• شنبه / ۲ دی ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91100200660
  • خبرنگار : 71365

یادی از سیروس طاهباز در سالگرد تولدش

یادی از سیروس طاهباز در سالگرد تولدش

دوم دی‌ماه سال‌روز تولد سیروس طاهباز - مترجم، پژوهشگر و گردآورنده‌ی آثار نیما یوشیج - است.

دوم دی‌ماه سال‌روز تولد سیروس طاهباز - مترجم، پژوهشگر و گردآورنده‌ی آثار نیما یوشیج - است.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیروس طاهباز متولد دوم دی‌ماه سال 1318 در بندرانزلی بود. او در سال‌هایی مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده داشت. طاهباز همچنین به گردآوری دست‌نوشته‌های نیما یوشیج - پدر شعر نو ایران - پرداخت و در طول سال‌ها توانست مجموعه‌ی کامل شعرهای نیما را به همراه آثاری درباره‌ی او منتشر کند.

طاهباز همچنین مجله‌ای ادبی را به نام «دفتر زمانه» منتشر می‌کرد و مقاله‌ها و مصاحبه‌هایی را با شاعران منتشر کرد و مباحثی را درباره‌ی شعر و ادبیات مورد بررسی قرار داد.

طاهباز در طول عمر‌ش کتاب‌های زیادی را منتشر کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به این عنوان‌ها اشاره کرد: «شاعر و آفتاب»، «بچه‌ها و کبوترها»، «باغ همیشه بهار»، «پیروزی بر شب»، «یادگار دوست»، «تک‌نگاری یوش»، «دنیا خانه‌ی من است: منتخبی از شعر و نثر نیما»، «زنی تنها: درباره‌ی زندگی و هنر فروغ»، ترجمه‌ی «دره‌ی طویل» و «اسب سرخ» نوشته‌ی جان اشتاین بک.

سیروس طاهباز شبانگاه 25 اسفندماه سال 1377 در حالی‌که در میان حلقه‌ای از کودکان در کنار شعله‌های آتش چهارشنبه‌سوری ایستاده بود، از دنیا رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۰-۰۲ ۲۱:۵۰

سالگرد فوت سید احمد خمینی هم 25 اسفنده، اما ندیدیم برای تولد سید احمد چیزی بنویسی! ايسنا: مخاطب محترم! الآن سوم دي ماه است و تا 25 اسفند حدود سه ماه مانده است. به آرشيو اخبار سالهاي قبل مراجعه فرماييد.

avatar
۱۳۹۱-۱۱-۰۸ ۱۱:۱۴

دوستداران اشعار نیما یوشیج! مجموعه اشعار نیما یوشیج که توسط انتشارات نگاه، نیلوفر و نشر اشاره و برخی از ناشران ... بدون مجوز قانونی چاپ و منتشر می‌شود، فاقد اعتبار و ارزش ادبی و معنوی است! چاپ بی‌رویه این کتابها دارای اغلاط فاحش و در بعضی موارد تحریف شده و با نقطه‌گذاری‌های غلط موجب بد خواندن این اشعار است. لذا این کتابها مورد تائید و پشتیبانی من نیست. از دوستداران آثار نیما تقاضا دارم برای کوتاه شدن دست این سودطلبان، از خرید این کتابها خودداری فرمایند و به دیگران نیز اطلاع دهند. سایت نیما در حال کامل شدن است. شراگیم یوشیج