• یکشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91101709780
  • خبرنگار : 71191

اسکندر مختاری تأکید کرد:

لزوم وجود نشاط در خیابان ولی‌عصر (عج)

لزوم وجود نشاط در خیابان ولی‌عصر (عج)

اسکندر مختاری گفت: باید ارزش‌های منظری‌، محیطی‌، زیست‌محیطی‌، معماری‌، عملکردی، زیبایی‌شناسی، تاریخی‌، خاطره‌یی و رویدادی خیابان ولی‌عصر (عج) پایدار بمانند.

اسکندر مختاری گفت: باید ارزش‌های منظری‌، محیطی‌، زیست‌محیطی‌، معماری‌، عملکردی، زیبایی‌شناسی، تاریخی‌، خاطره‌یی و رویدادی خیابان ولی‌عصر (عج) پایدار بمانند.

مدیر سابق محور فرهنگی - تاریخی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادامه داد: چگونگی پایدار نگه داشتن ارزش‌های خیابان ولی‌عصر (عج) با دیگر آثار تاریخی شهر تهران به‌لحاظ ساختار این خیابان متفاوت است،‌ چون چیزی که این خیابان را از سایر آثار تاریخی متمایز می‌کند زندگی و نشاطی است که در این خیابان وجود دارد.

وی با مطرح کردن این پرسش که چطور رونق و نشاط را می‌توان در این خیابان زنده نگه داشت؟ اظهار کرد: به همان اندازه که نشاط در ساختمان‌های تاریخی اهمیت دارد‌، زندگی نیز مهم است. خیابان ولی‌عصر (عج) یک مقصد شهری و معبر اس‌ت، این خیابان که 2 / 17 کیلومتر طول دارد، در 19 سکانس مانند تفریحی، اداری‌، حکومتی، مسکونی و فرهنگی تعریف شده است که هر کدام ویژگی‌های متفاوت، اما مکمل یکدیگر دارند.

او با تأکید بر این‌که هیچ جایی مانند خیابان ولی‌عصر (عج) در انطباق با زیرساخت‌های فرهنگی اهمیت ندارد، افزود: در این خیابان دو محور مهم با زیرساخت‌های فرهنگی، تاریخی و حکومتی با یکدیگر تلاقی دارند، چگونه‌ می‌توان برای هر کدام از سکانس‌ها تدبیری اندیشید که بتواند در طول زمان، ارزش‌ها را پایدار نگه دارد و از وارد شدن آسیب‌ به آن‌ها جلوگیری کند.

مختاری با اشاره به ساخته شدن 30 بانک در خیابان ولی‌عصر (عج) و در نزدیکی میدان تجریش در چند سال گذشته، گفت: این کار از بین بردن هویت است، پیاده‌روی خیابان ولی‌عصر (عج) از ابتدا، مکانی برای قدم زدن بود؛ ولی با ساخت چنین ساختمان‌هایی، این خیابان به‌مرور شب مرده می‌شود، چون با تاریک شدن هوا، دیگر کسی به آنجا نمی‌رود. اگر قرار است اقدامات حفاظتی برای پایدار کردن ارزش‌ها در خیابان ولی‌عصر (عج) انجام شود باید به این‌گونه موارد توجه کرد.

این کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی همچنین با اشاره به وجود حدود چهار منطقه‌ی شهری در طول خیابان ولی‌عصر (عج)، اظهار کرد: این مدیریت‌های شهری که وظیفه‌ی هدایت مناطق خود را برعهده دارند،‌ باید اقداماتی را برای این خیابان انجام دهند،‌ چون مدیریت واحد برای حفظ ارزش‌ها نیاز است.

مختاری بیان کرد: باید درباره‌ی چگونگی رونق گرفتن این نوع فضاهای شهری دقت شود، ساخت و سازها در قالب یک قاعده باید انجام شوند‌، میدان فردوسی نمونه‌ی مناسبی از این بی‌قاعدگی است که یک ساختمان 20 طبقه کنار ساختمانی چهار طبقه در آنجا ساخته می‌شود.

او با اشاره به استفاده از نماهای شیشه‌ای در برخی نقاط از خیابان‌ ولی‌عصر (عج)،‌ گفت: بین خیابان فاطمی تا عباس‌آباد در خیابان ولی عصر (عج) به‌دلیل وجود نماهای شیشه‌یی، صبح و بعدازظهر آفتاب وجود دارد‌ و مردم هنگام رفت و آمد در این خیابان با مشکل تشخیص زمان روبه‌رو می‌شوند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به آنچه باعث تقویت حضور مردم در خیابان ولی‌عصر (عج) در طول سال‌های گذشته است، بیان کرد: باید این‌گونه عوامل پایدار بمانند. خواسته‌های ساکنان شهر در طول 70 سال گذشته نباید مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گیرند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: هنوز هیچ کسی نقدی در تعریف از خیابان ولی‌عصر (عج) بعد از ثبت در فهرست آثار ملی ارائه نکرده است. بنابراین به اعتقاد من، این‌که جداره‌های خیابان جزو آثار ثبتی هستند یا از ثبت خارج شده‌اند،‌ صحت ندارد. خیابان ولی‌عصر (عج) به‌عنوان یکی از ارزش‌های شهر تهران با پیشنهاد شورای شهر مستندسازی شد و سازمان زیباسازی نیز به تهیه‌ی سند ثبت این اثر اقدام کرد و در ادامه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به جایگاه قانونی خود، این اثر را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند‌؛ ولی این‌که چه چیزی مشمول ثبت در این پرونده است به ارزش‌گذاری برای این خیابان بستگی دارد. با این وجود هنوز سازمان میراث فرهنگی مطالعات خود را به پایان نرسانده و جداره‌ها را تثبیت نکرده، البته حمایت خود را نیز از روی آثار برنداشته است.

وی با تأکید بر این‌که برای نخستین‌بار در یک تعامل چندسویه شهرداری‌، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دوست‌داران شهر تهران باید جلوی تخریب ارزش‌ها را در خیابان ولی‌عصر (عج) بگیرند‌، گفت: تعریض این خیابان در ضلع جنوبی آن یک نوع اقدام مغایر با ارزش‌هاست‌، در محدوده‌ی میدان راه‌آهن به سمت بالای خیابان، هر کسی که ساخت و ساز انجام می‌دهد باید قدری عقب بنشیند، این کار اشتباه است.

مختاری ادامه داد: در طرح تفصیلی به این نوع ارزش‌ها به‌عنوان یک موضوع توجه شده و قرار است در مطالعات سازمان زیباسازی شهر تهران نیز نتیجه‌ی مطالعات توسط کارشناسان میراث فرهنگی بررسی شود، این دستورالعمل برای آینده‌ی خیابان ولی‌عصر (عج) مطرح است.

او با تأکید بر این‌که همه می‌خواهند بدانند می‌توان ارزش، اعتبار و طبیعت را به‌عنوان یکی از ثروت‌های شهری به خیابان ولی‌عصر (عج) بازگرداند،‌ افزود: اگر در موضوع حفاظت از خیابان ولی‌عصر (عج) تندروی شود، ممکن است نتیجه‌ی برعکس داشته باشد و این خیابان از نشاط بیفتد. وجود تعداد زیادی بانک، در ارزش‌های شهری خیابان ولی‌عصر (عج) اخلال ایجاد می‌کند. به همان اندازه که پایدار کردن ارزش‌ها اهمیت دارد، پایدار کردن رونق و اعتبار خیابان نیز مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha