اولین جلسه از سلسه نشستهای موسوم به «صد سند» اواسط تیرماه برگزار شد و در پی آن جلسات قرار بود طرحهای مستند برای ساخت در این زمینه به تصویب برسد اما هنوز تعداد قابل توجهی فیلم در این قالب شروع به تولید نشده است، این روند باعث شده مستندسازان از مسئولان مرکز بخواهند که در زمینه ساخت آثار «صد سند» شفافسازی کرده و در واقع تکلیف آنها را روشن کنند!
خالدی: آیا باید طرحهایمان را به مرکز گسترش ببریم یا نه؟!
لقمان خالدی در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره وضعیت پروژه «صد سند» پس از جلسه توجیهی با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیان کرد: ما چندی قبل جلسهای را به منظور آشنایی با این طرح با مرکز گسترش برگزار کردیم و پس از آن متاسفانه هیچ پیگیری برای گرفتن طرحها از سوی مرکز نشد.
وی ادامه داد: اکنون طرح من برای «صد سند» آماده است. اما نکته مهم اینجا است که پس از آن جلسه آشنایی، مرکز گسترش هیچ ارتباطی با ما برقرار نکرد که بگوید اکنون باید چه کارکنیم. آیا باید طرحهایمان را به مرکز گسترش ببریم یا نه؟ فعلا تکلیف ما مشخص نیست.
این مستندساز در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: معتقدم همانطور که برای برگزاری جلسه پیگیری شد باید پس از آن برای دریافت طرحها و آغاز پروژهها هم اشتیاق نشان داده شود. آیا واقعا تصمیم دارند که «صد سند» را پیگیری کنند؟ خیلیها طرحهایی دارند و میتوانند با پیگیری کوچکی طرحهای زیادی را جمعآوری کنند.
میرهاشمی: ترجیح دادم فیلم خودم را بسازم
سیدجواد میرهاشمی هم درباره وضعیت ارائه طرح برای «صد سند» گفت: در جلسهی توجیهی که برگزار شد، با توجه به توضیحاتی که درباره این پروژهها دادند، ترجیح دادم که فیلم خودم را بسازم چرا که با توجه به آن توضیحات، احساس کردم طرحهای من جزو صد سند، صد مستند نیست، البته نظر خودم کاملا متفاوت است.
وی در عین حال ادامه داد: من چندین طرح به مرکز دادهام اما شاید مسئولان مرکز صلاح میدانند که آن طرحها در قالب صد سند قرار نمیگیرد. به شخصه فکر میکردم که طرحهای فرهنگی هم میتوانند جزو این صد سند قرار بگیرند اما بر اساس آنچه دوستان مرکز گسترش پیگیرش بودند نتوانستم به جمعبندی برسم و طرحی هم با آن توضیحات ارائه ندارم.
این مستندساز توضیح داد: گفتند که ساخت فلان سد، کارخانه، جاده و ... جزو صد سند است. معتقدم بسیاری از اشخاص که مفاخر فرهنگی جامعه ما محسوب میشوند هم میتوانند در این مقوله جای بگیرند.
میرهاشمی با اشاره به جلسه توجیهی با مرکز گسترش سینمای مستند تجربی درباره این بحث خاطرنشان کرد: در آن جلسه هم من و هم دوستان دیگر میگفتیم که ای کاش اسم دیگری روی این پروژه میگذاشتید، چون نام این پروژه به گونهای است که انگار میخواهیم سند محرمانه را رو کنیم! لفظ این پروژه خیلی غلط انداز و بزرگتر از کار است و شاید منِِ فیلمساز را میترساند که طرفش بروم، در حالی که نباید این گونه باشد. البته این را هم باید بگویم که آن جلسه برگزارشده، جلسه خوبی بود.
این مستندساز در پایان سخنانش اظهار کرد: اگرچه با توجه به تعاریف ارائه داده شده برای «صد سند» به جمعبندی نرسیدم که طرحی را ارائه بدهم اما پس از آن جلسه چند طرح را به مرکز مستند ارائه دادهام که با این عنوان نیستند اما به نظر خودم میتواند جزو پروژه صد سند قرار بگیرد. البته یک نکته را هم باید یادآور شد و آن اینکه ساخت آثار فاخر در حوزه مستند بیشتر نوعی مطایبه است چرا که هزینه ساخت یک سریال یا فیلم فاخر، هیچ ارتباطی با ساخت یک مستند فاخر ندارد.
رشتیان: با چشمانداز ارائه داده شده به نظر نمیرسد که این طرح منجر به نتیجه شود
سعید رشتیان از دیگر حاضران در جلسه توجیهی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای صد سند به ایسنا اظهار کرد: من طرحی در زمینه صد سند ارائه ندادم و در همان جلسه هم توضیحاتی را در اینباره گفتم.
وی توضیح داد: با توجه به چشماندازی که دوستان از این بحث ارائه کردند، به نظرم میرسد که ارائه طرح در این زمینه منجر به نتیجه نخواهد شد.
نقاشی: چشمانداز روشنی نمیبینم
حسن نقاشی، از دیگر حاضران در جلسه توجیهی درباره «صد سند» به خبرنگار ایسنا گفت: اگرچه امیدوارم این پروژهها انجام شود اما شخصا احساس میکنم با کم شدن بودجه سازمان سینمایی و فشار کم شدن بودجه روی بخش مستند، نمیتوان چندان امیدی به اجرای آن طرحها داشت.
وی ادامه داد: فکر میکنم باید شایعهای که این روزها بین بچههای مستندساز منتشر شده و روز به روز قوت میگیرد را کم کم باور کنیم و آن، این است که سینمای مستند بودجهای ندارد و سازمان سینمایی عملا با کم شدن بودجهاش نمیتواند پول مناسبی را برای ساخت آثار مستند پرداخت کند. این سخنم به این دلیل است که اکنون در عمل و برخلاف سخنانی که گفته میشود شاهد کاهش چشمگیر ساخت آثار مستند در مرکز گسترش سینمای تجربی و تلویزیون هستیم.
نقاشی با ابراز نگرانی از کم شدن بودجه ساخت آثار مستند یادآور شد: همیشه وقتی بخواهند به نوعی در حساب و کتابها قناعت کنند، اولین جایی که دچار مشکل میشود سینمای مستند و کوتاه است؛ در حالی که نباید اینطور باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره جلسه توجیهی صد سند بیان کرد: در آن جلسه مسئولین مرکز گسترش قول دادهاند که همایشی گذشته و در آنجا به شکل رسمی این پروژه و طرح را کاملتر و بهتر توضیح دهند و پس از آن برای دریافت طرحها فراخوان بدهند اما عملا من چیزی درباره فراخوانی که بخواهند آثار فاخری در سینمای مستند بسازند، نشنیدهام.
حسن نقاشی در پایان این گفتوگو تصریح کرد: حقیقتا در این زمینه هیچ شفافسازی نشده است که میخواهند چه کار کنند! حتی اینکه چه طرحهایی در صد سند در اولویت هستند، یا میزان بودجه و مسائل این چنینی همه در ابهام است. در هر صورت احساس شخصیام این است که کم شدن بودجه سازمان سینمایی به شکل جدی روی تولیدات مرکز گسترش اثر گذاشته و اگرچه امیدوارم این طرح به اجرا برسد اما با این وضعیت، چشمانداز روشنی را مشاهده نمیکنم.
به گزارش ایسنا، پیش از برگزاری جشنواره سینما حقیقت، شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره اینکه گفته میشود طرح «صد سند» متوقف شده است، گفت: «پروژههای صد سند متوقف نشده است و فقط کمی کُند پیش میرود ... تا کنون 10 طرح در قالب صد سند به دست ما رسیده که دو یا سه عنوان از آنها وارد پرسه اجرا شدهاند و ما در حال بررسی سایر طرحها هستیم ... ما مشکل مالی آنچنانی در زمینه تامین مالی این پروژهها نداریم اما همان طور که گفتم تعداد طرحهای رسیده به دست ما زیاد نیستند وهمین امر باعث کندی در این بخش شده است».
انتهای پیام


نظرات