• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91082817892

عباس ابوالحسنی: مداحان اهل بیت(ع) دروغ نخوانند/گریاندن مردم غلط است

عباس ابوالحسنی: مداحان اهل بیت(ع) دروغ نخوانند/گریاندن مردم غلط است

یک کارشناس مسایل مذهبی گفت: برخی از اشعاری که امروزه می‌خوانند نور ندارد و مورد تایید نیز نیستند و در شان یک مداح و مجلس امام حسین(ع) نیز نیستند.

یک کارشناس مسایل مذهبی گفت: برخی از اشعاری که امروزه می‌خوانند نور ندارد و مورد تایید نیز نیستند و در شان یک مداح و مجلس امام حسین(ع) نیز نیستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس ابوالحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری‌ دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «استفاده از آلات موسیقی در همه موارد از جمله در مجالس امام حسین(ع) مورد تایید شرع نیست و فرقی با هم ندارند» اظهار کرد: ولی اگر در شکل عزاداری گناه نمی‌شود، مسوولان برگزاری اینگونه مجالس نباید مانعی برای آن ایجاد کنند و در شکل عزاداری دست کاری کنند، زیرا این مجموعه باید حفظ شود ولی اگر در برخی از مجالس ارگ، تار و... می‌آورند این‌ها مسلما از نظر اسلام اشکال دارد.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه مردم را به عنوان عزادار حسینی چه می‌دانید و به چه کسی می‌توانیم عزادار واقعی بگوییم؟ گفت: عزادار واقعی کسی است که توجه داشته باشد امام حسین(ع) برای چه به کربلا تشریف بردند زیرا این موضوع خیلی مساله مهمی است.

این کارشناس مسایل مذهبی با بیان این‌که «ممکن است فردی یک کاسه هم برای امام حسین(ع) گریه کند ولی اصلا نداند که آن حضرت برای چه به کربلا تشریف بردند» ادامه داد: البته گریه اینگونه افراد را زیر سوال نمی‌بریم و اجازه این کار را هم نداریم، ولی باید به دلیل تشریف بردن آن حضرت به کربلا توجه‌ای ویژه داشت.

ابوالحسنی افزود: این موضوع اگر برای مردم روشن شود خیلی نکته مهمی است که متاسفانه در مجالس کمتر به آن پرداخته می‌شود و یا آن کسی هم که وارد این بحث می‌شود اطلاع کافی و مناسبی ندارد و نمی‌تواند آن را تبیین کند. بنابراین بسیاری از مردم با این مساله بیگانه هستند و یک عشق و علاقه همین جوری به امام حسین(ع) دارند که حیف است، چون این علاقه محتوا ندارد و عزادار واقعی آن کسی است که در جایی شرکت کند که برایش دلیل آمدن امام حسین(ع) به صحرای کربلا روشن شود.

وی مهم‌ترین وظیفه مداحان اهل بیت(ع) را این دانست که در مجالس خود دروغ نخوانند و ادامه داد: در حال حاضر در برخی از مجالس عزاداری استناد دروغ به امامان به وفور مشاهده می‌شود و اشعاری خوانده می‌شوند که نسبت به مقام امامت و ولایت توهین‌آمیز هستند و حالت جسارت هم دارند و یا تعابیری موهن‌ را در آن‌ها به کار می‌برند.

این کارشناس مسایل مذهبی اظهار کرد: مداحان ابتدا باید یک دوره «معرفت به امام» را بیاموزند تا بدانند که اصلا به چه کسی امام می‌گویند و اینکه با وی چگونه باید صحبت کرد و بعد از آن نیز با یک عالم در ارتباط باشند، البته عالمی که اهل فن است و می‌داند که چه چیز باید بگوید و چه چیز نگوید و همچنین مداحان باید مطالعه داشته باشد.

ابوالحسنی با بیان این‌که «دروغ‌خوانی‌ها و پرداختن به قضایایی که اصلا سند ندارند در اکثر مجالس امام حسین (ع) مطرح می‌شوند که هیچ ریشه‌ای هم ندارند» اظهار کرد: این اشعار را فقط می‌خوانند که مردم گریه کنند.

وی افزود: این‌که برخی از مداحان می‌گویند "هدف این است که مردم گریه کنند" بسیار حرف غلطی است، زیرا چه کسی به ما یاد داده است که در مجالس عزاداری امام حسین(ع) هدف این است.

این کارشناس مسایل مذهبی گفت: گریاندن مردم یکی از ابعاد مجلس اباعبدالله است. معصومین(ع) به ما گفته‌اند که "مصایب‌ ما را به مردم بگویید" نگفته‌اند که به یک شکلی بگویید که مردم خود را تکه تکه کنند و چه کار داریم که آنان گریه می‌کنند یا نه.

ابوالحسنی با بیان این‌که «گریه کردن قلب رقیق می‌خواهد و فرد برای دارا بودن آن نباید گناه کرده باشد» گفت: در حدیثی آمده است که "خشکی چشم به خاطر سیاهی قلب و سیاهی قلب هم برای گناه زیاد است" و این‌که برخی اشک نمی‌ریزند برای این است که اوضاع قلبشان خراب است پس چرا برای آن‌که آنان متاثر شوند، به دروغ متوسل شویم.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌تان از این‌که در برخی از اشعاری که در برخی از مجالس عزاداری خوانده می‌شوند از سبک‌های موسیقی غربی و شبیه ترانه استفاده می‌شود چیست؟ اظهار کرد: اینگونه از اشعار و مداحی‌هایی که محتوا و سبکشان شبیه به تصنیف‌های زمان قبل از انقلاب است و از خوانندگان آنان کسب کرده‌اند، صحیح و شرعی نبوده و بلکه مخالف آن هستند.

این کارشناس مسایل مذهبی افزود: سوز اخلاص قدیمی‌ها در نوحه‌ها و اوزان اشعارشان هنوز نمی‌میرد. در حال حاضر شعری داریم که 500 سال است که زنده است و نمی‌میرد و این به خاطر آن است که آن‌ها از حالات عجیب شاعرشان تاثیر گرفته‌اند و اگر 500 سال دیگر هم آن را بخوانیم تاثیر خود را خواهد گذاشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha