• جمعه / ۲۸ مهر ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91072817895
  • خبرنگار : 71251

ایران پنجمین تولیدکننده بادام در جهان

ایران پنجمین تولیدکننده بادام در جهان

سالانه دو میلیون و 113 هزار تن بادام در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید سالانه حدود 200 هزار تن پنجمین تولیدکننده این محصول در دنیا به شمار می‌رود.

سالانه دو میلیون و 113 هزار تن بادام در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید سالانه حدود 200 هزار تن پنجمین تولیدکننده این محصول در دنیا به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سطح باغات بادام آبی و دیم در کشور بیش از 200 هزار هکتار است که هشت درصد سطح زیر کشت بادام جهان را تشکیل می‌دهد طبق برنامه پنجم توسعه باید سطح زیر کشت بادام در کشور به 240 هزار هکتار برسد.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته حدود 180 هزار تن بادام تولید شد که امسال به 200 هزار تن افزایش می‌یابد.

استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، فارس، آذربایجان شرقی، کرمان، مرکزی و زنجان بیشترین برداشت بادام در کشور را دارند که در این میان استان چهارمحال و بختیاری با 20 درصد تولید بادام ایرانی، رتبه اول تولید این محصول را دارد.

همچنین به گفته مدیر جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی این استان با تولید بیش از هشت هزار تن بادام به ارزش اقتصادی 238 میلیارد ریال یکی از استان‌های تولیدکننده و صادرکننده این محصول است.

به گفته رییس اتحادیه باغداران عمده ترین مشکل بادام پایین بودن عملکرد این محصول نسبت به دیگر کشورهای جهان و نداشتن سیستم برداشت مکانیزه است که باعث کاهش ارزش اقتصادی این محصول و همچنین افزایش ضایعات آن می‌شود.

مجتبی شادلو صادرات خام و فله‌ای بادام را از مشکلات مهم این محصول کشاورزی برشمرد و گفت: نبود صنایع تبدیلی برای محصولات باغی کشورمان باعث کاهش درآمد اقتصادی آنها شده به گونه‌ای که باغداران کمترین سود را از دسترنج تولید می‌برند که این امر در زمینه بادام نیز مستثنی نمانده و صادرات بادام خام و فله‌ای، ارزش افزوده بادام مرغوب ایرانی را بسیار کاهش داده است.

آمریکا، اسپانیا، سوریه و ایتالیا به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان بادام جهان هستند و ایران پس از این کشورها در جایگاه پنجم تولید قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha