• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 91091407612
  • منبع : نمایندگی یزد

ساخت و سازهای غیرمجاز، معضل بافت تاریخی یزد

ساخت و سازهای غیرمجاز، معضل بافت تاریخی یزد

ایسنا/یزد ساخت و سازهای غیرمجاز و به کارگیری مصالح نامتناسب با سیمای بافت تاریخی، امروزه به یکی از معضلات بافت تاریخی یزد تبدیل شده است و این مساله، دل برخی از دوست داران میراث فرهنگی را به درد آورده که با تماس با دفتر خبرگزاری خواستار پیگیری و جلوگیری از بروز این تخلفات در قلب بافت تاریخی یزد شدند تا در مسیر ثبت این بافت در فهرست آثار جهانی خدشه‌ای وارد نشود.

ساخت و سازهای غیرمجاز و به کارگیری مصالح نامتناسب با سیمای بافت تاریخی، امروزه به یکی از معضلات بافت تاریخی یزد تبدیل شده است و این مساله، دل برخی از دوست داران میراث فرهنگی را به درد آورده که با تماس با دفتر خبرگزاری خواستار پیگیری و جلوگیری از بروز این تخلفات در قلب بافت تاریخی یزد شدند تا در مسیر ثبت این بافت در فهرست آثار جهانی خدشه‌ای وارد نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه یزد، با اشاره به تدوین طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد، وسعت بافت تاریخی یزد را 919 هکتار شامل بافت تاریخی متصل و منفصل اعلام کرد و افزود: این بافت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بهرام رضایی اعلام کرد: طرح جامع بافت تاریخی یزد با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بافت تاریخی و بررسی محاسن و مشکلات بافت بیش از 2.5 ماه است در شهر یزد به تصویب کارگروه زیربنایی استان رسیده است که در قالب آن وظایف تمامی دستگاه های شهری برای حفاظت، نظارت و نگهداری از این میراث کهن تاریخی مشخص شده است.

به گفته وی، این طرح در بردارنده کلیه کاربری‌ها و تغییر کاربری‌ها، تعریض و عدم تعریض معابر، سطوح، سطح اشغال، طبقات ساخت، تراکم، مصالح و حتی نماهای کار شده است.

رضایی وظیفه این سازمان در طرح جامع حفاظت را بیان ارزش‌های فرهنگی و تاریخی بافت عنوان کرد و افزود: ما مسوولیتی در قبال ساخت و سازهای غیرمجاز نداریم و مسوولیت ما حفاظت از بناهای تاریخی است و ورود ما به این عرصه نیز از روی ناچاری در راستای حفاظت از بناهای تاریخی صورت می‌گیرد.

این مسوول بیشترین مشکل در بروز تخلفات در ساخت و سازهای جدید را مربوط به اماکن فرهنگی و مذهبی عمومی دانست و تصریح کرد: متاسفانه هماهنگی از قبل با سازمان صورت نمی‌گیرد و طرح از سوی مجری اجرا شده و هزینه می‌شود در صورتی که اگر از قبل با سازمان هماهنگی صورت گیرد، طرحی متناسب با نیازها تهیه و برای اجرا به مجری تحویل می‌شود.

وی متولی صدور پروانه و نظارت بر نوع ساخت و مصالح به کار رفته در بناهای بافت تاریخی را شهرداری دانست و افزود: استفاده از سقف شیروانی در ساخت و سازهای بافت قدیم تخلف است و مهندس ناظر ساختمان از سوی شهرداری باید بر اجرای ساختمان نظارت داشته باشد تا چنین تخلفاتی بروز نکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha