• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91091306737
  • خبرنگار : 71191

محور فرهنگی یزد زودتر از بافت تاریخی شهر در راه ثبت جهانی گام می‌گذارد

محور فرهنگی یزد زودتر از بافت تاریخی شهر در راه ثبت جهانی گام می‌گذارد

به جای پرونده‌ی بافت تاریخی یزد، نخست پرونده‌ی محور فرهنگی - تاریخی بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی به یونسکو فرستاده می‌شود.

به جای پرونده‌ی بافت تاریخی یزد، نخست پرونده‌ی محور فرهنگی - تاریخی بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی به یونسکو فرستاده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: از حدود 10 روز دیگر، کار تکمیل پرونده‌ی محور فرهنگی - تاریخی بافت یزد با همکاری اساتید دانشکده‌ی معماری دانشگاه یزد آغاز می‌شود و بعد از تکمیل، پرونده برای ادامه‌ی کارها به معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور فرستاده می‌شود.

بهرام رضایی با بیان این‌که قرار قبلی بسته‌شده برای تهیه‌ی پرونده‌ی بافت تاریخی یزد تا نوروز 1391 بود، گفت: در آن زمان، پرونده تهیه و براساس شرح خدمات برای پرونده‌های ثبت جهانی، تکمیل شد و به معاونت میراث فرهنگی کشور برای بررسی فرستاده شد؛ اما با توجه به این‌که پرونده‌ی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به‌عنوان یک بافت تاریخی کامل برای نخستین‌بار در کشور تهیه شده بود و اولین تجربه‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تهیه‌ی این‌گونه پرونده‌ها بود، با نظر کارشناسان این حوزه به این نتیجه رسیدیم که هنوز باید کارهای بیشتری روی این پرونده انجام شود.

او ایجاد دفتر مطالعات بافت جهانی یزد را از جمله اقدامات در دست انجام برای تکمیل پرونده‌ی بافت تاریخی یزد دانست و با اشاره به توافقی که این اداره کل با اساتید دانشکده‌ی معماری دانشگاه یزد برای تکمیل این پرونده داشته است، بیان کرد: شرح خدماتی در این زمینه تهیه شده که در آن، ضوابط معماری و شهرسازی شامل حفاظت، مرمت و نوسازی در قالب یک طرح دیده شده، این شرح خدمات با حضور متولیان و دستگاه‌های زیرساختی که عضو کارگروه زیربنایی هستند، تدوین شده است.

وی با بیان این‌که مشاور قبلی پرونده‌ی ثبت جهانی یزد کار خود را به‌درستی انجام نداده بود، ادامه داد: اگر این کار درست انجام می‌شد، اکنون نتیجه‌ی بهتری می‌گرفتیم. به همین دلیل قصد داریم محور فرهنگی - تاریخی بافت یزد را نخست در فهرست میراث جهانی ثبت کنیم و در ادامه، مانند پرونده‌ی اصفهان دیگر بخش‌ها را به این پرونده الحاق کنیم.

رضایی افزود: محور فرهنگی - تاریخی بافت یزد عرصه‌ی این بافت تاریخی است که ستون فقرات آن را تشکیل می‌دهد و محدوده‌ی بافت تاریخی نیز حریم این محور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha