• جمعه / ۱۷ آذر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91091708923
  • خبرنگار : 71431

وقتی آتش آرزوهای 28 دختر بچه را سوزاند

وقتی آتش آرزوهای 28 دختر بچه را سوزاند

37 دانش‌آموز دختر، هرکدام با آرزویی در سر، صبح زود خانه روستایشان را ترک کرده و به مدرسه رفتند تا وقتی بزرگ شدند یکی دکتر شود و دیگری خانم معلم، اما آن روز، روزشان نبود و شاید آن بوسه مادر آخرین بوسه بر پوست نرم صورتشان و آن نوازش پدر، آخرین نوازش بر موهای پرپشت‌ آنان بود، آتش بخاری همه چیز را سوزاند و حتی به صورت این فرشتگان رحم نکرد.

37 دانش‌آموز دختر، هرکدام با آرزویی در سر، صبح زود خانه روستایشان را ترک کرده و به مدرسه رفتند تا وقتی بزرگ شدند یکی دکتر شود و دیگری خانم معلم، اما آن روز، روزشان نبود و شاید آن بوسه مادر آخرین بوسه بر پوست نرم صورتشان و آن نوازش پدر، آخرین نوازش بر موهای پرپشت‌ آنان بود، آتش بخاری همه چیز را سوزاند و حتی به صورت این فرشتگان رحم نکرد.

به گزارش خبرنگار«حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حوالی ساعت 8:30 صبح روز چهارشنبه 15 آذرماه بخاری نفتی کاربراتوری کلاس چهارم دخترانه دبستان «انقلاب‌اسلامی» روستای «شین‌آباد» دچار آتش‌سوزی شد و آن‌طور که اسماعیل‌زاده، مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان آذربایجان‌غربی گفته است در حین خروج این بخاری از کلاس درس، این بخاری از دست خدمه مدرسه رها شده و کلاس درس را به آتش کشید.

وی با تاکید براینکه بر اساس اظهارات مدیر این مدرسه روستایی، بخاری نفتی آتش‌ گرفته، کاربراتوری و استاندارد بود، گفت: این بخاری به‌یک باره آتش گرفت و مدیر مدرسه به همراه خدمتکار برای خروج این بخاری از کلاس درس اقدام کرده‌اند که در حین خروج بخاری از دست آنان رها شد.

انتقال 11 دانش‌آموز به تبریز

پذیرش 4 تن در بخش آی‌سی‌یو

دکتر حمیدرضا عمرانی ، رییس اورژانس آذربایجان‌غربی نیز در تشریح آخرین وضعیت دانش‌آموزان مصدوم در این حادثه به ایسنا، گفت: پس از اعلام وقوع این حادثه چندین دستگاه آمبولانس به این محل اعزام و کلیه مصدومان که 32 تن بودند برای ادامه درمان از مدرسه به بیمارستان پیرانشهر منتقل شدند و پس از انجام اقدامات اولیه در بیمارستان پیرانشهر، اورژانس به کمک 10 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس که از شهرستان‌های «اشنویه»، «مهاباد»، «پیرانشهر»، «ارومیه» و ... آمده بودند، 28 تن از دانش‌آموزان را به بیمارستان امام‌خمینی (ره) ارومیه منتقل کردند.

عمرانی همچنین از انتقال 11 تن از دانش‌آموزان دختر حادثه‌دیده به بیمارستان سینای تبریز خبرداد و گفت:‌ شش دانش‌آموزان دختر به اسامی «سیران یگانه»، «اسماء دروی»، «نادیه صالحی» هر کدام با 40 درصد سوختگی و«ساریار رسولی‌زاده»، «فریده امیدوار» و «آمنه اسماعیل‌پور» نیز به ترتیب با 46، 20 و 17 درصد سوختگی، چهارشنبه برای ادامه درمان از ارومیه به تبریز منتقل و پنج تن دیگر نیز پنجشنبه برای ادامه درمان به تبریز اعزام شدند.

رییس اورژانس آذربایجان‌غربی اضافه‌ کرد: تاکنون 11 تن از دانش‌آموزان این مدرسه ابتدایی به تبریز منتقل شده و 17 تن دیگر نیز در بیمارستان امام‌خمینی (ره) ارومیه تحت درمان هستند که از میان 11 دانش‌آموز اعزامی به تبریز چهارتن از آنان در بخش آی‌سی‌یو و مابقی در بخش سوختگی بیمارستان سینای تبریز پذیرش شده‌اند.

رییس اورژانس آذربایجان‌غربی درباره 32 تن مصدوم این حادثه، اظهارکرد: دو تن از افراد مصدوم به شکل سرپایی درمان شدند و دو تن دیگر نیز با توجه به این که نیازی به انتقال نداشتند در همان مراکز درمانی پیرانشهر پذیرش شدند و 28 تن دیگر نیز به ارومیه آمدند که 11 تن از آنان به تبریز منتقل شده‌اند.

به گفته عمرانی، معلم و خدمات مدرسه در میان افرادی که به ارومیه منتقل شدند، نبودند و احتمالا این افراد در میان چهار مصدومی بودند که به شکل سرپایی مداوا یا در مرکز درمانی پیرانشهر پذیرش شده‌اند.

آمبولانس حامل یکی از دانش‌آموزان مصدوم واژگون نشده است

وی همچنین در خصوص خبری که درباره واژگون شدن آمبولانس حامل یکی از دانش‌آموزان مصدوم در جاده منتشر شده بود نیز به ایسنا گفت: این آمبولانس که متعلق به ارتش بود، واژگون نشده و تنها پس از انحراف از مسیر با توجه به برفی‌بودن جاده امکان ادامه مسیر برایش وجود نداشت که ما بلافاصله آمبولانس دیگری را به منطقه اعزام و مصدوم را با آن آمبولانس به بیمارستان منتقل کردیم.

رییس اورژانس آذربایجان‌غربی با بیان اینکه احتمالا دو یا سه تن از دانش‌آموز مصدوم در سه روز آینده از بیمارستان مرخص شوند، گفت: با توجه به این که علت جراحت این افراد سوختگی است، باید تحت درمان قرار بگیرند و در حال حاضر نمی‌توان زمانی برای ترخیص آنان از بیمارستان اعلام کرد.

عمرانی درباره بیشترین میزان آسیب وارد شده به اعضای بدن دانش‌آموزان مقطع چهارم ابتدایی دبستان روستای «شین‌آباد» نیز گفت: بیشترین آسیبی که به این افراد وارد شده از ناحیه صورت، لب، حنجره و دهان است.

وی با بیان اینکه تا به این لحظه گزارشی از فوت دانش‌آموزان واصل نشده است، خاطرنشان کرد: از میان مصدومان، 11 دانش‌آموزی که به تبریز اعزام شدند، دارای وضعیت وخیم‌ترهستند.

مصدومان آتش‌سوزی بخاری نفتی دبستان دخترانه پیرانشهر - بیمارستان تبریز

سفر معاون آموزش و پرورش به پیرانشهر برای بررسی حادثه

مرتضی رییسی، معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز که به دستور حاجی بابایی و برای بررسی حادثه به پیرانشهر سفر کرده، با بیان اینکه اعتباراتی برای استانداردسازی وسایل گرمایشی مدارس نیز تامین شده است به ایسنا گفت: مسئولان آموزش و پرورش در تلاشند تا کلیه مدارس از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنند و در همین راستا تمامی مدارس تنها مجاز به استفاده از دو سامانه حرارتی مرکزی و بخاری‌های نفتی کاربراتوری استاندارد هستند که بخاری‌های نفتی کاربراتوری استاندارد در مدارسی به کار می‌رود که کلاس‌های آن اندک است یا سیستم حرارتی مرکزی برای آنجا صرفه ندارد.

رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفت: 30 درصد مدارس کشور، از بخاری نفتی برای گرمایش استفاده می‌کنند.

رییسی در مورد علت حادثه آتش‌سوزی مدرسه «شین‌آباد» گفت: علت اصلی این حادثه مشخص نیست. تاکنون دو احتمال برای این حادثه در نظر گرفته شده که یکی سوخت ناقص بخاری کلاس و دیگری سهل‌انگاری سرایدار مدرسه است.

وی ادامه داد: با وجود کپسول آتش‌نشانی در مدرسه، متاسفانه وسعت آتش به قدری بود که این کپسول‌ها، کفاف اطفای حریق را نکرده بودند.

وی با اشاره به این‌که «مصدومان این حادثه 30 تن بوده‌اند و نه 37 تن» خاطرنشان کرد: از این 30 تن، یک تن در بیرون از کلاس بود که البته به او آسیبی نرسید. یک تن دیگر از مصدومان نیز به صورت سرپایی مداوا شد. 28 تن دیگر از این مصدومان هم‌اکنون تحت مداوا هستند 16 تن از آنان در ارومیه بستری‌اند و 12 تن دیگر به تبریز منتقل شده‌اند.

رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور یادآور شد: روز چهارشنبه شش مصدوم به علت وخامت مصدومیت‌شان به بیمارستان سینای تبریز منتقل شده بودند که امروز نیز شش تن دیگر به علت وخامت به این بیمارستان انتقال یافتند.

وی درباره اینکه با وجود گازشهری موجود در روستای شین‌آباد پیرانشهر چرا این مدرسه گازکشی نشده است؟ گفت: طبق مبحث 17 مقررات ملی ساختمان، گازکشی مستقیم به اماکن عمومی مثل مدارس و دانشگاه، ممنوع است مگر این‌که از سیستم حرارتی مرکزی برای تامین گرمایش آن‌ها استفاده شود که البته با توجه به روستایی بودن این مدرسه، عملا استفاده از سیستم حرارتی مرکزی امکانپذیر نبود.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به تعداد کم دانش‌آموزان، استفاده از سیستم حرارتی مرکزی، ارزش اقتصادی نداشت.

رییسی با اعلام این‌که «مدرسه شین‌آباد در سال 61 تاسیس شده است» یادآور شد: دو کلاس دخترانه که دچار حریق شدند، 8 سال پیش توسط خیران مدرسه‌ساز بازسازی شده بودند.

30 درصد مدارس برای گرمایش از بخاری نفتی استفاده می‌کنند

وی در ادامه با اعلام اینکه «در حال حاضر 500 هزار کلاس درس در کشور موجود است»، اظهارکرد: 30 درصد این مدارس برای گرمایش خود از بخاری نفتی استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: عمده مدارسی که از بخاری نفتی برای سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند، قدمت بالایی دارند و عمده آنها نیز در روستاها واقع هستند.

رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور یادآور شد: سال 89 براساس برآوردی که به عمل آمد، برای تامین اعتبار تبدیل سیستم گرمایش این 30 درصد کلاس برای سیستم حرارتی مرکزی اعتبار سنگینی به دست آمد که خارج از توان ما بود.

وی در رابطه با اینکه چرا دو میلیارد تومان مربوط به نوسازی مدارس در آذربایجان‌غربی طی دو سال گذشته به مرکز عودت داده شده است؟ اظهارکرد: این موضوع تکذیب می‌شود. در سطح کشور هیچ‌گونه برگشت بودجه عمرانی نداریم؛ چراکه ما حتی با مشکل تامین اعتبار مواجهیم و لزومی ندارد که اعتباری به مرکز برگشت داده شود.

رییسی با بیان اینکه در استفاده از سیستم‌های گرمایشی باید نکات ایمنی رعایت شود و بازرسی‌های فنی و به موقع صورت بگیرد، ابراز امیدواری کرد: پس از این دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم و چنین اتفاقاتی به حداقل برسد.

انگشت اتهام به سوی وزارت آموزش و پرورش

وزیر باید استعفا دهد

رسول خضری، نماینده مردم سردشت و پیران‌شهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در دبستانی دخترانه در روستای «شین‌آباد» شهرستان پیرانشهر اظهارکرد: در حال حاضر جا دارد وزیر آموزش و پرورش از سمت خود استعفا کند.

وی ادامه داد: واقعا نمی‌دانم تاسف می‌تواند پاسخگویی این حادثه باشد یا خیر؟ در هر جای دنیا این اتفاقی می‌افتاد وزیر آموزش و پرورش آن استعفا می‌داد و در حال حاضر وزیر آموزش و پرورش باید از سمت خود استعفا دهد.

نماینده مردم پیرانشهر با انتقاد از تعلل و کم‌کاری در استفاده نابجا از بخارهای نفتی در مدارس مناطق مرزی و محروم، تصریح‌کرد: متاسفانه همیشه چنین حوادثی وجود داشته و مسئولان هیچ‌گاه پاسخگو نبودند و انتظار می‌رود در حال حاضر مسئولان با پاسخگویی شفاف و چاره‌اندیشی درست دلیل استفاده از بخارهای نفتی و عدم‌استفاده از انشعاب گازی در آن منطقه را توضیح دهند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین از پیگیری طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در خانه ملت خبر داد و به ایسنا گفت: در حالی در این مدرسه از بخاری‌های نفتی کاربراتوری استفاده می‌شد که در چهار سمت این مدرسه دخترانه، به فاصله حدود پنج متر، علمک گاز بود. بنابراین جای هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی از مقصران حادثه است

خضری، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی را یکی از مقصران بروز این حادثه اعلام‌کرد و افزود: همان‌طور که گفته شد این اتفاق درحالی رقم خورد که با وجود گازکشی به این روستا، از بخاری نفتی برای گرمایش این مدرسه استفاده می‌شد؛ علاوه بر این آتش‌سوزی در بخشی از مدرسه رخ داد که قسمت قدیمی آن محسوب می‌شد.

وی افزود: متوسط تعداد حضور دانش‌آموز در یک کلاس ابتدایی 24 نفر است، اما در این کلاس چهارم ابتدایی دخترانه 37 دانش‌آموز تحصیل می‌کردند که وزیر آموزش و پرورش باید نسبت به این مسایل پاسخگو باشد.

خضری تصریح‌کرد: وزیر آموزش و پرورش باید در رابطه با اتفاقاتی که برای این دانش‌آموزان و همچنین اتفاقی که چندی پیش برای دانش‌آموزان عازم راهیان‌نور اتفاق افتاد و برخی مسائل دیگر در مجلس جوابگو باشد؛ در چنین شرایط به وجود آمده‌ای، وزیر آموزش و پرورش باید استعفا کند.

به گفته نماینده مردم سردشت و پیرانشهر مسئولان آموزش و پرورش باید پاسخگو باشند، چرا از میزان بودجه‌ای که برای نوسازی و تجهیز مدارس به استان تعلق می‌گیرد بیشترین آن در مرکز استان صرف می‌شود و به مناطق مرزی توجهی کمتری صورت می‌گیرد.

همچنین در جلسه روز پنجشنبه مجلس شورای اسلامی مقرر شد نمایندگان وزیر آموزش و پرورش در هفته آتی برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حاضر شود.

قول استاندار آذربایجان‌غربی برای پرداخت تمام هزینه‌های درمان دانش‌آموزان

جلال‌زاده، استاندار آذربایجان‌غربی نیز پس از این حادثه با حضور در مرکز آموزشی درمانی امام‌خمینی (ره) ارومیه ضمن عیادت از مصدومان حادثه مدرسه روستایی «شین‌آباد» پیرانشهراز نزدیک روند مداوای این افراد را بررسی کرد و با تاکید بر اینکه مداوا و درمان مصدومان اولویت اول به شمار می‌آید، گفت: نجات جان دانش‌آموزان حادثه‌دیده و درمان کامل آنان مهمترین اولویت در رسیدگی به حادثه دلخراش آتش‌سوزی در مدرسه روستایی «شین‌آباد» است.

وی با اشاره به انتقال تعدادی از مصدومان به دلیل سوختگی شدید به تبریز، افزود: کلیه هزینه‌های درمان مصدومان این حادثه را تامین می‌کنیم و در صورت نیاز و تشخیص پزشکان، حادثه‌دیدگان به بیمارستان‌های مجهز تهران منتقل می‌شوند.

پیام همدردی وزیر آموزش و پرورش

به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش پس از آن که در نخستین واکنش به دنبال وقوع حادثه برای اتوبوس دانش‌آموزان راهیان‌نور از خبرنگاران خواسته بود که آن را از مسئولانش بپرسند! این‌بار اقدام به صدور پیام همدردی با دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان کرد و در متن این پیام آورد: خبر غم‌انگیز آتش‌سوزی در دبستان «انقلاب‌اسلامی» روستای «شین‌آباد» پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، برای بنده و تمامی همکارانی که افتخار معلمی دارند، بسیار ناراحت کننده و درد آور بود.

دانش آموزان کلاس چهارم و همکاران این مدرسه با آسیب‌دیدگی و سوختگی خود دل‌های ما را نیز در آتش غم خود سوزاندند.

اینجانب برخود وظیفه می‌دانم ضمن بررسی دقیق حادثه تا مشخص‌شدن علل و نیز بهبودی کامل این عزیزان پیگیری کنم.

مجدداً با دانش‌آموزان و والدین گرامی و معلمان گرانقدر همدردی کرده و ازخداوند متعال برای این عزیزان دانش‌آموزان درخواست شفای کامل دارم.

به گزارش ایسنا، حادثه آتش‌سوزی مدرسه در روستای «شین‌آباد» آذربایجان‌غربی و سوختگی 28 دانش‌آموز دختر مقطع چهارم ابتدایی اگرچه اولین حادثه‌ای نیست که برای دانش‌آموزان رخ داده، اما امید است که مسئولان مربوطه در بررسی حادثه و برخورد با مقصران آن به‌گونه‌ای عمل کنند که دیگر چنین حوادثی برای آینده‌سازان ایران اسلامی رخ ندهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha