• سه‌شنبه / ۷ آذر ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 91090703001
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

عمارت تومانیانس ثبت ملی شد

عمارت تومانیانس ثبت ملی شد

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت عمارت تومانیانس یا همان عمارت وینق شهرستان خداآفرین در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت عمارت تومانیانس یا همان عمارت وینق شهرستان خداآفرین در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، تراب محمدی با اعلام این خبر افزود: عمارت قدیمی تومانیانس، کوشکی است که حدود صد سال پیش و در دوره قاجار توسط سرکیس تومانیانس در روستای وینق ساخته شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص این اثر یادآور شد: ساختمان تاریخی تومانیانس در دو طبقه و با بخش‌هایی مانند ایوان سراسری ( بالکن) دور تا دوری، شش برج، مانند قلعه‌های قدیمی فرانسه و به سبک عمارت‌های قرن نوزدهم اروپا و روسیه بر بالای یک تپه سنگی ساخته شده است.

محمدی با بیان اینکه ساختمان از سنگ‌های بزرگ و تراشیده شده بنا شده و دارای آب آشامیدنی است، تشریح کرد: آب آشامیدنی بوسیله لوله‌های سفالی به داخل اتاق‌ها و سایر قسمت‌ها برده می‌شده و در میان دیوارها لوله‌های سفالی وجود داشته که آب گرم در آنها جریان یافته و اتاقها را گرم می‌کرده است.

وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن بنا بر روی تپه‌ای سنگی آن را همانند قلعه جلوه می‌دهد، افزود: این ساختمان که بخاطر کنترل منطقه ساخته شده است، در زبان محلی با نام کانتور شناخته می‌شود.

محمدی تشریح کرد: چون صاحب عمارت وینق یک ارمنی بوده، در ساخت آن از سبک معماری اسلامی ایرانی استفاده نشده است و از فضاهایی که در معماری ایران تحت عناوینی مانند شاه‌نشین، دری، هشتی و تنبی نام برده می‌شود، خبری نیست.

وی با اشاره به آسیب‌های وارد شده به بنا در طول زمان، از آغاز مرمت عمارت وینق پیش از ثبت ملی آن خبر داد و گفت: تاکنون اقدامات مرمتی و بازسازی مانند آواربرداری داخل، برداشت دیوارها و الحاقات اضافی، مرمت بدنه‌های سنگی و پایه‌های در حال ریزش، بازسازی انتهای دیوارهای فروریخته و تخریب شده و نیز تهیه و نصب تیرهای چهار تراش پوشش کف و سقف مناره‌ها در این عمارت انجام گرفته است.

محمدی اظهار امیدواری کرد: با ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور، عملیات مرمت و بازسازی آن سرعت بیشتری خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، عمارت قاجاری تومانیانس (وینق) در روستای وینق و در غرب روستا و چسبیده به آن و بر بالای تپه‌ای سنگی که حدود 50 متر از مرکز روستا ارتفاع دارد، قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش، عمارت قاجاری تومانیانس (وینق) یکی از 15 اثری است که در پنجمین همایش ملی شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی در استان البرز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha