• یکشنبه / ۳ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 91100301472
  • منبع : نمایندگی قزوین

خسارت 100 میلیونی آتش به مسجد جامع قزوین

خسارت 100 میلیونی آتش به مسجد جامع قزوین

ایسنا/قزوین مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین گفت: شعله‌های آتش، بیش از 100 میلیون ریال به مسجد جامع قزوین خسارت وارد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین گفت: شعله‌های آتش، بیش از 100 میلیون ریال به مسجد جامع قزوین خسارت وارد کرده است.

اسدالله بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: آتش سوزی شنبه شب در مسجد جامع، به مناره‌های این مسجد آسیب رسانده است.

وی افزود: علت دقیق حادثه به طور دقیق مشخص نشده است، اما بنا به شواهد و بررسی‌های اولیه کارشناسان آتش نشانی شهرداری قزوین، علت آتش سوزی، اتصال سیم‌های برق در مناره‌هاست.

معاون عملیات آتش نشانی شهرداری قزوین نیز در این خصوص گفت: بسته بودن درب‌های ورودی مسجد،‌ بافت فرسوده کوچه‌های اطراف مسجد جامع و عدم ورود خودروهای سنگین آتش نشانی، ‌ارتفاع زیاد مناره و عدم اطلاع رسانی به موقع دلیل شعله ور شدن مناره بوده است.

قدیر موسی‌خانی تصریح کرد: پس از بازشدن درب مسجد،‌ آتش نشانان نسبت به اطفاء حریق در مناره اقدام کردند و از بروز خسارت بیشتر به این بنای تاریخی جلوگیری کرده‌اند.

وی یادآور شد: عدم وجود ایمنی لازم در بناهای تاریخی شهر مشهود بوده و امکان وقوع آتش سوزی مشابه در بناهای تاریخی همچنان وجود دارد و باید اقدامات پیشگیرانه توسط مسئولان صورت گیرد.

مسجد جامع قزوین از بناهای تاریخی است که در سال 192 به فرمان هارون الرشید ساخته شده؛ بخشی از این بنا در یورش مغولان به قزوین (ایوان جنوبی) تخریب گشته، ولی در دوره‌های پسین ترمیم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۰-۰۴ ۱۳:۳۲

مسجدي كه خاصيت وجودي خود را از دست بدهد! چه فرقي مي‌كند براي مردم كه سوخته باشد يا سالم باشد(!) مسئولين بايد قانوني وضع كنند كه درب مسجد هميشه باز باشد نه روزي سه تا ده دقيقه براي اقامه نماز! مسجد بايد به خاصيت زمان پيامبر(ص) برگردد نه هم بودجه بگيرد و هم بسته و ... باشد و هنگام آتش‌سوزي و خواب و بي‌خيالي متولي! اين همه ضرر به مردم و بيت‌المال بزند و مردم بي‌خانمان گوشه خيابانها از سرما بميرند! و مسافران و ره گم كرده‌هاي آبرومند بي‌پناه بمانند! برخي مسجدهاي امروزي كه اين همه بدون استفاده اكثر شبانه‌روز قفل هستند، فرقي نمي‌كند سالم باشند يا سوخته(؟!) مسجدها را به روي مردم باز كنيد! دريغ از اوايل انقلاب كه محلي بود براي دور هم نشستن جوانان محله. حالا همه وادار به كز كردن در كافي‌شاپهاي... شده‌اند. درب مسجد را باز بذاريد براي فقرا و خستگان و اهل دعا!

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۰۴ ۱۳:۴۴

در دوران كودكي من يعني نهايت ... درب مساجد به روي غريبان از{در} راه مانده و فقرا باز بود و مردم مي‌توانستن چيزي از غذاي شبشان به جاي ريختن در سطل زباله به مسجد بياورند و فقيري را سير كنند يا نذرهاي شب جمعة اموات را به مسجد ببرند. امروز فقرا در خيابانها از سرما مي‌ميرند! نذرهاي شب جمعه روي دست مردم مي‌مانند و آنها مجبورند آنها را به رهگذران سير تعارف كنند تا آنها با اكراه بردارند و چند متر آن‌طرف‌تر آن را به سطل زباله بيندازند! دريغا كه مسجدهاي ده دقيقه‌اي امروز چقدر با نهاد و اصل وجودي خود بيگانه گشته‌اند كه ساعتها در آتش مي‌سوزند و راهي به درون نيست تا آتش را خاموش كنند و لابد متولي امسال بجاي تنبيه بودجه‌اي صد ميليوني هم دريافت مي‌كند!