• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 91092011006
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

کشف سفالینه‌ی خمره‌ای در اراضی کشاورزی سنقر

کشف سفالینه‌ی خمره‌ای در اراضی کشاورزی سنقر

ایسنا/کرمانشاه سرپرست دفتر باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از کشف سفالینه‌ی خمره‌ای در اراضی کشاورزی شهرستان سنقر و کلیایی خبر داد.

سرپرست دفتر باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از کشف سفالینه‌ی خمره‌ای در اراضی کشاورزی شهرستان سنقر و کلیایی خبر داد.

«احسان احمدی‌نصر»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با بیان مطلب فوق، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های محلی مبنی بر پیدا شدن یک شیء سفالی در اراضی کشاورزی روستای ده خداداد شهرستان سنقر و کلیایی، یگان حفاظت میراث فرهنگی به محل اعزام شدند که پس از تایید موضوع، کارشناس باستان‌شناسی این اداره‌کل نیز به محل اعزام شد.

وی ادامه داد: سفالینه‌ی مذکور با نظارت کارشناس باستان‌شناسی از زمین کشاورزی بیرون کشیده شد و به موزه مردم‌شناسی شهرستان سنقر و کلیایی انتقال داده شد.

احمدی‌نصر گفت: سفالینه‌ی مذکور خمره مانند است که در حریم اثر تاریخی فرهنگی تپه کلک (که پیش از این به ثبت ملی رسیده است) و هنگام شخم‌زنی زمین برای کشاورزی و توسط مردم محلی کشف شد.

این کارشناس ارشد باستان‌شناسی، گفت: شیء مذکور در ادوار مختلف تاریخی ایران دو کاربرد دارد یکی به صورت سیلو برای ذخیره غلات در زمستان دیگری با کاربرد بیشتر در دوران اشکانیان به صورت گور خمره بوده است.

وی خاطرنشان کرد: چون استان کرمانشاه، بیش از 4000 اثر تاریخی فرهنگی شناسایی شده و بیش از 2100 اثر تاریخی فرهنگی ثبت ملی شده دارد از این‌رو در اطراف اغلب این آثار به ویژه تپه‌ی محوطه‌ها، ممکن است که اشیاء تاریخی فرهنگی مختلفی وجود داشته باشد.

احمدی‌نصر، گفت: باستان‌شناسان همواره خاک را بهترین امانت‌دار اشیاء تاریخی می‌دانند.

وی در پاسخ به این پرسش که کشف چنین آثاری، می‌تواند شرایطی را برای انجام کاوش اضطراری باستان‌شناسی به وجود آورد؟ گفت: سازمان میراث فرهنگی در مواردی دست به کاوش اضطراری می‌زند که شرایط بسیار ویژه‌ای چون اجرای فعالیت‌های عمرانی(راهسازی، سدسازی و...) در کنار آثار تاریخی مدنظر باشد اما در چنین مواردی حفاظت بیشتر از محوطه توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی به عمل می‌آید.

سرپرست دفتر باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: این شیء کشف شده هیچ ارزش ریالی ندارد و بیش از هر چیز ارزش تاریخی و فرهنگی دارد.

احمدی‌نصر خاطرنشان کرد: این خمره خالی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha