• سه‌شنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 91083019768
  • منبع : نمایندگی یزد

چاقی شکمی خطرناک‌ترین نوع چاقی

چاقی شکمی خطرناک‌ترین نوع چاقی

ایسنا/یزد مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، خطرناک‌ترین نوع چاقی را تجمع چربی در ناحیه شکم دانست.

مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، خطرناک‌ترین نوع چاقی را تجمع چربی در ناحیه شکم دانست.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، "یوسف نقیایی" با بیان این که دریافت انرژی بیش از حد نیاز موجب چاقی می‌شود، گفت: افزایش وزن و چاقی یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، چرا که افزایش وزن سبب افزایش کار قلب می‌شود، همچنین فشارخون بر اثر وزن اضافی بالا می‌رود و ممکن است میزان کلسترول بد و تری‌گلیسیرید نیز افزایش یابد.

وی با اشاره به این که خطرناک‌ترین نوع چاقی تجمع چربی در ناحیه شکم است، خاطرنشان کرد: اندازه دور کمر بیش از ۱۰۲ سانتیمتردر آقایان و بیش از ۸۸ سانتی‌متر در خانم‌ها پرخطر محسوب می‌شود، بنابراین باید اندازه دور کمر آقایان به کمتر از ۹۴ و در خانم‌ها به کمتر از ۸۰ سانتی‌متر رسانده شود.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: افرادی که چربی اضافی در بدن به خصوص در ناحیه شکمی دارند، برای ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی مستعدترند، حتی اگر هیچ کدام از عوامل خطر دیگر در آن‌ها وجود نداشته باشد.

نقیایی با بیان این که کاهش وزن در افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند، موجب کاهش کلسترول بد و همچنین کاهش فشار خون می‌شود، متذکر شد: بهترین راه برای دستیابی به وزن دلخواه داشتن رژیم غذایی کامل و سالم است. همچنین بهترین روش کاهش وزن کاهش دریافت مواد قندی و چربی است.

وی در ادامه افزود: روغن ماهی، زیتون و مغز‌ها از منابع خوب روغن هستند، ولی نباید بیشتر از نیاز مصرف شوند چون باعث چاقی می‌شوند، چرا که مصرف بیش از حد هرگونه روغن می‌تواند باعث چاقی شود.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر این که برنامه‌های پیشگیری از چاقی باید در سنین کودکی و در زیر ۱۲ سالگی شروع شود، گفت: ممکن است افراد چاق یا دارای اضافه وزن برای کاهش وزن خود مشکلات زیادی داشته باشند.

وی اضافه کرد: این افراد باید به یاد داشته باشند که حتی کاهش مقدار کمی از وزن بدن به آن‌ها در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی کمک خواهد کرد به عبارت دیگر؛ حتی یک کاهش وزن متوسط (۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن)، می‌تواند به کاهش میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.

وی کاهش مصرف چربی و افزایش مصرف میوه جات، سبزیجات و حبوبات را از مواردی عنوان کرد که افراد می‌توانند از این طریق به کاهش وزن برسند.

وی توصیه کرد: غذا به شیوه صحیحی جهت کاهش کلسترول، چربی اشباع، چربی ترانس، و کالری‌ها تهیه شود و تا حد امکان غذای کاملی دریافت شود.

مدیرگروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که غذاهایی که در اغلب رستوران‌ها و مراکز تهیه غذاهای سرپایی سرو می‌شوند، داری چربی و کلسترول بسیار بالایی هستند، افزود: غذا خوردن در بیرون از منزل به مفهوم از دست دادن کنترل بر روی برنامه غذایی نیست با تفکری منطقی و انتخابی درست، افراد می‌توانند رژیمی کم کلسترول و کم چربی را رعایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha