• سه‌شنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91101911342
  • خبرنگار : 71219

رهبر: نیازی به خانه‌ی باستان‌شناسان نداریم/میراث فرهنگی سیاسی شده است

رهبر: نیازی به خانه‌ی باستان‌شناسان نداریم/میراث فرهنگی سیاسی شده است

دکتر مهدی رهبر معتقد است: در حال حاضر هیچ نیازی به خانه‌ی باستان‌شناسان نداریم.

دکتر مهدی رهبر معتقد است: در حال حاضر هیچ نیازی به خانه‌ی باستان‌شناسان نداریم.

این باستان‌شناس پیشکسوت در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی تأسیس خانه‌ی باستان‌شناسان به پیشنهاد رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، اظهار کرد: این اقدام اگرچه بد نیست، ولی در اولویت قرار ندارد. به همین دلیل بهتر است اولویت آقای ملک‌زاده، حفظ آثار تاریخی باشد چراکه بسیاری از آن‌ها در حال تخریب شدن هستند.

او در این‌باره گفت: چندی پیش شنیدم کتاب‌های مربوط به مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی که از تهران به شیراز برده شدند، باران خورده و آسیب دیده‌اند. کاش به این نوع آثار که اسناد باستان‌شناسی کشورند توجه شود.

وی ادامه داد: درباره‌ی این‌که خانه‌ی باستان‌شناسان چه کارکردی می‌تواند داشته باشد حرفی ندارم، چون همین حالا هم برخی باستان‌شناسان بدون اطلاع‌رسانی خاصی گاهی در جایی مانند خانه‌ی هنرمندان دور هم جمع می‌شوند. بنابراین اگر قرار است خانه‌ی باستان‌شناسان تأسیس شود، خوب است به همین شکل باشد.

رهبر تأکید کرد: خانه‌ی باستان‌شناسان نباید دولتی باشد، زیرا اگر این‌گونه باشد فاتحه‌ی آن خوانده شده است. بیشتر مسائلی که در این حوزه شاهد هستیم به این دلیل است که میراث فرهنگی سیاسی شده است و کسانی در استان‌ها در رأس امور هستند که یا دیدگاه خاصی دارند، یا تجربه و آگاهی لازم را ندارند.

این باستان‌شناس پیشکسوت که سرپرست هیأت کاوش در شوش هم بوده است، افزود: در حال حاضر تخصص در حوزه‌ی میراث فرهنگی معنا و مفهومی ندارد و هر کسی از هر جایی می‌رسد در استان‌ها مشغول به کار می‌شود. به این ترتیب، بلبشویی به‌وجود می‌آید که به سود میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور نخواهد بود، مگر این‌که میراث فرهنگی بتواند علمی و تخصصی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha