• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 91082817983
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

/گزارش/

کاشی‌های معاون الملک روایتگر واقعه‌ی کربلا و قیام مختار

کاشی‌های معاون الملک روایتگر واقعه‌ی کربلا و قیام مختار

ایسنا/کرمانشاه تکیه‌ی معاون الملک یکی از آثار تاریخی ارزشمند استان کرمانشاه است که با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر خود واقعه کربلا و قیام مختار ثقفی را به تصویر کشیده است.

تکیه‌ی معاون الملک یکی از آثار تاریخی ارزشمند استان کرمانشاه است که با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر خود واقعه کربلا و قیام مختار ثقفی را به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه کرمانشاه، تکیه معاون الملک از جمله آثار زیبا و باشکوه به یادگار مانده از دوران قاجاریه در شهر کرمانشاه است که به ثبت آثار ملی رسیده و در ایام مختلف سال به ویژه ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان مورد توجه و بازدید ویژه گردشگران قرار می‌گیرد.

تکیه معاون‌الملک دارای کاشی‌های برجسته و نیمه برجسته با نقوش بسیار زیبا و دلفریبی است که به صورت صددرصد طبیعی ساخته و در به‌کارگیری بنا از آن استفاده شده، به‌گونه‌ای که این کاشی‌کاری‌ها در جهان بی‌همتاست و باتوجه به طرح‌های کار شده بر روی کاشی‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که بانیان آن دارای اطلاعات عمومی زیاد بوده و در جهت سطح ارتقاء فرهنگ همشهریان خود همواره در تلاش بوده‌اند.

طرح‌هایی که روی کاشی‌ها حک شده شامل صحنه‌هایی از غزوات پیامبر اکرم(ص)، نبردهای امیرالمومنین(ع)، حوادث کربلا، قیام امام حسین(ع)، قیام مختار ثقفی، تصاویری از سرداران و بزرگان شهر، پادشاهان اساطیری، نخستین پرواز انسان(برادران رایت) تصاویر سلاطین از جمله پادشاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید است که در نوع خود بی‌نظیر است.

«احسان احمدی‌نصر»، مسوول روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص تکیه معاون الملک کرمانشاه، به ایسنا گفت: تکیه معاون الملک بیش از هر چیز به علت وجود کاشی‌کاری‌های منحصر به فردی که دارد مورد توجه همگان است.

وی یادآور شد: در کاشی‌کارهای این تکیه، قیام امام حسین(ع) در صحنه‌ها و تابلوهای مختلفی به درستی و زیبایی هر چه تمام‌تر به تصویر کشیده شده است.

احمدی نصر تصریح کرد: در تصاویر مختلفی که با هزاران قطعه کاشی لعابدار درست شده است و تاریخ آن به دوران قاجار برمی‌گردد، صحنه‌هایی از نبرد اباعبدالله‌الحسین(ع)، ابوالفضل‌العباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، ورود کاروان اسرای کربلا به دربار یزید، بر تخت‌نشینی مختار، قیام مختار از کفار و ... به تصویر کشیده شده است.

این مقام مسوول با بیان این‌که عمارت تکیه از سه بخش مجزای حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است، اظهار کرد: هم‌چنین داخل طاق نماهایی که در این تکیه وجود دارد، به وسیله‌ی تابلوهایی پوشیده شده که صحنه‌هایی از عزاداری شامل سینه‌زنی و تصاویری از خلفا و سلاطین ایران و بارگاه حضرت سلیمان را نشان می‌دهد.

احمدی‌نصر خاطرنشان کرد: بنای تکیه معاون الملک در سال 1320 هجری قمری توسط دو برادر حسن و حسین خان معین‌الرعایا (به خاطر عشق به امام حسین(ع)) در کرمانشاه ساخته شده است.

همچنین چندی پیش، معاون وقت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ساماندهی انبار کاشی تکیه معاون الملک کرمانشاه خبر داده بود.

«حسین راعی» در این‌باره گفت: تکیه معاون الملک از بناهای دوره قاجاریه و از آثار ارزشمند شهر کرمانشاه است که این بنا کاشی‌کاری‌های منحصر به فردی دارد.

وی ادامه داد: بخشی از کاشی‌های این بنای تاریخی با گذر زمان و به علت رطوبت و دیگر عوامل مختلف، دچار آسیب شده است.

راعی خاطرنشان کرد: از مشکلات اساسی این بنا می‌توان به جابه‌جایی کاشی‌ها و عدم تناسب و ناهماهنگ بودن آنها با تابلوی اصلی، تعبیه معکوس کاشی‌ها، ریختگی لعاب کاشی، ناقص بودن تصاویر تابلوها و ... اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه، گفت: در انبار کاشی این تکیه که در داخل محوطه‌ی تکیه قرار دارد، هزاران قطعه از کاشی‌های لعاب‌دار با سنت‌های تزیینی دوره قاجار وجود دارد که به دقت معلوم نیست هدف از تولید آنها چه بوده است اما در یک فرضیه می‌توان چنین برآورد کرد که از کاشی‌های تکیه دو سری تولید شده است که بتوان در مواقع لزوم برای جایگزینی کاشی‌های مستعمل استفاده شود.

وی یادآور شد: هدف از تولید انبوه این کاشی‌ها هر چه که باشد، مدرکی است که مطالعه و طبقه‌بندی آنها می‌تواند علاوه بر شناخت دوره تاریخی قاجار در منطقه، در مرمت این تکیه نقش قابل توجهی دارد.

راعی ادامه داد: از همین‌رو ساماندهی انبار کاشی این تکیه در دستور کار معاونت میراث فرهنگی استان کرمانشاه است.

براساس این گزارش، امسال و در روز خبرنگار (17 مرداد) مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از راه‌اندازی نخستین موزه‌ی تعزیه کشور در تکیه معاون الملک در آینده نزدیک خبر داد.

گزارش از: هادی نوروزی

کاشی کاری کرمانشاه

کاشی کاری کرمانشاه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha