• یکشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91080703934
  • خبرنگار : 71251

ایران سومین تولیدکننده و دوازدهمین صادرکننده خربزه در جهان

ایران سومین تولیدکننده و دوازدهمین صادرکننده خربزه در جهان

ایران پس از چین و ترکیه با تولید سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تن خربزه در رتبه سوم تولید این محصول صیفی در جهان قرار گرفته اما دوازدهمین صادرکننده این محصول است.

ایران پس از چین و ترکیه با تولید سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تن خربزه در رتبه سوم تولید این محصول صیفی در جهان قرار گرفته اما دوازدهمین صادرکننده این محصول است.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی 78 هزار هکتار از اراضی کشور تحت کشت خربزه قرار دارد و شهرستان تربت جام استان خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده این صیفی محسوب می‌شود و این استان یک سوم خربزه ایران را تولید می‌کند.

مناطق عمده تولید بهاره این محصول بوشهر و دزفول هستند و تولید تابستانه آن در استان فارس، اصفهان، تربت جام، گرمسار، قزوین، قم، کرمان، گلستان، یزد صورت می‌گیرد.

به گفته معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی به دلیل خشکسالی میزان تولید خربزه در کشور افزایشی نداشته و متوسط برداشت آن 19 تن در هکتار است اما در شهرستان تربت جام به دلیل استفاده از کشت نشایی میزان برداشت آن به 35 تن در هکتار افزایش یافته است.

میانگین عملکرد جهانی خربزه در واحد سطح 22 تن است که کانادا با برداشت 120 تن بالاترین عملکرد این محصول را دارد.

به گفته رییس سازمان تحقیقات کشاورزی ارزش افزوده تولید خربزه در کشت‌های نوین در مقایسه با کشت‌های سنتی دو برابر افزایش می‌یابد لذا برای اقتصادی شدن بخش کشاورزی باید کشت‌های نوین جایگزین کشت‌های سنتی شود.

به اعتقاد پرهمت، آموزش کشاورزان و در اختیار گذاشتن اطلاعات به‌روز به خربزه‌کاران و تخصصی شدن کشاورزان می‌تواند به اقتصادی شدن خربزه‌کاری کمک کند.

سالانه تقریبا 9 هزار تن خربزه به ارزش بیش از دو میلیون و 200 هزار دلار به کشورهای آذربایجان، آلمان، افغانستان، امارات متحده عربی، اتریش، سوئد، عراق، عربستان سعودی و کویت صادر می‌شود.

اما با وجود اینکه سومین تولیدکننده خربزه در جهان هستیم صادرات این محصول محدود است و طبق آمار فائو کشورهای اسپانیا، کاستاریکا و آمریکا بیشترین صادرات این محصول را دارند و ایران دوازدهمین صادرکننده این صیفی به شمار می‌رود.

به گفته رییس کمیسیون کشاورزی مجلس برای صادرات خربزه اقدام مثبتی انجام نشده است که بسته‌بندی مطلوب در این زمینه می‌تواند به افزایش درآمدهای کشاورزی و خربزه‌کاران کمک بزرگی کند.

بر اساس آمار وزارت جهات کشاورزی 25 رقم زراعی خربزه از جمله تاشکندی، مشهدی، شاه‌آبادی و ... در ایران کشت می‌شود.

کاشت، داشت و برداشت خربزه در ایران به صورت سنتی بوده و در برخی مناطق برای زودرس کردن محصول و افزایش درآمد از پلاستیک استفاده می‌شود؛ بدین ترتیب با زیر پلاستیک کاشتن خربزه، تاریخ کشت را یک ماه تا یک ماه و نیم ماه کوتاه می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha