• جمعه / ۲۴ آذر ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91092413542

زندگی رضاشاه از سقوط تا مرگ در یک کتاب روایت شد

زندگی رضاشاه از سقوط تا مرگ در یک کتاب روایت شد

زندگی رضاشاه از سقوط تا مرگ در یک کتاب روایت شد.

زندگی رضاشاه از سقوط تا مرگ در یک کتاب روایت شد.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کتاب «رضاشاه از سقوط تا مرگ» نوشته‌ی رضا نیازمند از سوی نشر قلم نوین منتشر شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: سرگذشت رضاشاه یکی از بخش‌های عبرت‌انگیز تاریخ ایران‌زمین است. شباهت این دوره و سرنوشت مشترکی که رضاشاه با سرنوشت فرزندش محمدرضا شاه دارد، همچنان آموزنده است. این پدر و پسر هر دو هنگامی که در نهایت قدرت به سلطنت خود ادامه می‌دادند و هرگز تصور نمی‌کردند سرنوشت در کمین آن‌ها نشسته است، مست از غرور و قدرت یک‌باره از تخت سلطنت فرود آورده و به ذلت تبعید فرستاده شدند. هر دو در یک روز از سال در قاره آفریقای سیاه در غربت و دور از وطن جان‌ به جان‌آفرین دادند. در تألیف این کتاب برای این‌که این بخش از تاریخ معاصر ایران دقیقاً بازگو شود، روش زیر مبنای تاریخ‌نگاری قرار گرفته است؛ اول این‌که وقایع به صورت ماهانه تقسیم‌بندی شده و در مواقعی که وقایع مهمی اتفاق افتاده، به صورت روزانه نوشته شده است. دوم این‌که از کلیه منابع موثق که در دست بوده، استفاده شده و از تصورات و داستان‌سرایی بدون مأخذ خودداری شده است. در این کتاب سرگذشت مفصل رضاشاه از تولد تا سلطنت بررسی و گزارش شده است.

از جمله بخش‌های کتاب این عنوان‌ها هستند: «استخدام در قزاق‌خانه»، «مشروطیت ایران و افسر شدن رضاخان»، «فتح تهران و خلع محمدعلی‌شاه»، «سلطنت احمدشاه و جنگ‌های رضاخان در آذربایجان»، «رضاشاه و جنگ با سپاهیان شاه مخلوع»، «رضاخان در جنگ‌های سالارالدوله»، «تاج‌گذاری احمدشاه و جنگ جهانی»، «رضاخان در کرمانشاه و همدان»، «افزایش نفوذ آلمان در ایران»، «کوشش نافرجام رضاخان برای کودتا»، « کودتای صغیر رضاخان»، «دوران او و جنگ‌های میرزا کوچک‌خان»، «استعفای مشیرالدوله و روی‌ کار آمدن سپهدار»، «کودتا و فتح تهران»، «رضاخان وزیر جنگ چهار دولت»، «جنگ‌های آذربایجان»، «سردار سپه در مقام ریاست وزرا»، «جنبش جمهوریت»، «پایان ملوک‌الطوایفی در ایران»، «فعالیت برای خلع قاجاریه»، «مجلس مؤسسان و شروع سلطنت پهلوی».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha