• جمعه / ۸ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91100804576
  • خبرنگار : 71219

یک باستان‌شناس:

رابطه‌ی خانه‌ی باستان‌شناسان با سازمان میراث فرهنگی چیست؟

رابطه‌ی خانه‌ی باستان‌شناسان با سازمان میراث فرهنگی چیست؟

یک باستان‌شناس درباره‌ی تأسیس خانه‌ی باستان‌شناسان گفت: ابتدا باید هویت این خانه تعیین و رابطه‌ی آن با سازمان میراث فرهنگی و جامعه مشخص شود.

یک باستان‌شناس درباره‌ی تأسیس خانه‌ی باستان‌شناسان گفت: ابتدا باید هویت این خانه تعیین و رابطه‌ی آن با سازمان میراث فرهنگی و جامعه مشخص شود.

کوروش روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: خانه‌ی باستان‌شناسان اصطلاحی بود که پیش از این شنیده بودم و مشخص نیست که ساز و کار، اساسنامه و جایگاه حقوقی آن چیست. به نظر می‌رسد فقط یک ایده‌ی اولیه است.

او در پاسخ به این پرسش که اولویت شما به‌عنوان یک باستان‌شناس در این حوزه چیست؟ بیان کرد: اگر به روندی که در سال‌های اخیر در حوزه‌ی باستان‌شناسی وجود داشته بنگریم، می‌بینیم که تشکیلات باستان‌شناسی به‌عنوان یک بخش وابسته به سازمان میراث فرهنگی به‌لحاظ مدیریتی، وضع ناپایداری داشته و نمونه‌ی آن، انتقال پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی به شیراز است.

وی گفت: در این اتفاق‌ها، به حوزه‌ی باستان‌شناسی و پژوهشکده خیلی آسیب وارد شد. به همین دلیل، در وهله‌ی نخست باید ساختار این پژوهشکده به‌عنوان قوی‌ترین و بااهمیت‌ترین پژوهشکده‌ی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشخص شود تا به جایگاه واقعی خود برسد.

روستایی ادامه داد: از سال 1385 به بعد، شاهد تغییرات ساختاری مدیریتی در پژوهشکده بوده‌ایم و اگر بخواهیم قضاوت عادلانه داشته باشیم، بین باستان‌شناسان می‌توان یک همه‌پرسی برگزار کرد تا ببینیم این روند مثبت بوده است یا منفی.

او تأکید کرد: باید ببینیم پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی 10 سال پیش کجا بود و چه کیفیتی داشت؟ چه کسانی در این پژوهشکده بوده و چه کسانی رفته‌اند؟ به این ترتیب می‌توان دریافت که حالا پژوهشکده چند عضو دارد و چه تغییراتی باید در آن ایجاد شود.

این باستان‌شناس اضافه کرد: تأسیس خانه‌ی باستان‌شناسان باید سبب توسعه و پیشرفت پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی شود. گرچه این پیشنهاد خوب است، ولی ابتدا باید تار و پود و هویت آن مشخص شود. باید رابطه و جایگاه آن با سازمان میراث فرهنگی و نیز جامعه معلوم باشد. در این راستا می‌توان این ایده را با تشکیلات رسمی سازمان میراث فرهنگی، پژوهشگاه و پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی بررسی کرد تا جایگاه آن مشخص شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha