• سه‌شنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 91101207660
  • منبع : نمایندگی خوزستان

رییس پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر:

گزارشی از وضعیت سازه‌های ثبت جهانی شوشتر برای یونسکو ارسال می‌شود

گزارشی از وضعیت سازه‌های ثبت جهانی شوشتر برای یونسکو ارسال می‌شود

ایسنا/خوزستان رییس پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر گفت: گزارش مفصلی از وضعیت سازه‌های ثبت جهانی شوشتر برای یونسکو ارسال می‌شود.

رییس پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر گفت: گزارش مفصلی از وضعیت سازه‌های ثبت جهانی شوشتر برای یونسکو ارسال می‌شود.

امین محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: در حال آماده‌سازی و ارسال گزارش مفصلی برای یونسکو هستیم که در آن کارهای انجام شده از سال 88 یعنی از زمان ثبت جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: در این گزارش به شکل کاملا مفصل به بیان پتانسیل‌ها، نقاط ضعف و قوت، تهدید‌ها و فرصت‌ها می‌پردازیم.

گفتنی است سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در دوران ساسانیان جهت بهره‌گیری از نیروی آب به ‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شده است. در این مجموعه بزرگ ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب و سیکا که محلی جهت استراحت و تفریح است قابل توجه و جالب هستند. در سفرنامه مادام ژان دیولافوآ، باستان‌شناس نامدار فرانسوی، از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

با تشکیل پایگاه سازه‌های آبی و گسترش فعالیت‌های پژوهشی پیرامون این سازه‌ها ابتدا پرونده مجموعه آسیاب‌های شوشتر که سال‌ها در فهرست پیشنهادی ثبت جهانی ایران قرار داشت، تهیه شد، اما به پیشنهاد و نظر کارشناسان میراث جهانی یونسکو مبنی بر این که محوطه آسیاب‌ها تنها بخشی از مجموعه به‌هم پیوسته سازه‌های آبی در شوشتر است تهیه پرونده منظومه آبی تاریخی شوشتر در دستور کار قرار گرفت. این پرونده پس از تکمیل و رقابت موفقیت‌آمیز در مقایسه با آثار پیشنهادی دیگر از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان دهمین اثر ایران به کمیته میراث جهانی یونسکو ارایه شد. سرانجام در نشست سالانه اعضای این کمیته در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیر ۱۳۸۸)، در شهر سویل اسپانیا، این پرونده با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha