• پنجشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 91082516142
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

خانواده‌ها تغییر رفتار فرزندان خود را جدی بگیرند

خانواده‌ها تغییر رفتار فرزندان خود را جدی بگیرند

ایسنا/خراسان رضوی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ناخالصی‌های موجود در انواع مواد مخدر، در برخی موارد از خود ماده مخدر مرگبارتر هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ناخالصی‌های موجود در انواع مواد مخدر، در برخی موارد از خود ماده مخدر مرگبارتر هستند.

دکتر محمدرضا صابری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، درخصوص پیشگیری از مسمومیت ناشی از اثرات مصرف

مواد در جوانان افزود: فرآورده‌های تقلبی تمجیزک و نورجیزک، نه تنها سبب ترک اعتیاد نمی‌شوند بلکه در اغلب آن‌ها مواد سمی و کشنده وجود دارد.

وی تصریح کرد: فرآورده‌های مخدر و اعتیادزای "پان" برخلاف ادعای مطرح شده مبنی بر خوشبوکنندگی دهان و یا ترک سیگار، سبب بروز اعتیاد می‌شوند.

صابری با بیان این‌که مسمومیت با مواد مخدر یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها محسوب می‌شود، افزود: مصرف شیشه گرچه ظاهر فرد معتاد را سریعاً دگرگون و قابل شناسایی نمی‌کند، ولی اعتیاد به آن به مراتب خطرناکتر از مواد مخدر دیگر است.

وی با اشاره به این‌که امتحان کردن مصرف مواد در جمع دوستان و از روی کنجکاوی، آغاز حرکت در مسیر بی‌بازگشت اعتیاد است، اضافه کرد: سکته‌های قلبی و مغزی، تشنج، نارسایی کبد و کلیه و تخریب سلول‌های مغزی و عضلانی از عوارض مسمومیت با قرص اکستازی و شیشه هستند.

صابری با اشاره به این‌که مشکلات خانوادگی، طلاق، بیکاری، فقر و بحران‌های روحی از عوامل مستعدکننده فرد به مصرف مواد هستند، خاطرنشان کرد: مصرف انواع داروهای هورمونی با هدف بدنسازی در جوانان می‌تواند سبب بروز عوارض وخیمی مانند عقیمی، نارسایی قلبی و کبدی، کوتاهی قد و بزرگ شدن سینه در مردان و پرمویی و خشونت صدا در خانم‌ها شود.

صابری گفت: مصرف مواد توهم‌زا مانند حشیش، اکستازی، LSD و شیشه می‌تواند سبب بروز حوادث مرگبار مانند سقوط از ارتفاع، تصادف، نزاع، ارتکاب به جنایت و خودکشی در فرد مصرف کننده شوند.

وی با بیان این‌که موارد متعددی از مرگ‌های ناگهانی در اثر سوءمصرف داروهای نیروزا در ورزشکاران حرفه‌ای در جهان گزارش شده است، تشریح کرد: استفاده خودسرانه از فرآورده‌های قاچاق و بدون مجوز جهت بدنسازی و پرورش اندام در جوانان، خطر ابتلا به انواع اختلالات جسمی و روانی را برای مصرف کننده در بردارد.

صابری عنوان کرد: مصرف نابجای استروییدهای آنابولیک در جوانان جهت بدنسازی و رقابت‌های ورزشی با خطر بروز عوارض قلبی و عروقی مانند ازدیاد فشار خون و نارسایی قلبی همراه است.

وی با اشاره به این‌که استعمال سیگار سبب بروز انواع سرطان مانند سرطان مری، ریه، مثانه می‌شود، ادامه داد: افزایش سطح آگاهی در مورد عوارض ویرانگر اعتیاد و آموزش صحیح، اساسی‌ترین گام در مبارزه با این بلای خانمان‌سوز است.

صابری افزود: هرگونه تغییرات رفتاری غیرعادی و ناگهانی مانند گوشه‌گیری، بی‌خوابی، بی‌حوصلگی، پرخاشگری، غیبت از محل کار و تحصیل، بی‌نظمی و ناامیدی در فرزندان خود را جدی گرفته و در پی بررسی علت آن باشید.

وی تاکید کرد: استعمال سیگار در نوجوانان و جوانان، اولین گام در جهت حرکت به سوی اعتیاد است.

صابری با بیان این‌که بر اساس گزارشات موجود، مصرف حتی یک عدد قرص اکستازی، منجر به مرگ شده است، اظهار کرد: مسمومیت با مواد مخدر یکی از علل مهم مرگ ناشی از مسمومیت‌های شیمیایی در بسیاری از کشورهاست.

وی اضافه کرد: تزریق مواد مخدر از طریق سرنگ‌های آلوده، غیراستریل و مشترک با خطر بروز انواع بیماری‌های عفونی خطرناک مانند ایدز و هپاتیت همراه است.

صابری با اشاره به این‌که درمان اعتیاد به مواد مخدر، فرآیندی طولانی و زمان‌بر است، گفت: مصرف همزمان موادمخدر با برخی از داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش می‌تواند سبب بروز مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ در فرد مصرف کننده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha