• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91072314948
  • خبرنگار : 71219

«جامعه‌ی باستان‌شناسی ایران» تأکید کرد:

لزوم توجه به حفاظت از نقش‌برجسته‌ها و سنگ‌نگاره‌های باستانی

لزوم توجه به حفاظت از نقش‌برجسته‌ها و سنگ‌نگاره‌های باستانی

«جامعه‌ی باستان‌شناسی ایران» در بیانیه‌ای نسبت به لزوم توجه به حفاظت از نقش‌برجسته‌ها وسنگ‌نگاره‌های باستانی، بویژه در مجموعه‌ی تاق‌بستان هشدار داد.

«جامعه‌ی باستان‌شناسی ایران» در بیانیه‌ای نسبت به لزوم توجه به حفاظت از نقش‌برجسته‌ها وسنگ‌نگاره‌های باستانی، بویژه در مجموعه‌ی تاق‌بستان هشدار داد.

به گزارش سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این بیانیه آمده است: «در هفته‌های اخیر اخبار تخریب‌ها، آسیب‌ها و بیتوجهی‌ها به آثار تاریخی فرهنگی بیش از پیش به گوش می‌رسد. از آن جمله می‌توان به مواردی چون آسیب به نقش‌برجسته‌های بَرمِ دِلَک و تنگ قندیل در استان فارس، نقش‌برجسته‌ی خان‌تختی در استان آذربایجان غربی و مجموعه‌ی باستانی تاق‌بستان در استان کرمانشاه اشاره کرد. این‌گونه رویدادها در شرایطی اتفاق می‌افتد که هر سال بودجه‌های کلانی به حفاظت از آثار تاریخی فرهنگی اختصاص می‌یابد.

اتفاقات ناگوار در مجموعه‌ی باستانی تاق‌بستان یکی از موارد قابل تأمل در این زمینه است. طی هفته‌های اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در چارچوب سامان‌دهی مجموعه‌ی باستانی تاق‌بستان اقدام به خاک‌برداری در جلوی تاق‌ها و نقش‌برجسته‌های مجموعه‌ی تاق‌بستان کرده است؛ اما براساس تصویرها و گزارش‌های منتشرشده، این کار با استفاده از ماشین‌آلات سنگین و مته‌برقی و در فاصله بسیار نزدیک به تاق‌ها صورت گرفته که امری کاملا غیرمعمول است. مسئولان پروژه در پاسخ به ابراز نگرانی دوست‌داران و اهالی میراث فرهنگی، اعلام کرده‌اند که این کار پس از مطالعات اولیه و کارشناسی انجام شده است! پرسش اساسی از مسئولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه این است که تا چه حد از بی‌خطر بودن این‌گونه عملیات پیش از استفاده از ماشین‌آلات سنگین اطمینان حاصل شده است؟ تا چه حد جوانب مختلف این امر مهم با استفاده از نظرات کارشناسان از جمله باستان‌شناسان و کارشناسان حفاظت و مرمت سنجیده شده و در میان گذاشته شده است؟ و کارشناسانی که این برنامه‌ها براساس نظر آن‌ها انجام شده، چه کسانی هستند و آیا از دانش و تجربه‌ی کافی در این زمینه‌ها برخوردارند؟»

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است: «جامعه‌ی باستان‌شناسی ایران انتظار دارد که مسئولان محترم سازمان میراث فرهنگی درباره‌ی آسیب‌ها و تخریب‌ها به سنگ‌نگاره‌های باستانی توجه کافی نشان دهند و بویژه انتظار می‌رود که اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه درباره‌ی عملیات خاک‌برداری و برنامه‌ی حفاظتی در تاق‌بستان به نگرانی‌های اهالی میراث فرهنگی و بویژه باستان‌شناسان پاسخ گوید و در این‌باره روشنگری کند. جامعه‌ی ‌باستان‌شناسی ایران ضمن یادآوری مسئولیت‌ها و وظایف سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از مواریث فرهنگی کشور، ضروری می‌داند که مسئولان محترم در اجرای برنامه‌هایی نظیر آنچه در تاق‌بستان اتفاق افتاده است، برای کاهش صدمات و آسیب‌های احتمالی برای آثار و سرمایه‌های فرهنگی، از متخصصان و کارشناسان صاحب‌نظر بهره کافی ببرند.»

جامعه‌ی باستان‌شناسی ایران در پایان اظهار امیدواری کرده است که مسئولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه در اسرع وقت درباره‌ی ابهام‌ها و پرسش‌هایی که درباره‌ی روش‌های غیرمعمول خاک‌برداری در مجموعه‌ی باستانی تاق بستان انجام شده است، پاسخ گویند و روشنگری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha