• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 91092112091

جزییات مباحثات پارلمان شهری درباره متمم بودجه شهرداری تهران

مخالفت شورای شهر با پیش‌خور کردن درآمد آینده پایتخت

مخالفت شورای شهر با پیش‌خور کردن درآمد آینده پایتخت

اعضای شورای شهر تهران در جریان تصویب متمم بودجه سال 91 شهرداری تهران، از افزایش درآمدی که شهرداری در بحث بودجه غیرنقدی پیش‌بینی کرده بود، انتقاد کردند.

اعضای شورای شهر تهران در جریان تصویب متمم بودجه سال 91 شهرداری تهران، از افزایش درآمدی که شهرداری در بحث بودجه غیرنقدی پیش‌بینی کرده بود، انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رسول خادم در جریان پانصد و سیزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره لایحه متمم بودجه شهرداری تهران، اظهار کرد: شهرداری در لایحه خود، 10 درصد افزایش بودجه در بخش نقدی و 60 درصد افزایش بودجه در بخش غیرنقدی را پیش‌بینی کرده است، این در حالیست که پس از تعدیل در کمیسیون تلفیق، در نهایت شورای شهر با 10 درصد افزایش بودجه در بخش نقدی موافقت کرد، اما در بخش غیرنقدی تنها اجازه 30 درصد افزایش بودجه را داده است.

به گزارش ایسنا، حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهردار تهران در توضیح نحوه پیش‌بینی اضافه درآمدهای شهرداری، اظهار کرد: عمده افزایش درآمد پیش‌بینی شده در بودجه غیرنقدی شهرداری، مربوط به مجتمع‌های ایستگاهی مترو است.

وی با بیان اینکه امسال شهرداری تهران بیش از 1000 میلیارد تومان در بخش غیرنقدی به مترو کمک کرده است، افزود: به عنوان مثال آزادسازی واگن‌های مترو از گمرک با استفاده از تخصیص املاک و بودجه غیرنقدی صورت گرفت.

پورزرندی ادامه داد: به طور کلی مترو عمدتا با فروش مجتمع‌های ایستگاهی اداره می‌شود، البته بخشی از منابع غیرنقدی مترو در سال‌های آینده به پول تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل افزایش چشمگیر بودجه غیرنقدی، ارائه ملک به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها است، خاطر نشان کرد: شهرداری ملک و بارگذاری را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری واگذار می‌کند و از طرفی با شرکت‌های عمرانی زیر مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرارداد منعقد می‌کند، به این ترتیب پول املاک واگذار شده در نهایت در اختیار شرکت‌های عمرانی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این باره ضمن ابراز نگرانی از نحوه بارگذاری املاکی که به عنوان بودجه غیرنقدی استفاده می‌شود، گفت: باید کلیه ضوابط شهرسازی در جریان بارگذاری این املاک رعایت شود.

انتقاد بیادی از مدیریت کیسه‌ای در شهرداری تهران: شهرداری با وجود افزایش درآمد، به تسویه بدهی‌ها توجه نمی‌کند

به گزارش ایسنا، حسن بیادی نایب رییس شورای شهر تهران هم تلویحا از رقم سنگین لایحه متمم بودجه شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: چه قدر احتمال دارد که یک بنگاه دردآمدزا علی‌رغم اینکه با برنامه اداره می‌شود، درآمدی بیشتر از برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده حاصل کند؟ اگر درآمد این بنگاه افزایش یافت، باید تشویق شود یا تنبیه؟

بیادی مدیریت شهرداری را کیسه‌ای توصیف کرد و گفت: این افزایش درآمدها حاصل عملکرد مدیریت شهری منطبق با برنامه نیست، البته به نظر می‌رسد مدیریت کیسه‌ای هم از این شیوه مدیریتی بهتر است، چرا که در مدیریت کیسه‌ای حداقل برنامه‌ای وجود ندارد که بر اساس آن کارنامه مدیریت شهری را بسنجیم.

وی همچنین از بی‌توجهی شهرداری به مسئله مهم تسویه بدهی‌ها، انتقاد کرد و گفت: با وجود افزایش بودجه، تنها چیزی که در مقوله درآمد – هزینه‌ها به آن توجه نمی‌شود، بدهکاری‌های شهرداری است.

دانشجو: شهرداری با پیش‌خور کردن درآمدهای شهر، آینده پایتخت را دچار مشکل می‌کند

به گزارش ایسنا، خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران هم از پیش‌بینی 60 درصد افزایش درآمد شهرداری در بخش غیرنقدی متمم بودجه انتقاد کرد و گفت: این مسئله که ظرف یک مدت شش ماه شهرداری مدعی می‌شود که توان 60 درصد افزایش بودجه غیرنقدی را دارد، موجب نگرانی است.

دانشجو تاکید کرد: منابع غیرنقدی، به منزله ثروتی در شهر تهران است که باید طی سالیان سال جریان داشته باشد و در تمامی دوره‌ها از آن استفاده شود، اما با این افزایش بودجه غیرنقدی، عملا سرمایه‌های شهر جلوتر از زمانی که باید هزینه می‌شود.

وی اعتقاد داشت که شهرداری با پیش‌خور کردن درآمد پروانه‌های سه سال پیش‌رو، مدیریت شهری را در آینده دچار مشکل می‌کند.

به گزارش ایسنا، سید مناف هاشمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران در دفاع از شهرداری خطاب به اعضای شورای شهر، گفت: بودجه شهرداری با دولت متفاوت است، چرا که شهرداری تنها موسسه اجرایی عمومی است که با درآمد خودش اداره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال 91 شهرداری، 10 هزار و 200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، گفت: پیش‌بینی بودجه به شکل محتاطانه انجام گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران ادامه داد: کدام اقتصاددان تصور می‌کرد که برخی اقلام مربوط به پروژه‌های عمرانی 100 درصد و بیشتر افزایش قیمت داشته باشد؟ چه کسی تورمی که اواسط امسال رخ داد را پیش‌بینی می‌کرد؟

مناف هاشمی به وضعیت اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: در شرایطی که تخصیص‌های بودجه دولتی زیر 20 درصد است، شهرداری می‌تواند از منابع غیرنقدی خود بهتر استفاده کند.

معاون شهردار تهران خاطر نشان کرد: اگر پیش‌بینی شهرداری در خصوص افزایش درآمد درست بوده، نشان‌دهنده مدیریت علمی و تلاش ماست و بر اساس همین تلاش به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم تا پایان سال 3000 میلیارد تومان افزایش درآمد داشته باشیم.

وی تاکید کرد که سرفصل‌های درآمدی شهرداری مشخص است و اگر هر یک از اعضای شورا ابهامی در این باره دارند، می‌توان یک به یک اعلام کرد که این افزایش درآمدها چگونه محقق می‌شود.

به گفته وی، نتیجه بررسی عملکرد بودجه‌ای شهرداری در سال جاری مثبت بود و شهرداری تنها سه درصد انحراف از بودجه داشت، بنابراین افزایش درآمدهای شهرداری به دلیل انحراف از برنامه نیست.

شکیب: بخش عمده افزایش درآمدهای شهرداری، ناشی از تخلفات شهرسازی است

به گزارش ایسنا، با این وجود شکیب، در واکنش به اظهارات معاون شهردار، استفاده از لفظ «مدیریت علمی» را بازی با کلمات دانست و گفت: همه می‌دانیم که منشا درآمدهای شهرداری کجاست. لطفا بر علمی بودن روش‌ها پافشاری نکنید.

شکیب اعتقاد داشت که بخش عمده افزایش درآمدهای شهرداری، ناشی از تخلفات شهرسازی است، به نحوی که شهرداری اغلب با افزایش تراکم یا اخذ عوارض اضافی، درآمد خود را افزایش می‌دهد و این در حالی است که این اقدامات کالبد شهر را دچار مشکل می‌کند.

دانشجو: همه اعضای شورا با پیاده‌راه 17 شهریور مخالف بودند، اما شهرداری کار خودش را کرد

دانشجو هم قیاس دولت و شهرداری را مع‌الفارغ توصیف کرد و گفت: دولت در شرایط تحریم است و در تامین بخشی از منابع خود با مشکلات جدی مواجه است.

وی اظهارات شکیب را تایید کرد و گفت: اینکه مسوولان شهرداری ادعا می‌کنند همه چیز علمی است، توهین به فهم ماست.

وی ادامه داد: همه اعضای شورای شهر یکپارچه با پروژه پیاده‌راه امام حسین (ع) مخالفت کردند. از کدام ظرفیت علمی یا کدام اجازه قانونی بودجه‌ای برای اجرای این پروژه استفاده شد؟ با وجود اینکه این پروژه در بودجه نبود و توجیه علمی هم نداشت، در نهایت شهرداری کار خودش را کرد.

دانشجو، همچنین از اعطای مجوز شش و هفت طبقه در کوچه‌های باریک انتقاد کرد و گفت: خانه‌های هفت طبقه مثل قارچ در کوچک‌های تنگ سر برمی‌آورد. کدام یک از مقررات شهرسازی و ضوابط علمی چنین اجازه‌ای را داده است؟

وی افزود: شهرداری عوارض 2A را 7A از مردم دریافت می‌کند و بعد مدعی افزایش درآمد می‌شود؟ در حالی که ما دائما در این باره شکایاتی داریم. این ادعاها توهین به شعور و فهم ماست.

دانشجو که ظاهرا از توجیهات مناف هاشمی گلایه‌مند بود، گفت: حتی این ظرفیت وجود ندارد که ما به عنوان اعضای شورا بگوییم که می‌فهمیم بسیاری از افزایش درآمدها ناشی از چیست و ارتباطی با ظرفیت قانونی و علمی ندارد.

به گزارش ایسنا، بحث‌های طولانی درباره لایحه متمم بودجه همچنان ادامه یافت، اما سرانجام اعضای شورای شهر با تصویب نظر کمیسیون تلفیق موافقت کردند و با کاهش 1400 میلیارد تومانی پیشنهاد شهرداری، در نهایت رقمی بیش از 1850 میلیارد تومان را مصوب کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha