• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91090803396
  • خبرنگار : 71251

ایران هفتمین تولیدکننده گوجه‌فرنگی در جهان

ایران هفتمین تولیدکننده گوجه‌فرنگی در جهان

ایران با داشتن حدود 150 هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید پنج میلیون و 800 هزار تن گوجه‌فرنگی در سال هفتمین تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود.

ایران با داشتن حدود 150 هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید پنج میلیون و 800 هزار تن گوجه‌فرنگی در سال هفتمین تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کشور هند با تولید سالانه 130 میلیون تن گوجه‌فرنگی اولین تولید‌کننده‌ و کشور چین با تولید بیش از 32.5 میلیون تن دومین تولیدکننده این محصول در جهان هستند.

پس از آن آمریکا، ترکیه، ایتالیا، برزیل، ایران، اسپانیا، مکزیک و روسیه تولیدکنندگان بزرگ گوجه‌فرنگی در جهان محسوب می‌شوند و اسپانیا، ایتالیا و یونان نیز بزرگترین صادرکنندگان گوجه‌فرنگی فرآوری شده هستند.

در ایران جیرفت و کهنوج، کازرون، بندر‌عباس و میناب، دزفول و دیر( استان بوشهر) مناطق عمده تولید گوجه‌فرنگی بهاره هستند و در پاییز نیز این محصول فقط در دزفول برداشت می‌شود.

تولید تابستانه گوجه‌فرنگی در ورامین، طارم، مشهد، شیراز، مرند، میاندوآب، قزوین، گرگان، قصر شیرین (استان کرمانشاه)، پلدختر، ازنا (استان لرستان)، اصفهان و شاهرود صورت می‌گیرد و استان بوشهر، میناب و بندر‌عباس، لار و لامرد (استان فارس) برداشت‌کننده گوجه فرنگی زمستانه کشورمان محسوب می‌شوند.

ایران یکی از صادرکنندگان گوجه‌فرنگی و رب گوجه به کشور‌های عراق، روسیه، امارات متحده عربی‌، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، رومانی و ایتالیا است.

عملکرد تولید گوجه‌فرنگی کشور از 18 تن در هر هکتار سال 57 به 38 تن در هکتار در حال حاضر افزایش یافته است.

طبق اعلام فائو میانگین عملکرد تولید گوجه‌فرنگی در ایران از میانگین عملکرد جهان بالاتر است، چراکه میانگین عملکرد تولید گوجه فرنگی در دنیا در هر هکتار بالغ بر 27 تن بوده اما در ایران 38 تن در هر هکتار است.

تولید بذر و نشاء، توسعه‌ی مکانیزاسیون و توسعه‌ی صادرات از زمینه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این محصول است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۲-۲۷ ۱۴:۴۱

سلام و خسته نباشید. اطلاعات، خیلی خوب ولی خیلی محدود است. ان‌شاءالله جامعتر شود. با سپاس