• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 91092917445

تولید کود اوره‌ فسفاته با خاصیت قارچ کشی توسط محققان جهاد دانشگاهی شریف

تولید کود اوره‌ فسفاته با خاصیت قارچ کشی توسط محققان جهاد دانشگاهی شریف

محققان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف موفق به تولید کود اوره‌ فسفاته با خاصیت قارچ کشی شدند.

محققان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف موفق به تولید کود اوره‌ فسفاته با خاصیت قارچ کشی شدند.

دکتر علی طباطبایی، مجری این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با بیان این که این کود هم غذای گیاه را تامین می‌کند و هم خاصیت قارچ کشی دارد، افزود: قارچ‌کش‌هایی که برای محصولات کشاورزی استفاده می‌شود به دلیل اثرات زیست محیطی که دارند، زیان‌های بسیاری به زمین‌های کشاورزی وارد می‌کنند. کود طراحی شده علاوه بر این که ازت و فسفر مورد نیاز گیاه را تامین می‌کند خاصیت قارچ‌کشی نیز دارد که مضرات قارچ‌کش‌های معمولی را ندارد.

وی ادامه داد: حدود 50 سال است که از کودهای اوره در کشاورزی استفاده می‌شود که pH خاک را بالا برده و آن را قلیایی می‌کند. این مساله مشکلات زیادی را برای کشاورزان به وجود می‌آورد و موجب نامطلوب شدن خاک و در نهایت محصول کشاورزی می‌شود.

به گفته‌ی مجری این طرح هر لیتر از این کود فسفاته که به صورت محلول است معادل 200 کیلو کود اوره است که پاسخگوی یک هکتار زمین کشاورزی است.

طباطبایی اظهار کرد: این کود به صورت محلول به گیاه اسپری شده و وارد خاک نمی‌شود و در نهایت 100 درصد جذب گیاه می‌شود در حالی که کودهای سنتی 5 درصد جذب می‌شوند.

وی با بیان این که این کود اولین نمونه در داخل کشور بوده و از لحاظ کیفیت کاملا مشابه نمونه خارجی است، افزود: آلوده نشدن خاک، میزان مصرف کم در سطح بالا، حمل و نقل آسان و صرفه اقتصادی از ویژگی‌های ممتاز این کودها می‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha