• یکشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 91090501703
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

یافته‌های یک تحقیق دانشگاهی حاکیست:

تزریق «مارکایین» 0.25 درصد راهکاری مناسب برای کاهش درد پس از سزارین

نتایج یک پژوهش جدید نشان داد: تزریق موضعی مارکایین 0.25 درصد در محل برش جراحی سزارین سبب کاهش شدت درد در ساعات اولیه پس از جراحی و نیز نیاز کمتر به مصرف مسکن می‌شود.

نتایج یک پژوهش جدید نشان داد: تزریق موضعی مارکایین 0.25 درصد در محل برش جراحی سزارین سبب کاهش شدت درد در ساعات اولیه پس از جراحی و نیز نیاز کمتر به مصرف مسکن می‌شود.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، از عمده‌ترین مشکلات پس از اعمال جراحی، کنترل درد بیماران است. درد کنترل نشده می‌تواند منجر به عوارضی نظیر افزایش انعقادپذیری، افزایش مصرف اکسیژن میوکارد تضعیف یا مهار سیستم تنفسی شود. برای کنترل درد بعد از عمل، روش‌های متعددی وجود دارد که از بین آن‌ها روش‌های موضعی به دلیل عوارض کمتر نسبت به سایر روش‌ها مثل مخدرها و روش‌های نورواگزیال امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

مطالعه‌ای به منظور مقایسه تأثیر تزریق مارکایین 0.25 درصد با لیدوکایین دو درصد در محل برش جراحی در کنترل درد بیماران پس از جراحی سزارین توسط دکتر ماندانا منصور قناعی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همکارانش انجام شده است.

در این کارآزمایی بالینی دو سویه کور، 90 زن با حاملگی اول و ترم پس از اخذ رضایت آگاهانه، به صورت تصادفی به سه گروه 30 نفره تقسیم شدند. تمام بیماران تحت بی‌حسی اسپاینال قرار گرفتند. در انتهای عمل، در گروه اول 10 سی‌سی مارکائین 0.25 درصد به اضافه 20 سی سی نرمال‌سالین، در گروه دوم 10 سی‌سی لیدوکائین دو درصد به اضافه‌ 20 سی‌سی نرمال‌سالین و در گروه سوم همان حجم نرمال سالین در لایه‌های مختلف شکم (پریتوئن، عضله و زیر جلد) تزریق شد.

سپس شدت درد بیماران پس از عمل در ساعات یک، دو، سه، چهار، هشت و 12 توسط مقیاس دیداری درد (AS) و زمان تجویز اولین دوز شیاف دیکلوفناک و میانگین مقدار مصرف آن در ساعات مذکور، در گروه‌های مختلف اندازه‌گیری و مقایسه شد. جهت تجزیه و تحلیل نهایی از نرم‌افزار آماری SPSS و روش‌های آنالیزONE WAY ANOVA وRepeated Measure، General linear model و آزمون تعقیبی Tukey استفاده شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که میانگین شدت درد در ساعات چهار، سه، دو و یک در گروه مارکائین به ترتیب 3.33، 3.46 ، 3.6 ، 3.33 و در گروه لیدوکائین به ترتیب 4.4، 4.8، 4.16، 3.56 و در گروه نرمال‌سالین 5.43، 5.66 ، 6.3 و 4.5 بود. میانگین زمان تجویز اولین دوز شیاف دیکلوفناک در گروه مارکائین 2.56، لیدوکائین 2.53 و در نرمال‌سالین 1.53 بود.

با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس One Way ANOVA تفاوت آماری معنی‌داری بین میانگین VAS کل طی 12ساعت در سه گروه وجود داشت و در تمام ساعات مذکور گروه مارکایین کمترین میزان درد را داشت.

نتایج این پژوهش نشان داد که تزریق موضعی مارکایین 0.25 درصد در محل برش جراحی سزارین نسبت به لیدوکایین دو درصد می‌تواند سبب کاهش شدت درد در ساعات اولیه پس از جراحی و نیز نیاز کمتر به مصرف مسکن شود.

نتایج این پژوهش در مجله علوم پزشکی گیلان منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha