• دوشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 91080100084
  • منبع : نمایندگی قم

"خون بندناف" ذخیره‌ای برای زندگی

"خون بندناف" ذخیره‌ای برای زندگی

ایسنا/قم با پیشرفت‌های قابل توجه دانش پزشکی در سال‌های گذشته، ایران در زمینه حفظ و نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف به دستاوردهای علمی فراوانی رسیده است. نگهداری این سلول‌های بنیادی طبق تحقیقات وسیع پزشکی در درمان بیش از70 نوع بیماری شامل انواع سرطان‌ها ونارسایی‌ها نقش بسزایی دارد. با توجه به قابلیت ذخیره‌سازی این سلول‌ها تا 20 سال آینده و تأثیر فراوان درمانی آن، باید با فرهنگ سازی جامع به تبیین اهدای خون بند ناف توسط والدین، اقدامات موثری صورت گیرد.

با پیشرفت‌های قابل توجه دانش پزشکی در سال‌های گذشته، ایران در زمینه حفظ و نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف به دستاوردهای علمی فراوانی رسیده است. نگهداری این سلول‌های بنیادی طبق تحقیقات وسیع پزشکی در درمان بیش از70 نوع بیماری شامل انواع سرطان‌ها ونارسایی‌ها نقش بسزایی دارد. با توجه به قابلیت ذخیره‌سازی این سلول‌ها تا 20 سال آینده و تأثیر فراوان درمانی آن، باید با فرهنگ سازی جامع به تبیین اهدای خون بند ناف توسط والدین، اقدامات موثری صورت گیرد.

دکتر علی الهی، رییس سازمان انتقال خون استان قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قم، با اشاره به توسعه روزافزون فن‌آوری‌های درمانی در سال‌های اخیر گفت: یکی از پیشرفت‌های قابل توجه، رشد در زمینه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی انسانی برای ترمیم بافت‌ها و بهینه‌سازی عملکرد آن و درمان برخی از امراض است.

وی خون بند ناف را یکی از منابع مهم تأمین سلول‌های بنیادی برشمرد و افزود: جهاددانشگاهی با تلاش مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی در عرصه‌های درمانی و اقدامات علمی در این راستا پیشتاز بوده و فعالیت‌های بی‌شماری را پایه‌گذاری کرده است.

وی تصریح کرد: سازمان انتقال خون کشور نیز تعاملات خوبی در خصوص بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی در پیش گرفت و در دو سال گذشته فعالیت علمی مبتنی بر اصول غربالگری در میان اهداکنندگان سلول بنیادی بندناف در مراحل اهداء و ذخیره‌سازی آغاز شد.

دکتر علی الهی در این گفت وگو درباره روند اجرایی پروژه بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون در قم بیان کرد: در راستای اجرای این طرح مهم درخصوص تأمین اعتبارات مورد نیاز درخواست ارایه شد و این طرح جزء پروژه‌های مصوب در سفر ریاست جمهوری بود که به دلیل برگزار نشدن سفر، هنوز اعتبارات لازم تأمین نشده است که امیدواریم با تأکیدات فراوان استاندار قم، این طرح به زودی عملیاتی شود.

وی در زمینه قابلیت‌های درمانی این سلول‌های بنیادی نیز اظهار کرد: سلول‌های بنیادی بند ناف نقش مهم درمانی در ترمیم بافت‌های غددی و نارسایی‌ها و بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها دارد و پیشرفت‌های قابل توجهی در درمان را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: ایران به عنوان پایه‌گذار این علم به توانمندی‌های فراوانی دست یافته و به عنوان سرویس‌دهی بومی در این زمینه گام برمی‌دارد وحتی تعاملات خوبی را با برخی از کشورها در زمینه فن‌آوری این علم در پیش گرفته است.

وی با تقدیر از تلاش‌های فراوان جهاددانشگاهی درخصوص اقدامات علمی و عملی در این عرصه خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی ظرفیت‌های فراوانی در جهت حضور درعرصه‌های علمی وعملیاتی‌سازی این طرح بزرگ دارد که باید راهکاری درجهت تأمین اعتبارت در زمینه توسعه زیرساخت‌های علمی دراین زمینه ارایه گردد.

وی تبلیغات را لازمه جذب والدین در ذخیره‌سازی خون بند ناف دانست و عنوان کرد: با فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به خانواده‌ها می‌توان گام‌های وسیعی را در جهت ذخیره‌سازی و درمان پیش رو گرفت؛ زیرا اگر مردم بدانند که اهدای خون بند ناف چه تأثیرات وسیع درمانی را در پی خواهد داشت قطعا خود در این زمینه داوطلب خواهند شد.

یک فوق تخصص هماتولوژی:

ایران یکی از کشورهای مهم در ذخیره‌سازی خون بند ناف است

ذخیره‌سازی خون بند ناف از خروج سرمایه‌های عظیم مالی برای درمان جلوگیری می‌کند

در ادامه این گفت وگو یکی از پزشکان فوق تخصص هماتولوژی پیرامون اهمیت ذخیره‌سازی خون بند ناف گفت: با توجه به امکانات درمانی وسیع در سال‌های اخیر، بسیاری از بیماری‌های خونی و سرطانی با پیوند مغز استخوان قابل درمان هستند که بهترین منبع در این راستا خون بند ناف است.

دکتر محمد فاکر بیان کرد: ایران یکی از کشورهای مهم در ذخیره‌سازی خون بند ناف و از مراکز قدرتمند درجهان است که توانسته با ذخیره‌سازی و حفظ آن تا سال‌های متمادی به وسیله تجهیزات توسعه یافته پیشگام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مقدار کم خون بندناف به میزان 20 تا 50 سی سی و خصوصیات منحصر به فرد هرکدام از نوزادان، برای انجام هر عمل جراحی پیوند 4 بند ناف مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این راستا نیازمند بانک وسیع خون هستیم.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغات در رویکرد والدین به اهدای خون بند ناف نوزادان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و متولیان در جهت تبلیغات سازنده و حضور مردم در این طرح علمی بزرگ تلاش کنند تا در راستای ذخیره‌سازی خون بند ناف به تحولات چشمگیری دست یابیم.

وی همچنین ادامه داد: خون بند ناف نوزادان حاوی سلول‌های بنیادی مغز استخوان است و به دلیل وجود حداقل‌ترین تماس با محیط بیرونی نقش موثری در درمان دارد که اهدای خون بند ناف اقوام درجه یک می‌تواند موثرتر باشد که در جهان نیز شاهد توسعه شبکه سراسری در جهت ذخیره‌سازی خون بند ناف بوده‌ایم.

دکتر محمد فاکر راه‌اندازی بانک اطلاعاتی منسجم پیرامون خون بند ناف را یکی دیگر از دستاوردهای مهم این دانش برشمرد وعنوان کرد: وجود اطلاعات کامل درباره خصوصیات ژنتیکی در بانک‌های خونی وتبیین سازگاری و تطابق میان بیماران اهمیت فراوانی دارد و کشورها می‌توانند با در اختیار داشتن شبکه‌های جهانی این اطلاعات، تعامل خوبی در داد و ستد خون مورد نیاز داشته باشند.

وی اظهار کرد: توانمندی در ذخیره‌سازی مناسب خون بند ناف از خروج سرمایه‌های عظیم مالی برای درمان جلوگیری می‌کند و قدرت مانور بیشتری را در پیشرفت‌های علمی به کشورهای توانمند می‌دهد که باید دراین زمینه بسترهای لازم در جهت فرهنگ سازی جذب والدین در اهدای این خون در راستای ارتقای سلامت جامعه فراهم شود.

وی درخصوص ویژگی‌های درمانی خون بند ناف نیز افزود: سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان انواع سرطان‌های مغز استخوان، بیماری‌های خونی و صعب‌العلاج نیازمند به شیمی درمانی‌های سنگین، انجام می‌شود.

وی به نقش موثر جهاددانشگاهی با پشتوانه‌های علمی در جهت توسعه این دانش نیز خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی تاکنون تلاش‌های مثبتی در این عرصه برداشته و می‌تواند با تعامل گسترده با بیمارستان دکتر شریعتی وسازمان انتقال خون کشور در جهت ارتقای زیرساخت‌های خدماتی و درمانی گام بردارد.

دکتر محمد فاکر تصریح کرد: جهاددانشگاهی با امکانات وسیع خود می‌تواند اقدامات وسیع مطالعاتی داشته باشد و به عنوان واحدی زیرمجموعه‌ای، تعامل گسترده‌ای با مراکز ذیربط بویژه در زمینه فرهنگ‌سازی در اهدای خون بند ناف داشته باشد.

وی کمبود خون بندناف را یکی از معضلات مهم در درمان بیماری‌ها خواند وعنوان کرد: فقدان فرهنگ‌سازی در جامعه وعدم آگاهی خانواده‌ها و کمبود رغبت در اهدای این خون، مشکلاتی را برای درمان به وجود آورده است وهزینه‌های گزاف تأمین از سوی دیگر، موانعی را در جهت درمان ایجاد کرده که باید در این زمینه اقدامات لازم صورت پذیرد.

فوق تخصص بیماری‌های خون:

کاهش نمونه‌های خونی در پیوند استخوان بحرانی جدی در جهت درمان است

دکتر بهروز غریب، فوق تخصص بیماری‌های خون وسرطان و پیوند مغز استخوان در زمینه لزوم فرهنگ‌سازی پیرامون اهدای خون بندناف گفت: جمعیت جهان رو به افزایش است؛ این درحالیست که ممکن است در آینده نزدیک در جهت پیوند مغز استخوان با مشکلات فراوانی روبرو شویم.

وی کاهش نمونه‌های خونی در پیوند استخوان را بحرانی جدی در جهت درمان خواند و عنوان کرد: در زمینه پیوند استخوان باید از نمونه‌های خویشاوندی استفاده کنیم.

وی بانک اطلاعاتی در زمینه خون را عاملی مهم در دستیابی به روند درمان قطعی خواند وعنوان کرد: با ذخیره این اطلاعات همگام با شبکه‌های جهانی می‌توان در زمان درمان از امکانات بهتری استفاده کرد.

دکتر غریب بیان کرد: در حال حاضر بیمارستان دکتر شریعتی درتهران وسازمان انتقال خون کشور در زمینه توسعه بانک اطلاعاتی و ذخیره‌سازی تلاش‌های خوبی داشته‌اند که در سایت اطلاعات بند ناف قابل دسترسی است.

وی پیرامون استفاده از خون بند ناف نیز در این مراکز گفت: پس از بررسی دقیق خون نمونه‌گیری شده وفرایند ذخیره‌سازی با امکانات پیشرفته و تجهیزات مدرن با تزریق و پیوند با مغز استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد که در درمان سرطان‌ها واختلالات ایمنی در کودکان و تالاسمی ماژور نیازمند این خون هستیم.

دکتر غریب افزود: با توجه به قابلیت‌های فراوان در شهرستان‌های بزرگ در خصوص ذخیره‌سازی، جهاددانشگاهی نیز می‌تواند در این زمینه نیز گام بردارد تا با افزایش وارتقای خون مورد نیاز شانس درمان را برای همه بیماران فراهم آوریم.

فوق تخصص بیماری‌های خونی و سرطان کودکان:

خون بند ناف به دلیل داشتن سلولهای بنیادی فراوان در روند درمان نقش مهمی دارد

همچنین دکتر اسحاق حسینی، فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان کودکان در زمینه فواید درمانی خون بند ناف بیان کرد: خون بند ناف به دلیل داشتن سلول‌های بنیادی فراوان در روند درمان نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: درمان بسیاری از سرطان‌های خونی یا عضلات، کلیه‌ای و استخوانی و ده‌ها بیماری دیگر با استفاده از خون بند ناف قابل درمان است که باید با گیرنده این سلول‌ها مطابقت ژنتیکی وجود داشته باشد.

وی گفت: خون بند ناف به دلیل داشتن سلول‌های فراوان شانس بیشتری را برای بیماران در جهت تطابق فراهم می‌کند که در بانک‌های اطلاعاتی خون بند ناف و امکانات پیشرفته ذخیره‌سازی در سازمان انتقال خون و بیمارستان شهید بهشتی، درمان را امکان‌پذیر می‌کند.

وی تعامل ایران با کشورهای جهانی را در زمینه پیشرفت‌های علمی در این عرصه مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایران در زمینه دستاوردهای دانش پزشکی با کشورهایی چون آلمان و برزیل تعامل خوبی دارد و اطلاعات ژنتیکی ذخیره شده امکان دسترسی جهانی به خون مورد نیاز را فراهم آورده است.

وی در پاسخ به خبرنگار ما در زمینه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی دراین عرصه خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی به پشتوانه تلاش‌های علمی وعملی در این زمینه نقش به سزایی را ایفا کرده است.

وی ادامه داد: ما برای توسعه این دانش نیازمند اهدای خون بند ناف فراوان به صورت گسترده در کشور هستیم و جهاددانشگاهی می‌تواند با بسترسازی‌های مناسب، تبلیغات خوبی را در جهت جذب افراد وافزایش داوطلبان انجام دهد.

دکتر اسحاق حسینی با بیان ضرورت توسعه امکانات ذخیره‌سازی در جهاد دانشگاهی نیز اظهار کرد: با توجه به قابلیت‌ها و توانایی جهاد می‌توان امکانات مورد نیاز برای ذخیره‌سازی را فراهم کرد و در زمینه تحقیقات وپژوهش در ارتباط با سایر مراکز علمی وپژوهشی و دانشگاهی به دستاوردهای جدید ونوینی برسد.

وی در پایان بر تعامل گسترده پزشکان و سازمان انتقال خون استان قم در جهت ارتقای زیرساخت‌های ذخیره‌سازی تأکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۸-۰۱ ۱۰:۰۵

حالا چون متعلق به شماست و شما وابسته به جهاد دانشگاهي هستيد، بايد اين‌قدر از اين مطلب كه بيهودگيش رو همه دكترا تاييد مي‌كنن، تعريف كنيد(؟!) ....