• شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91092514311
  • خبرنگار : 71219

رییس جدید میراث فرهنگی و گردشگری:

خانه‌ی باستان‌شناسان در دوماه باید ایجاد شود/شعار نمی‌دهم

خانه‌ی باستان‌شناسان در دوماه باید ایجاد شود/شعار نمی‌دهم

رییس جدید میراث فرهنگی و گردشگری نخستین حضور خود را در میان باستان‌شناسان ایران با دادن دستور ایجاد خانه‌ی باستان‌شناسان در مدت دوماه تجربه کرد.

رییس جدید میراث فرهنگی و گردشگری نخستین حضور خود را در میان باستان‌شناسان ایران با دادن دستور ایجاد خانه‌ی باستان‌شناسان در مدت دوماه تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدشریف ملک‌زاده صبح امروز در مراسم افتتاح یازدهمین گردهمایی سالانه‌ی باستان‌شناسی، در سخنانی که با تشویق‌های چندباره‌ی باستان‌شناسان روبه‌رو شد،‌ وعده‌ها و دستوراتی را برای این حوزه داد.

او ابتدا با بیان این‌که در عنوان این گردهمایی نوشته شده است یازدهمین گردهمایی سالانه‌ی باستان‌شناسی ایران، ادامه داد: نمی‌دانم چرا این یازدهمین گردهمایی؟! با توجه به افتخارات باستان‌شناسی ایران و تلاش این هنرمندان گمنام (باستان‌شناسان) چرا باید یازدهمین گردهمایی را برگزار کنیم؟ الان باید چهلمین یا پنجاهمین گردهمایی باشد.

ملک‌زاده در ادامه خطاب به فراهانی - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - گفت: به شما توصیه می‌کنم برای این‌که افکار باستان‌شناسان در کنار یکدیگر جمع و به تولید تبدیل شود، در مدت دوماه، خانه‌ی باستان‌شناسان را مانند خانه‌ی هنرمندان راه‌اندازی کنید.

او با تأکید بر این‌که قبل از فرارسیدن نوروز 92 مراسم افتتاح رسمی خانه‌ی باستان‌شناسان را با حضور اساتید این حوزه باید برگزار کنیم، اظهار کرد: باستان‌شناسان، اساتید این رشته هستند که تاریخ‌، تمدن و فرهنگ ایران را به تصویر می‌کشند و هویت‌بخشی‌ می‌کنند. این را قبول ندارم که باستان‌شناسان ماهانه یا سالانه دور هم جمع شوند، زیرا در هر لحظه باید از حضور آن‌ها استفاده شود.

ملک‌زاده با اشاره به این‌که در هفته‌ی پژوهش هستیم، خطاب به رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در هفته‌ی پژوهش باید از افکار باستان‌شناسان ایران تجلیل کنیم. در واقع باید تجلیل سالانه از باستان‌شناسان را در دستور کار قرار دهیم.

او ادامه داد: ما می‌بینیم که از هر جایی تجلیل و تقدیر می‌شود، ولی از باستان‌شناسی تجلیلی صورت نمی‌گیرد. هفته‌ی پژوهش، هفته‌ای است که ما باید افتخار کنیم در کنار باستان‌شناسان خود هستیم و از هم‌نشینی با آن‌ها باید استفاده کنیم. ظهور و بروز این هفته برای تقدیر از باستان‌شناسان،‌ اساتید و بازنشستگان این حوزه است. بازنشستگانی که حالا در خانه‌های خود و در اتاقک‌هایی نشسته‌اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: باید از افکار این افراد پرده‌برداری کنیم تا گوشه‌ای خاک نخورند یا این‌که یافته‌های‌شان را تجدید چاپ کنیم.

او دوباره خطاب به پریسا محمدی - رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - بیان کرد: یکی از راهکارهای شما این است که بازنشستگان را شناسایی کنید و تجربیات‌شان را جمع‌آوری و آن‌ها را به کتاب و نشریات الکترونیکی تبدیل کنید.

وی با اشاره به این‌که من شعار نمی‌دهم و تمام این موارد باید عملی شود‌، گفت: اندیشه‌های اساتید باستان‌شناسی و بازنشستگان نباید به فراموشی سپرده شود. به این ترتیب باید هفته‌ی پژوهش را یک‌بار دیگر برگزار کنیم یا این‌که 365 روز سال باید با این عنوان گرامی‌ داشته شود.

او در پایان این بخش از سخنان خود، در تأکید دوباره خطاب به فراهانی گفت: شما اخلاق و روحیات من را می‌شناسید، اگر دوماه بشود دوماه و یک روز نمی‌پذیرم. امیدوارم در اسفندماه شاهد افتتاح خانه‌ی باستان‌شناسان ایران باشیم.

ملک‌زاده در حاشیه‌ی برگزاری این کنگره با پرسش‌های خبرنگاران مواجه شد که از او درباره‌ی اولویت‌های کاری‌اش در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، برنامه‌هایش برای تحقق وعده‌ی رشد 300 درصدی در صادرات صنایع دستی و همچنین جذب 5 / 7 میلیون نفر گردشگر خارجی سوال‌هایی را پرسیدند و همچنین این‌که آیا موج تغییرات به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است؟

او در پاسخ به تمام این پرسش‌ها گفت: ما برنامه‌های خود را از زمان آقای مشایی ادامه می‌دهیم. در واقع، همه‌ی برنامه‌هایی که در دستور کار مشایی بود، همان‌ها در حال توسعه هستند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در یک جلسه‌ی رسمی به پرسش‌های شما پاسخ خواهم داد. می‌خواهم پاسخ‌هایم کارشناسی باشند.

به گزارش ایسنا‌، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اکنون در حال افتتاح نمایشگاه‌های جنبی یازدهمین گردهمایی سالانه‌ی باستان‌شناسی کشور است و پس از آن، نشست‌های تخصصی درباره‌ی یافته‌های باستان‌شناسی برگزار خواهند شد.

اجرای مراسم افتتاحیه را مهرداد ملک‌زاده - باستان‌شناس - برعهده داشت و محمدشریف ملک‌زاده - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در ابتدای سخنرانی خود این تشابه نام را افتخاری برای خود دانست و از اجرای خوب او تشکر کرد.

مراسم افتتاحیه‌ی یازدهمین کنگره‌ی باستان‌شناسی ایران بعد از چهار سال وقفه در برگزاری، در حالی صبح امروز آغاز شد که هنگام سخنرانی رییس موزه‌ی ملی ایران‌ - اسدالله محمد‌پور - با قطع شدن برق ساعتی متوقف ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha