• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91082817942
  • منبع : نمایندگی مرکزی

علت نام‌گذاری ماه محرم و تقدس این ماه

علت نام‌گذاری ماه محرم و تقدس این ماه

ماه محرم ماهی است که در آن جنگ و خونریزی حرام بوده، اما از این ماه بواسطه واقعه تاسوعا و عاشورا در دل تاریخ همواره با جنگ و خونریزی و از مظلومیت اباعبدالله و خانواده و یاران باوفایش یاد می‌شود.

ماه محرم ماهی است که در آن جنگ و خونریزی حرام بوده، اما از این ماه بواسطه واقعه تاسوعا و عاشورا در دل تاریخ همواره با جنگ و خونریزی و از مظلومیت اباعبدالله و خانواده و یاران باوفایش یاد می‌شود.

در همین ارتباط یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مرکزی اظهار کرد: ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه از ماه ماه‌های اسلامی است که به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماه‌های حرام است.

حجت‌الاسلام احمدرضا صالحی با ذکر حدیثی از امام رضا (ع) افزود: امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) در خصوص این ماه، می فرمایند: «در جاهلیت، حرمت این ماه نگاه داشته می‌شد و در آن نمی‌جنگیدند، ولی در این ماه، خون‌های ما را ریختند و حرمت ما را شکستند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردند و خیمه‌ها را آتش زدند و غارت کردند و حرمت پیامبر را درباره ذریه‌اش رعایت نکردند».

صالحی ماه محرم را نخستین ماه از ماه‌های دوازده گانه قمری عنوان کرد و گفت: این ماه یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود. شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است.

وی تاسیس تاریخ را برای مسلمانان در زمان خلافت خلیفه دوم مسلمین و با مشورت حضرت علی (ع) در سال شانزدهم هجری عنوان کرد و افزود: مبدا تاریخ را هجرت پیامبر و ماه نخست آن را محرم، سالی که هجرت روی داده بود گرفتند و علت نام‌گذاری این ماه آن بود که در ایام جاهلیت، جنگ در این ماه را حرام می‌دانستند.

صالحی واقعه عاشورا را مهمترین حادثه در این ماه دانست و گفت: در دوم ماه محرم الحرام سال 61 هجری کاروان حضرت امام حسین (ع) وارد کربلا شد و سپاهیان دشمن که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شد، در روزهای تاسوعا و عاشورا که روز نهم و دهم محرم است، آن حضرت و یارانش را به شهادت رساندند.

وی افزود: محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل امام حسین ابن علی (ع) است و حوادث و وقایع فراوانی در ماه محرم رخ داده است که از جمله آن می‌توان به غزوه ذات الرقاع، فتح خیبر، نبرد کربلا، واقعه تاسوعا و عاشورا، قتل امام حسین (ع) و اسارت خاندان امام به کوفه و شام اشاره کرد.

صالحی گفت: نقل است که به خلافت رسیدن عثمان، قتل محمد امین برادر مأمون عباسی، قتل جعفر برمکی و انقراض خاندان برمکی و دولت برمکیان، واقعه هولاکو و مستعصم و انقراض دولت بنی عباس در این ماه بوده است، همچنین عروج ادریس به آسمان، استجابت دعای زکریا، عبور موسی از دریا و غرق شدن فرعونیان در رود نیل و عذاب اصحاب فیل نیز در ماه محرم رخ داده است.

وی در پایان افزود: این ماه بواسطه شهادت مظلومانه حسین ابن علی و یاران و خاندانش و قساوتی که در قتل و اسارتی که بر خاندانش روا شد همواره ماه خون و قیام و در تاریخ ماندگار خواهد ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۸-۲۹ ۲۰:۲۲

ممنون.