• چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 91081006507
  • منبع : نمایندگی ایلام

رایزنی با فیفا برای ثبت جهانی بمباران زمین فوتبال "چوار"

رایزنی با فیفا برای ثبت جهانی بمباران زمین فوتبال "چوار"

ایسنا/ایلام عضو ستاد یادواره شهدای زمین فوتبال چوار درایلام گفت: جهت ثبت جهانی چگونگی "بمباران هوایی زمین فوتبال چوار" که در سال 1365 اتفاق افتاد، با رییس "فیفا" رایزنی‌هایی از سال 90 آغاز شده است.

عضو ستاد یادواره شهدای زمین فوتبال چوار درایلام گفت: جهت ثبت جهانی چگونگی "بمباران هوایی زمین فوتبال چوار" که در سال 1365 اتفاق افتاد، با رییس "فیفا" رایزنی‌هایی از سال 90 آغاز شده است.

دکتر "حجت‌الله هاشم بیگی"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: پیش از ثبت جهانی این واقعه ابتدا باید از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا اقدام می‌شد که ما این کار را در سال 87 انجام دادیم، لذا این واقعه هم اینک در فهرست این کنفدراسیون به عنوان اثری بی‌سابقه به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این واقعه در طول عمر تاریخ شکل‌گیری ورزش فوتبال در جهان بی‌سابقه است، اضافه کرد: برای ورود این واقعه در ذخیره‌گاه "فیفا" از طریق "کفاشیان" رییس فدراسیون فوتبال کشور با دکتر سب‌بلاتر، رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال "فیفا" مکاتباتی به عمل آمده است.

هاشم بیگی با بیان اینکه در این حادثه ناجوانمردانه که در 23بهمن ماه سال 65 رخداد داد هواپیماهای ارتش صدام زمین فوتبال چوار را بمباران کردند، افزود: در این حادثه که دو تیم جوانان ایلام و چوار مشغول بازی بودند،15 تن از جمله تعدادی از فوتبالیست‌ها شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

عضو ستاد واره شهدای فوتبال چوار در ایلام تاکید کرد: برای تبیین اوج سبوعیت این حادثه و آشناسازی افکار عمومی داخل و خارج از کشور با این تراژدی که در 125 سال عمر فوتبال تجربه‌اش دیده نشده، برنامه‌هایی در سطح استان و ملی انجام می‌شود.

وی گفت: به منظور شتاب بخشیدن در ثبت جهانی این واقعه کار مستند سازی آن در سال 90 به پایان رسید و همزمان جهت اطلاع مقامات فیفا از جمله دکتر "سب‌بلاتر"، به فدراسیون بین‌المللی فوتبال ارسال شد.

در همین رابطه مدیرکل سازمان ورزش وجوانان استان ایلام به خبرنگار ایسنا گفت: جهت ورود این واقعه دردناک در فهرست آثار فیفا استانداردهایی لازم است که ما درصدد تحقق آن هستیم.

"فرزاد فتاحی"، تاکید کرد: فضای محل این حادثه از جمله استادیوم ورزشی فوتبال در حال استانداردسازی است، اما با این حال جهت تکمیل این پروژه ورزشی تامین اعتبارات ضروری است.

شهر چوار در حوالی 10 کیلومتری ایلام قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۸-۱۰ ۱۳:۴۸

با سلام، هر چند یادآوری دوران دفاع مقدس و یاد کردن از شهدای جنگ تحمیلی نباید هیچگاه فراموش شود و با وجودی که در کنوانسیونهای ژنو حملات یه غیرنظامیان و اماکن متعلق به آنها منع شده، ولی جنگده‌ها آن‌قدر فرصت ندارند که جایابی نمایند و بمب را به جاهایی که باید، بیاندازند! مثلا در بمباران تهران در گیشا، خانه‌ای هدف قرار گرفت که بعدا مشخص شد جشن تولد یک کودک بوده! آیا می‌توان این آپارتمان را نیز ثبت جهانی کرد؟! سعی کنیم کارهای فعلی را به سرانجام برسانیم که همین کارها روح پرفتوح شهداء را شاد می‌کند.