• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۱ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91082415886
  • خبرنگار : 71021

آغاز سومین همایش «برند در گردشگری»

کمیته‌ی گردشگری برند تشکیل می‌شود

سومین همایش «برند در گردشگری» از صبح امروز با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان، فعالان بخش خصوصی و مهمانان خارجی آغاز به کار کرد.

سومین همایش «برند در گردشگری» از صبح امروز با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان، فعالان بخش خصوصی و مهمانان خارجی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر جهانیان - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در این همایش ضمن پرداختن به ساخت برند گردشگری برای توسعه‌ی این صنعت، از راه‌اندازی کمیته‌ی گردشگری «برند» در این معاونت با همکاری اساتید حاضر در این همایش خبر داد و اظهار کرد: مسئولیت این کمیته به بخش خصوصی واگذار می‌شود و ما بر عملکرد آن نظارت خواهیم داشت.

وی با اشاره به این‌که آن‌ها می‌تواند یکی از شاخص‌های ساخت برند گردشگری برای ایران باشد،‌ گفت: با توجه به یک‌میلیارد و 570میلیون نفر مسلمان و 300میلیون نفر شیعه در جهان که این شیعیان 90 درصد جمعیت ایران، 75 درصد جمعیت جمهوری آذربایجان، 65 درصد جمعیت عراق، 60 درصد جمعیت بحرین و 12 درصد جمعیت کشور اروپایی آلبانی را تشکیل می‌دهند، اگر برنامه‌ریزی منسجم داشته باشیم و بخش خصوصی نیز خوب وارد عمل شود، با جذب یک درصد از این جمعیت شیعه در هر سال، طی یک پروسه‌ی 10 ساله 30میلیون نفر از این شیعیان را به ایران جذب خواهیم کرد. جذب این تعداد گردشگر 10میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم برای کشور ایجاد می‌کند و 60 میلیارد دلار، رقمی معادل کل درآمد نفت، درآمد ارضی برای کشور خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، محمد پروین - سرپرست اداره کل بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - نیز در این مراسم پس از خواندن متن پیام دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی به این همایش، بیان کرد: ما با 62 کشور جهان، 118 سند همکاری داریم که برای احیا کردن این اسناد، کمیته‌ی اجرایی تعهدات بین‌المللی را در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راه‌اندازی کرده‌ایم و امیدواریم بخش‌های باقی‌مانده از این اسناد اجرا شوند.

او افزود: تا پایان سال، ایران در بیش از 20 رویداد بین‌المللی از جمله کنفرانس‌ها، کمیته‌های فنی مشترک و گردهمایی‌های سایر کشورها حضور خواهد داشت.

در ادامه‌ی این همایش، محمدحسین ایمانی خوشخو - سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ و معاون آموزشی جهاد دانشگاهی - که رییس کمیته‌ی علمی این همایش است، گفت: برند اگرچه در سایر محصولات سابقه‌ی قابل توجهی دارد، ولی در گردشگری سابقه‌ی طولانی ندارد و مطالعه در این‌باره در یک دهه‌ی اخیر بیشتر شده است. شاید دلیل پرداختن بیشتر به برند گردشگری، رقابت مقاصد گردشگری باشد. اصول بازاریابی ایجاب می‌کند که این مقاصد دنبال مزیت‌هایی باشند که در رقابت، آن‌ها را پیروز کند.

او با بیان این‌که در گردشگری موضوع برند محصول مطرح نیست، بلکه گرایش به سمت برند مقاصد است، اظهار کرد: اولین چیزی که به ذهن گردشگر می‌آید، مقصد است و دیگر محصولات جزیی گردشگر کمتر به ذهن می‌آیند.

ایمانی خوشخو در ادامه با اشاره به عناصر موجود در مقاصدی که قابلیت ساخت برند مقصد را در ایران دارند، ادامه داد: معماری، میراث فرهنگی‌، زبان، مردم ، افسانه‌ها، تاریخ، سیاست، فرهنگ، ارزش‌ها و مذهب، مولفه‌هایی است که در ساخت برند می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. مهندسی برند کار بخش دولتی یا یک حوزه‌ی خصوصی نیست بلکه اجزای مدیریتی و عزم جامع لازم دارد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختانه تحریم، فرصت جدیدی را برای گردشگری کشور فراهم کرده است و فقط باید از آن استفاده کرد، چراکه گردشگرانی هستند که مشکلات اقتصادی برای‌شان اهمیت دارد و به مقصد ارزان توجه می‌کنند. ما حالا این فرصت را داریم و بخش خصوصی باید از آن استفاده کند.

به گزارش ایسنا، محسن کرابی - دبیر کمیته‌ی علمی سومین همایش برند در گردشگری - نیز در این مراسم با اشاره به دستاوردهای دو دوره‌ی قبل این همایش، یادآوری کرد: هدف ما برای برگزاری چنین همایش‌هایی ساختارگرایانه بوده است و بعد از مفهوم باید ساخت برند مطرح شود، ولی ما همچنان شاهدیم که در مجموعه‌های دانشگاهی برای ساخت برند فراخوان می‌دهند در حالی که روند برندسازی این‌طور نیست و به یک عزم ملی نیاز دارد.

حسین وظیفه‌دوست - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی - نیز در سخنانی با موضوع نقش خلاقیت در تبدیل نام تجاری به برند، نمونه‌هایی از برندهای جهانی را معرفی کرد که به شاخص‌های خلاقانه برای ماندگاری بیشتر توجه داشته‌اند.

وی همچنین گفت: ما چقدر تاکنون توانسته‌ایم از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنیم. علت این‌که یک محصول یا مقصد گردشگری توسعه می‌یابد بازاریابی ویروسی یا بازاریابی دهان به دهان است و اگر کنار این بازاریابی، تبلیغات خلاقانه با توانایی جذب افراد استفاده شود، می‌توان در تحقق اهداف موفق بود.

یزدانی - مدیرعامل سازمان منطقه‌ی آزاد چابهار - که در این همایش به معرفی فعالیت‌های خلاقانه در معرفی برندهای چابهار قرار بود بپردازد، تأکید کرد: برندسازی طراحی یک لوگو نیست و فقط نباید به شعار دادن و حرف و حدیث محدود شد. باید برای این کار سند راهبردی تهیه کرد. ایران در مقایسه با کشورهای منطقه با وجود ثبت 15 اثر تاریخی در جهان،‌ تفاوت فاحشی دارد و از نظر فرهنگی نیز جایگاه نخست را در منطقه دارد. بنابراین باید در برندسازی مولفه‌هایی مانند اسلامی و ایرانی بودن را در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، سومین همایش برند در گردشگری که از امروز (چهارشنبه، 24 آبان ماه) در سالن وزارت کشور آغاز شد، تا فردا ادامه دارد و قرار است در آن، ضمن بررسی موضوع مهندسی برند در گردشگری، موضوع‌هایی مانند جاذبه‌های گردشگری ایران و تأثیر آن در تصویر ذهنی گردشگران اروپایی، نقش خلاقیت در تبدیل نام تجاری به برند، نمادسازی شهری، ابزاری برای بهبود اقتصاد، منظر زمینه‌ای برای کشف برند گردشگری ایران، خلاقیت در ساخت برند آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی، فقدان خلاقیت در تبلیغات و در استفاده از منابع انسانی، دیپلماسی عمومی؛ رویکردی خلاق در برندسازی مقصد، مطالعه موردی فعالیت خلاقانه در ساخت برند هتل،‌ استفاده‌ی خلاقانه از اینترنت در مدیریت برندهای صنعت گردشگری، خلاقیت‌های صورت‌گرفته در برندسازی مناطق مستعد شهر تهران، معرفی موارد خلاقانه در صنایع دستی کشور، فرآیند ثبت برندهای گردشگری در سازمان جهانی مالکیت‌های معنوی و معرفی شاخص‌های خلاقیت و تقدیر از فعالیت‌های خلاقانه منتخب گردشگری مطرح شود.

در حاشیه‌ی این همایش، نمایشگاهی از شرکت‌های دارای برند در ایران برپا شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به برج میلاد، بانک شهر، تعدادی دفتر خدمات مسافرتی و هواپیمایی، نشریات تخصصی گردشگری، رستوران سنتی اشاره کرد که البته درباره‌ی برند بودن آن‌ها جای بحث وجود دارد.

قرار بود در روز نخست این مراسم تعدادی از مهمانان خارجی سخنرانی‌هایی را داشته باشند که براساس اعلام صورت‌گرفته در همایش، سخنرانی افراد خارجی 25 آبان‌ماه خواهد بود. از جمله‌ی این مهمانان می‌توان به پروفسور کارلو جیوانی چرتی - مشاور هیأت تحریریه‌ی دایرةالمعارف ایرانی‌ها و استاد دانشگاه ساپینزای رم -،‌ هانس هنری بیتنر - مشاور برنامه‌ریزی‌های تجاری و ارتقا در اروپا، آمریکا و آسیا -، پروفسور جان مالکوم کوپر - رییس دانشکده‌ی گردشگری دانشگاه آسیا اقیانوسیه ژاپن و برونو والتر و مشاور نمایشگاه‌های بین المللی گردشگری ITB - اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha