• دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91072415710
  • خبرنگار : 71251

رودسر؛ قطب فندق ایران

ایران ششمین تولیدکننده فندق در جهان

ایران ششمین تولیدکننده فندق در جهان

سالانه یک میلیون و 100 هزار تن فندق در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 31 هزار تن ششمین تولیدکننده این محصول در دنیا محسوب می‌شود.

سالانه یک میلیون و 100 هزار تن فندق در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 31 هزار تن ششمین تولیدکننده این محصول در دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کشور ترکیه با داشتن 71 درصد سطح زیر کشت فندق و تولید سالانه 500 هزار تن فندق اولین تولیدکننده این محصول بوده و پس از آن کشورهای ایتالیا، آمریکا، اسپانیا و آذربایجان به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان فندق در جهان هستند.

در ایران استان‌های گیلان، قزوین، مازندران، اردبیل، زنجان و قم بزرگترین تولیدکنندگان فندق هستند که به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودسر این شهرستان با 12 هزار هکتار باغ فندق 90 درصد فندق کشور را تولید می‌کند و یک کارخانه کار بسته‌بندی، خشک کنی و کلیه فرآوری‌ این محصول را انجام می‌دهد.

فندق با وجود 18 هزار هکتار سطح زیر کشت همچون بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی از عرضه خام و فله‌ای رنج می‌برد.

در حالی که کشورهای دیگر از جمله ترکیه با ایجاد صنایع تبدیلی درآمدهای هنگفتی از فرآوری این محصول کسب می‌کند به علت گستردگی صنایع تبدیلی‌اش قادر به تامین همه فندق مورد نیازش نیستند و از ایران هم فندق وارد می‌کنند و این محصول را پس از فرآوری به شکل محصولاتی نظیر شکلات و شیرینی آن هم به قیمتی چندین برابر ارزش فندق خام، به ایران صادر می‌کنند!

نبود صنایع تبدیلی برای فرآوری محصول فندق باعث شده کشاورزان محصول‌شان را به نازل‌ترین قیمت بفروشند لذا با توجه به اینکه طبق برنامه پنجم توسعه باید پنج هزار هکتار به سطح باغ‌های فندق کشورمان افزوده شود، باید در کنار برنامه توسعه باغات صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب برای فرآوری این محصول ایجاد شود که در این صورت علاوه بر مصارف خشکباری همچون کشورهای اروپایی از این محصول ارزشمند در محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha