• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 91090803463
  • منبع : نمایندگی مازندران

سرشماری 90 گونه پرنده مهاجر در تالاب فریدونکنار

سرشماری 90 گونه پرنده مهاجر در تالاب فریدونکنار

ایسنا/مازندران معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: 90 گونه پرنده مهاجر اعم از آبزی، کنار‌ آبزی و خشک زی در تالاب فریدونکنار سرشماری شدند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: 90 گونه پرنده مهاجر اعم از آبزی، کنار‌ آبزی و خشک زی در تالاب فریدونکنار سرشماری شدند.

داریوش مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه مازندران‌، اظهار کرد: منطقه تیراندازی ممنوع فریدونکنار دارای 5 هزار و 427 هکتار است که در نزدیکی شهر فریدونکنار واقع است و یکی از تالاب‌های مناطق جلگه‌ای محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تالاب فریدونکنار از معروفیت ملی برخوردار است و این منطقه از جمله تالاب‌های مهم بین‌المللی به شمار می‌رود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: بیشتر اهمیت تالاب فریدونکنار به دلیل روش‌های صید سنتی است که بیش از سه قرن سابقه دارد.

مقدس با اشاره به ساخت تالاب‌هایی تحت عنوان دامگاه در منطقه فریدونکنار گفت: کشاورزان، دامگاه‌هایی با استفاده از نی و حصیر در مزارع شالیزاری احداث می‌کنند و پرندگان زمستان گذران جهت تغذیه و استراحت در این منطقه حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه تالاب فریدونکنار مصنوعی بوده و توسط انسان ساخته شده است، افزود: امنیت نسبی توسط کشاورزان در این منطقه برقرار می‌شود و تیرانداری و هر عاملی که سبب ایجاد سروصدا در منطقه شود، ممنوع است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: 90 گونه پرنده مهاجر اعم از آبزی ، کنار آبزی و خشک زی در تالاب فریدونکنار سرشماری شدند.

مقدس اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم تالاب بین‌المللی فریدونکنار وجود درنای سیبری در فصل زمستان است که این گونه پرنده در خطر انقراض است.

وی یادآور شد: همچنین دو گونه قو، انواع غازها‌، اردک‌های سر‌سبز‌، سرحنایی‌، نوک‌پهن‌، سیل‌وش و انواع گلوه از گونه‌های این منطقه هستند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: همچنین براساس مطالعات انجام شده 55 گونه گیاهی‌، 10 گونه ماهی‌، 6 گونه خزنده و 5 گونه دو زیست در منطقه فریدونکنار شناسایی شدند.

مقدس با تاکید بر استفاده از روش‌های صید سنتی از جمله دوما در این منطقه گفت: جهت حفظ تنوع زیستی پرندگان در حال انقراض برخی از روش‌های صید سنتی باید استفاده شود.

وی اظهار کرد: طرح مدیریت تالاب فریدونکنار از سال 82 تا 88 در راستای حفاظت از پرندگان تهیه شده که پیگیری این هستیم این طرح را از سال آینده اجرایی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha