ظرفيت بيشتري براي استفاده از نظرات كارشناسان بين دو قوه ايجاد شود.

لنكراني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما فكر مي‌كنيم كه مجلس ظرفيت خوبي دارد كه مي‌تواند بهتر مورد استفاده قرار بگيرد

وي در مورد آينده جبهه پايداري گفت: آنچه كه براي ما مهم است اين است كه ما سال ديگر اين موقع وقتي به عملكرد دوازده ماه‌مان نگاه مي‌كنيم، ببينيم كه در تك تك صحنه‌ها به درستي به تكليف خودمان عمل كرده‌ايم.

وي همچنين در مورد ارزيابي خود از صحبت‌هاي رييس جمهور گفت: بايد به اين نكته توجه كنيم كه در اين صحبت‌ها نكات منفي و مثبت هر دو وجود داشت، ولي من فكر مي‌كنم آنچه كه مهم است اين است كه بين قواي سه گانه به خصوص قوه مجريه و مقننه همدلي بيشتر و تشريك مساعي صورت بگيرد و تمام ظرفيت كشور براي حل مسائل به ميدان آيند. در حال حاضر همراهي و همدلي يكي از حلقه‌هاي مفقوده است و بايد بروز برجسته‌تري داشته باشد و اين يك مطالبه مردمي است كه تمام قوا با تمام ظرفيت براي حل اين مشكلات به ميدان آيند و اين موضوع محور باشند و ساير موضوعات فرع است. چراكه ما هيچ موضوعي مهم‌تر از حل مشكلات مردم نداريم.

وي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد پيشنهاد مطرح شده در مورد دولت وحدت ملي گفت: بايد ديد منظور از وحدت ملي چيست. اگر منظور كساني كه اين موضوع را مطرح مي‌كنند اين است كه كساني كه در گذشته مناصبي داشته‌اند و بعضا نيز از آن سوءاستفاده كرده‌اند و چندين بار نيز در انتخابات شركت كرده‌اند و مورد استقبال آراي مردم قرار نگرفته‌اند، تحت اين عنوان خود را ساماندهي مي‌كنند، اين مورد قبول مردم نيست و كمكي به حل مشكلات مردم نمي‌كند، ولي اگر منظور اين است كه دلسوزان انقلاب اسلامي كه آلوده به فساد نشده‌اند و اينگونه تصور ندارند كه براي حل مشكلات كشور بايد با آمريكا سازش آشكار يا پنهان كرد دور هم جمع شوند، اين موضوع مطلوب است.

وي بار ديگر تاكيد كرد كه منصب رياست جمهوري يك منصب فردي نيست. رييس جمهور بايد تيم و گروه همراه و همچنين برنامه داشته باشد، به دنبال تحقق گفتمان باشد و اين گروه و تيم نبايد به دنبال منافع شخصي‌شان باشند.

وي همچنين در مورد توقيف روزنامه شرق نيز گفت: هيچ‌كس از توقيف رسانه‌ها خوشحال نمي‌شود، اما اين به اين معنا نيست كه خطوط قرمز نداشته باشيم و اميدواريم كه فضاي رسانه‌اي كشور بيش از گذشته به اعتلاي انقلاب اسلامي و تحكيم گفتمان عدالت كمك كند و تلاش شود همه ظرفيت‌هاي كشور براي حل مشكلات به ميدان بيايند.

وي افزود:ترويج اختلاف و دامن زدن به اختلافات بين مسوولان كه از سوي برخي رسانه‌ها دنبال مي‌شود، كار درستي نيست و اين به ضرر كشور است و فرصت‌سوزي است. گرچه ممكن است بعضا جذب مخاطب كند، ولي با منافع ملي ساز گاري ندارد.

وي همچنين به تشكيل كارگروه اقتصادي در اين جبهه اشاره كرد و گفت: برخي از خروجي‌هاي اين كارگروه‌ها در آينده منتشر مي‌شود، برخي هم در قالب توصيه بوده و به مسوولين داده شده، البته همانطور كه گفتم نه در قالب جبهه.

لنكراني همچنين در مورد وضعيت سوريه نيز گفت: كساني كه كمر به نابودي سوريه بسته‌اند به دنبال اين نيستند كه ضعف‌ها را دنبال كنند، بلكه به دنبال اين هستند كه نقاط قوت حكومت سوريه را از بين ببرند، از جمله مقاومت در برابر صهيونيست‌ها، همراهي با مقاومت اسلامي، چراكه سوريه پايگاه مهمي براي مقاومت و ايستادگي در برابر صهيونيست‌هاست.

وي همچنين با انتقاد از دخالت برخي از دولت‌هاي خارجي در امور سوريه گفت: بايد اجازه داد كه مردم سوريه خودشان براي خودشان تصميم بگيرند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha